• Anonym (Ledsen)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
  • Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jj) skrev 2024-11-28 12:14:25 följande:

Hur tänker du att man ska göra om man har barn med fler än en då? Vilken ?kärnfamilj? ska fira jul tillsammans då? Jag har barn med tre olika (men väldigt stor ålderskillnad mellan äldsta som är vuxen nu och yngsta). Är vi tre kärnfamiljer då? 

Har man separerat eller skiljt sig är man inte en kärnfamilj längre. Familjen är med barnen och den man lever tillsammans med. Vill man ändå fira tillsammans allihop tycker jag absolut inte man utesluter eventuella nya partners. 

Jag och min kille är förresten också särbo / sambo  på deltid nu eftersom det funkar bäst av olika anledningar , bland annat med hans jobb fast vi väntar vårt andra gemensamma barn tillsammans. Han är ändå bonuspappa till min näst äldsta  (äldsta är utflyttad) och hon ser honom som det.

Skönt att det finns fler som anser att man kan vara ett etablerat par/familj fast man inte bor tillsammans. Vi bor isär för att det knappt funkar att bo ihop rent praktiskt men känslomässigt är vi som vilket par/familj som helst. Trodde jag i alla fall. Jag kanske inte är familj för honom trots allt :/ Har inte heller lust att skaffa barn med honom just nu trots att jag har drömt om det innan. Jag kommer känna mig som hans älskarinna som fött hans barn som han får ta hand om men när det är viktiga högtider så får vi hålla oss utanför.

Hur har ni gjort vid jul?
  • molly50
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-27 23:03:57 följande:

Oj vad många svar.. Blir svårt att svara på alla enskilt men tack för era åsikter. Jag känner att det som har sårat mig mest är dels att min partner har gjort planer utan att tillfråga mig alls och dels att han inte vill diskutera detta med exet och hänvisar till att han gör det för barnens skull.

Jag visste att hans ex hade mycket mycket inflytande när vi träffades men jag trodde att det sakta skulle försvinna ju mer tiden gick. Jag har aldrig ställt några krav på honom gällande hans barn. Jag förstår att de är nummer ett och ska få fortsätta vara det. Jag har aldrig försökt komma emellan eller försöka göra mig själv viktigare än barnen. Däremot vill jag vara viktigare än hans ex och jag vill att min åsikt ska väga tyngre än hennes i vissa saker. Aldrig när det gäller barnen så klart men i såna här fall vill jag att han pratar med mig först så att vi kan skapa våra planer istället för att alltid återgå till henne och låta henne bestämma.. 

Han säger att han älskar mig och att jag är den finaste kvinnan han har träffat. Han vill att jag ska ha förståelse för att han själv är en jobbig sits och slits mellan mig och barnen. Som sagt har jag aldrig krävt jag ska välja mellan mig och barnen utan mellan mig och barnens mamma. Men han ser det inte så. Jag får ont i magen av tanken att det ska fortsätta så här år efter år och som många säger så kanske det bästa är att gå vidare men hjärtat vill inte det och det känns jättejobbigt :( Men jag förstår nu iallafall att jag är inte orimlig som tycker så här och det tackar jag er för. 

Har du försökt prata med honom och berättat precis hur du känner?
    Kanske berätta det du har berättat här i tråden?
  • Anonym (huldra)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 14:08:24 följande:
    Skönt att det finns fler som anser att man kan vara ett etablerat par/familj fast man inte bor tillsammans. Vi bor isär för att det knappt funkar att bo ihop rent praktiskt men känslomässigt är vi som vilket par/familj som helst. Trodde jag i alla fall. Jag kanske inte är familj för honom trots allt :/ Har inte heller lust att skaffa barn med honom just nu trots att jag har drömt om det innan. Jag kommer känna mig som hans älskarinna som fött hans barn som han får ta hand om men när det är viktiga högtider så får vi hålla oss utanför.

Hur har ni gjort vid jul?
    Jag vet inte om du läst mitt tidigare inlägg men precis så blev det för oss. Inte bara vid högtider utan även i vardagen.

Det är min eviga skam att jag valde en sådan pappa till mitt barn.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (huldra) skrev 2024-11-28 15:04:25 följande:
    Jag vet inte om du läst mitt tidigare inlägg men precis så blev det för oss. Inte bara vid högtider utan även i vardagen.

Skickar en dos empati din väg! Du gjorde det du trodde var rätt och hoppades på kärleken.
  • Anonym (Ledsen)
    molly50 skrev 2024-11-28 14:40:00 följande:
    Har du försökt prata med honom och berättat precis hur du känner?
    Kanske berätta det du har berättat här i tråden?
    Det skulle jag nog säga att jag gjort. Hans respons är att han måste prioritera barnen och att de inte ska hamna i kläm. Och han anklagar mig för att pressa honom i onödan. Han säger att han gärna firar jul med mig "någon gång framåt i tiden" och att han tycker att exfrun är "rätt jobbig" som inte tillåter mig vara med. Han tror att det kan bli stökigt om jag är med eftersom hon inte vill ha mig där och att barnen drabbas i så fall. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (huldra) skrev 2024-11-28 15:04:25 följande:

Läste det nu och vilken hemsk situation han försatte dig och ditt barn i. Låter ju skrämmande likt min partner. Det jobbiga är ju att han är helt fantastisk när vi är själva de dagar som exfrun inte lägger sig i (vilket inte är vidare ofta) så jag vet att han är en snäll person. Men han prioriterar inte mig alls så fort exfrun har något att säga till om. Jag har hela tiden trott att det kommer att avta men det är egentligen precis likadant nu som då. 
  • Tom Araya
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-27 23:03:57 följande:

Han säger att han älskar mig och att jag är den finaste kvinnan han har träffat. Han vill att jag ska ha förståelse för att han själv är en jobbig sits och slits mellan mig och barnen. Som sagt har jag aldrig krävt jag ska välja mellan mig och barnen utan mellan mig och barnens mamma. Men han ser det inte så. 

Det här säger mig att han inte förstår och kanske inte du heller, vilka roller ni i varandras liv.

Ingen av er ska välja bort någonting för vad det är i nuläget. Däremot kan man inte välja att ha det som man egentligen har lämnat, då har man inte givit utrymmet för det nya livet med ny partner.

Mamman kommer att fortsätta vara barnens mamma.
    Pappan kommer att fortsätta vara barnens pappa.
    Mamma och pappas kärleksrelation är avslutad.
    Pappa har träfat en ny, som är hans nuvarande kärlekspartner (och kanske bonusförälder).
    Barnen är bara barn med separerade föräldrar.
    De här rollerna ska aldrig behöva krocka med varandra, de är olika och kan existera och prioriteras samtidigt, om man bemöter och behandlar dem för vad de är och inget annat.
    I ditt fall behandlar han sitt ex och inte dig som sin partner över jul och det skulle nog få mig att göra det till bli permanent.
  • Jemp
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 14:05:01 följande:
    Jag sa förra året något i stil med att "nästa år får vi fixa något mysigt ihop" men minns inte vad eller ens om han svarade på det. Så nej, ingen diskussion alls utan mer förhoppningar från min sida att nu är det vår tur.
    Då förstår jag faktiskt att din pojkvän tycker han hamnar i en svår sits. De har ju bevisligen redan diskuterat julen och räknat med att fira som vanligt.

Jag tycker inte din besvikelse eller önskan är orimlig alls, och ni bör absolut planera för gemensam jul nästa år. Men i år är det rätt sent påtänkt.
  • Hermis123

Fast han säger tydligt att han gör detta för sina barn och för att han tycker att det är viktigt för hans barn. Förmodligen är det viktigt för honom också.
    Jag förstår inte hur alla andra drar slutsatsen om att han gör det för sitt ex när han tydligt säger att det handlar om hans barn.
    Han gör sina prioriteringar och det är hans val, visst du kan som någon sa visa honom tråden om att ingen håller med honom, men varför ska han bry sig? Varför tror du att han kommer bry sig om vad okända människor skriver på familjeliv om hans liv och prioriteringar?
    Som kvinna själv tror jag att vi går in i en roll där vi tror att en man ska ändra sig för oss bara om vi tjatar om det tillräckligt, men så blir det sällan, han kommer prioritera om när han känner för det.
    Jag kan ibland inte ens förstå hur kvinnor  ibland tror att dagen jag skaffar barn med honom kommer han att ändra sig för då kommer jag ställa krav (eller använda barnet som tryck medel för att förändra honom).
    Han verkar vara nöjd med att just nu bara ha en flickvän han kanske inte ens är redo för att bilda en ny familj med dig utan kanske bara vill vara pojkvän och flickvän ett tag till?

• Tom Araya
    Hermis123 skrev 2024-11-28 16:34:59 följande:

Fast han säger tydligt att han gör detta för sina barn och för att han tycker att det är viktigt för hans barn. 

Han säger det och kanske tror han också själv på det.

Men man måste verkligen ifrågasätta om det verkligen är så, när han själv sätter sitt förhållande på paus och barnens föräldrar bara har firat gemensamt när mamman varit singel, annars har hon inte velat det.

Detta utgör också ett effektivt hinder för TS att koma in i familjen och fullt ut bli accepterad av barnen.
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?