• Anonym (Ledsen)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
  • Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Exfru) skrev 2024-11-26 14:00:48 följande:

För mig blev det tvärtemot. Min exman, som jag lämnade, fick igenom ett avtal om att vi aldrig får fira tex jul tillsammans med barnen. Istället har vi vartannat år och den andra föräldern får barnen bara prata med i telefon på julafton. 

Problemet är att det ofta finns fd par där den ena efter separation får igenom viljor efter eget behov och att den andra föräldern går med på viljorna för att behålla ett så bra samarbete som möjligt för barnens skull. För att slippa dränerandet bråk och för att det är så mycket i vardagen att det liksom inte hinns med att förklara sin egen vilja lika hänsynslöst. 
    För hon är totalt hänsynslös mot dig och tyvärr förstår din partner inte det.

Tyvärr måste du sätta ett ultimatum. Det är nog det som kan få din partner att vakna till och se vad som pågår.

Vet inte om du hann läsa, men superviktigt att du ställer ultimatum. Nu är det så här, hon ville skiljas. De skildes, nu är ni ihop och är en familj också. Så är det. Det går inte leka familj på julafton och städa undan sånt som exet inte tycker ska ingå. 

• Anonym (Exfru)

Hon har antagligen en historia av att kunna få igenom sina viljor kompromisslös. Men är inte alls ok.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 13:58:37 följande:

Det låter rimligt. Det är en sak du får förstå, när du träffade honom han hade redan barn det vill säga att deras mamma så länge hon lever även om barn är vuxna kommer att vara i närheten. 
    Och det gäller inte bara jul och nytt år det gäller massa andra saker. Hon kommer t.ex vägra att du köper några kläder till barnen eller inblanda dig i deras skola etc...
    Och det kan låta rimligt och normalt för hon är deras mamma i evighet. Det är nackdelen att ta sig i en familj. 
    Du kan lämna honom och träffa en som inte har barn det blir bra kanske. 

Jag har försökt att aldrig ställa några orimliga krav på honom när det gäller hans barn och deras mamma. Men jag vill att han prioriterar mig ibland och inte bara barnen och henne. Jag tror att det finns såna som har barn där ute som kan tänka sig att göra det. Men han klarar väl inte av det :(
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Exfru) skrev 2024-11-26 14:10:50 följande:

Vet inte om du hann läsa, men superviktigt att du ställer ultimatum. Nu är det så här, hon ville skiljas. De skildes, nu är ni ihop och är en familj också. Så är det. Det går inte leka familj på julafton och städa undan sånt som exet inte tycker ska ingå. 

Typ de orden (förutom ordet ultimatum) har jag sagt till honom och han tycker att jag är orättvis och oförstående. Därav att jag skriver här för att se om jag är galen eller inte.. men det verkar inte så trots allt. Jag tror att hon bestämde mycket både medan och efter de var gifta och att han trivs med det. Eller har förlikat sig med det. Vet inte. Men känns jättekonstigt att han ska vara henne till mötes under hela julhelgen och sen komma hem till mig få njuta av mig också. Känner att det funkar inte riktigt så. 
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-26 14:28:28 följande:
    Typ de orden (förutom ordet ultimatum) har jag sagt till honom och han tycker att jag är orättvis och oförstående. Därav att jag skriver här för att se om jag är galen eller inte.. men det verkar inte så trots allt. Jag tror att hon bestämde mycket både medan och efter de var gifta och att han trivs med det. Eller har förlikat sig med det. Vet inte. Men känns jättekonstigt att han ska vara henne till mötes under hela julhelgen och sen komma hem till mig få njuta av mig också. Känner att det funkar inte riktigt så. 
    Absolut inte konstigt alls att du känner så. Antagligen tror han att han gör det rätta. Samt van att hon får bestämma. Så pass van att han inte kan se på det objektivt.

Förstår att ultimatum känns väldigt läskigt. Att du liksom kanske förlorar honom då. Men förklara först att du hört dig för bland andra i samma situation som han och att du inte velat upplevas egoistisk och oförstående. Men också hur det upplevs för dig. På ett lugnt sätt.

Förklara att han är den du älskar och vill vara med men att det inte är ok. Vill han fortsätta med dig måste du också accepteras in i deras liv. Hon kan inte ställa såna krav på honom nu när de är separerade sen länge och han är tillsammans med dig sen flera år.
  • Fjäril kär

Fråga honom hùr han tänkt lösa detta om ni nästa år har ett eget gemensamt barn?
    (hypotetiskt eller faktiskt rimligt ) 

Skulle han verkligen då fira jul med sina andra barn och exet medan du sitter ensam hemma med en bebis? 

Fråga honom vad han egentligen är rädd för om han skulle säga nej? 

• Anonym (B)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-26 13:58:33 följande:
    Att få henne att ändra sig kan jag glömma. Och som jag skrivit tidigare hade jag känt mig väldig obekväm att sitta med hennes släkt när jag i princip vet att hon hatar mig.  
    Det förstår jag.
    Jag är säker på att Monica menar väl , men den typen av råd som kräver att andra gör saker de vägrar göra löser ingenting. 

Det känns som att vissa tror att trådar på FL alltid handar om teoretiska argument och inte om riktiga människor behöver råd som fungerar att genomföra i praktiken.
  • Hjelm

Personligen hade jag inte ens brytt mig om att försöka lösa det där utan bara brutit upp.

Funkar det bra för dem att fira jul tillsammans för barnens skull är det ju jättefint, men det är ju helt bisarrt att fortsätta låtsas som att man är en kärnfamilj just på jul när man faktiskt inte är det längre. Det är du och mannen som är ett par nu: ska ni aldrig få fira jul tillsammans? Självklart ska du få vara med i detta julfirande.

Att han inte tar ditt parti och inte vågar säga emot sin exfru när hon sätter dessa spelregler är ett enormt varningstecken. Räkna med att det kommer fler exkluderingar av den sorten.

Jag hade aldrig gått med på att vara i ett förhållande med en man som jag aldrig kommer att få fira jul tillsammans med och som svansar som en hund för sin exfru. Jag vill ha en man med ryggrad och som ger sin partner respekt.

• Mrs Moneybags
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 13:58:37 följande:

Det låter rimligt. Det är en sak du får förstå, när du träffade honom han hade redan barn det vill säga att deras mamma så länge hon lever även om barn är vuxna kommer att vara i närheten. 
    Och det gäller inte bara jul och nytt år det gäller massa andra saker. Hon kommer t.ex vägra att du köper några kläder till barnen eller inblanda dig i deras skola etc...
    Och det kan låta rimligt och normalt för hon är deras mamma i evighet. Det är nackdelen att ta sig i en familj. 
    Du kan lämna honom och träffa en som inte har barn det blir bra kanske. 

Exfrun hade inga problem att gå vidare och börja fira jul med en ny man. Det är bara TS kille som ska anpassa sig för "barnens skull".

Nej, jag skulle absolut säga att OK, du kan åka till henne och äta julfrukost eller jullunch, men du och jag firar julafton ihop om du vill att vi ska vara ett par. 

Sedan får de komma överens om var barnen ska vara, om de ska fira varannat år eller hur de nu vill göra. 
  • Anonym (Linn)

Din syster har helt rätt. Dumpa honom. Unna dig att bli lycklig i en relation utan denna destruktivitet.

Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?