• Anonym (Ledsen)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
  • Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?
  • Anonym (Ja)

Tumregel: gå in i en relation som den är just nu. Bygg inte på framtida hopp.

Du trodde att saker skulle ändra sig. Det var en rejäl chanstagning. Och i många fall blir det inte som man tror, många människor är som de är. Tyvärr.

• Mimosa86
    Hermis123 skrev 2024-11-26 22:51:23 följande:
    Barnen är alltid nummer 1 för friska personer.
    DET har ingen ifrågasatt heller. Inte heller TS. Men hon kräver att var kvinnan i hans liv, inte exet.

Hade det bara handlat om barnen så hade:

1) Exet aldrig dumpat sin man.
    2) bjudit in honom att fira jul med henne, barnen och hennes nya karl- vilket hon inte gjorde.
    3) Bjudit in TS till julfirandet och värnat om barnens relation till pappas nya livskamrat.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-27 23:03:57 följande:

Oj vad många svar.. Blir svårt att svara på alla enskilt men tack för era åsikter. Jag känner att det som har sårat mig mest är dels att min partner har gjort planer utan att tillfråga mig alls och dels att han inte vill diskutera detta med exet och hänvisar till att han gör det för barnens skull.

Han säger att han älskar mig och att jag är den finaste kvinnan han har träffat. Han vill att jag ska ha förståelse för att han själv är en jobbig sits och slits mellan mig och barnen. Som sagt har jag aldrig krävt jag ska välja mellan mig och barnen utan mellan mig och barnens mamma. Men han ser det inte så. Jag får ont i magen av tanken att det ska fortsätta så här år efter år och som många säger så kanske det bästa är att gå vidare men hjärtat vill inte det och det känns jättejobbigt :( Men jag förstår nu iallafall att jag är inte orimlig som tycker så här och det tackar jag er för. 

Det finns kommentarer att ge, men använd varsamt eftersom det är den ultimata pungsparken för en man:

- jag vill inte och har aldrig velat försvåra din relation med dina barn, men när du stänger ute mig ur ditt liv och prioriterar en annan kvinna före mig, det gör att mina känslor för dig och vår relation svalnar. Du får mig inte att känna mig trygg när du inte försvarar mig och vår relation. Det får mig att på allvar ifrågasätt vår framtid-

att säga till en man att han får en att tappa attraktion, intresse och för en otrygg? det slår hårt mot en manlig själ. Speciellt om du levererar det med lugn, kyla och avståndstagande.
  • Anonym (Mannen)

Din partner måste ju välja dig före sitt ex. Det är någon grundförutsättning för att en relation ska fungera. 

Konstigt att hans ex inte vill bjuda in dig. Hon bör förstå att han träffat en ny och exkludera ens nya partner på julafton är inte okej.

Antingen är han där en stund och kommer sen. Det finns dock en risk att detta drar ut på tiden och det kan isf kännas dåligt. Bestäm en tid isf.

Eller så följer du med.

Eller så åker han inte dit alls utan firar jul med dig.

• Anonym (Ja)

Det här handlar om territorium för exet. Jag tror inte ens att det är känslor, bara svartsjuka om det som VAR hennes men som hon inte vill ha längre, egentligen. Men hon är väl en sån som slänger leksaker i hörnet tills andra vill leka med dem, det går inte för sig!

• Anonym (NB)

Jag hade blivit vansinnig på min partner om han hade gått med på det Vilket jag hoppas att han inte gjort. 

jäkla kärring till ex!! 

jag hade aldrig förlåtit detta. 

• beccagranen

Utifrån vad jag läst så verkar inte TS ha en relation med barnen som en bonusmamma. Utan ni är särbo när.han har barnen och sambo barnfria veckan. Och då tycker jag det okej att spendera en del av julafton med "kärnfamiljen" och den andra med sin flickvän. Ex om han och barnen firar julafton kl 14-17 med barnen och så har ni kvällen tillsammans. Du hade ju inte haft några problem att fira separat om din syster var hemma. Att ta med dig på julafton om barnen inte har en bra relation kan också bli lite udda. Så ja jag hade vart okej med att dela julafton.

• Anonym (Ledsen)
    beccagranen skrev 2024-11-28 10:50:10 följande:

Utifrån vad jag läst så verkar inte TS ha en relation med barnen som en bonusmamma. Utan ni är särbo när.han har barnen och sambo barnfria veckan. Och då tycker jag det okej att spendera en del av julafton med "kärnfamiljen" och den andra med sin flickvän. Ex om han och barnen firar julafton kl 14-17 med barnen och så har ni kvällen tillsammans. Du hade ju inte haft några problem att fira separat om din syster var hemma. Att ta med dig på julafton om barnen inte har en bra relation kan också bli lite udda. Så ja jag hade vart okej med att dela julafton.

Den uppfattningen du har fått stämmer inte överens med verkligheten men jag har kanske varit otydlig. Ja vi är särbo men det är främst för att vi båda bor litet och vi har inte råd att köpa något större. Vi har därför valt att ha kvar båda boendena för att jag ska ha möjligheten att sova på dagarna när jag jobbar natt, annars är jag hos honom för det mesta vare sig han har barnen eller inte. Jag tycker att jag har bra relation till hans barn. De två jular som vi har varit tillsammans har han bestämt att vara med sina barn och exfruns familj och då har jag snällt fått anpassa mig till det och vara med systern. Jag hade hellre varit med honom (och barnen om de är hos honom den dagen).

Jag reagerar mest på att han planerar i första hand allt med sin exfru och sen blir jag mer eller mindre informerad. Jag blir då obetydlig för honom och även om han påstår att jag är hans stora kärlek och viktigast för honom visar hans beteende precis tvärtom. Han förstår inte mig, jag förstår inte honom. Det är tufft.
  • Jemp
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-27 23:03:57 följande:

Oj vad många svar.. Blir svårt att svara på alla enskilt men tack för era åsikter. Jag känner att det som har sårat mig mest är dels att min partner har gjort planer utan att tillfråga mig alls och dels att han inte vill diskutera detta med exet och hänvisar till att han gör det för barnens skull.

Jag visste att hans ex hade mycket mycket inflytande när vi träffades men jag trodde att det sakta skulle försvinna ju mer tiden gick. Jag har aldrig ställt några krav på honom gällande hans barn. Jag förstår att de är nummer ett och ska få fortsätta vara det. Jag har aldrig försökt komma emellan eller försöka göra mig själv viktigare än barnen. Däremot vill jag vara viktigare än hans ex och jag vill att min åsikt ska väga tyngre än hennes i vissa saker. Aldrig när det gäller barnen så klart men i såna här fall vill jag att han pratar med mig först så att vi kan skapa våra planer istället för att alltid återgå till henne och låta henne bestämma.. 

Han säger att han älskar mig och att jag är den finaste kvinnan han har träffat. Han vill att jag ska ha förståelse för att han själv är en jobbig sits och slits mellan mig och barnen. Som sagt har jag aldrig krävt jag ska välja mellan mig och barnen utan mellan mig och barnens mamma. Men han ser det inte så. Jag får ont i magen av tanken att det ska fortsätta så här år efter år och som många säger så kanske det bästa är att gå vidare men hjärtat vill inte det och det känns jättejobbigt :( Men jag förstår nu iallafall att jag är inte orimlig som tycker så här och det tackar jag er för. 

Har han gjort planer utan dig? Eller bara behållt de planer/traditioner de haft i 4 år för att du brukar fira på annat håll?
    Jag tänker att en del i detta är att ni haft olika förväntningar och inte pratat om det tidigare. 
  • Anonym (Ledsen)
    Jemp skrev 2024-11-28 11:47:50 följande:
    Har han gjort planer utan dig? Eller bara behållt de planer/traditioner de haft i 4 år för att du brukar fira på annat håll?
    Jag tänker att en del i detta är att ni haft olika förväntningar och inte pratat om det tidigare. 
    Skulle säga tvärtom. Jag har firat på annat håll för att han redan har planer. Jag har anpassat mig till allt han och hans exfru gör. Nu tyckte jag att det var dags för ändring på det eftersom vi har varit tillsammans så pass länge och han säger att hans framtid är tillsammans med mig. Men jag känner mig mer som en trevlig side-kick i hans liv med noll inflytande. Så du har rätt. Totalt olika förväntningar. 
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?