• Anonym (Exfru)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

För mig blev det tvärtemot. Min exman, som jag lämnade, fick igenom ett avtal om att vi aldrig får fira tex jul tillsammans med barnen. Istället har vi vartannat år och den andra föräldern får barnen bara prata med i telefon på julafton. 

Problemet är att det ofta finns fd par där den ena efter separation får igenom viljor efter eget behov och att den andra föräldern går med på viljorna för att behålla ett så bra samarbete som möjligt för barnens skull. För att slippa dränerandet bråk och för att det är så mycket i vardagen att det liksom inte hinns med att förklara sin egen vilja lika hänsynslöst. 
    För hon är totalt hänsynslös mot dig och tyvärr förstår din partner inte det.

Tyvärr måste du sätta ett ultimatum. Det är nog det som kan få din partner att vakna till och se vad som pågår.

• Anonym (Exfru)
    Anonym (Exfru) skrev 2024-11-26 14:00:48 följande:

För mig blev det tvärtemot. Min exman, som jag lämnade, fick igenom ett avtal om att vi aldrig får fira tex jul tillsammans med barnen. Istället har vi vartannat år och den andra föräldern får barnen bara prata med i telefon på julafton. 

Problemet är att det ofta finns fd par där den ena efter separation får igenom viljor efter eget behov och att den andra föräldern går med på viljorna för att behålla ett så bra samarbete som möjligt för barnens skull. För att slippa dränerandet bråk och för att det är så mycket i vardagen att det liksom inte hinns med att förklara sin egen vilja lika hänsynslöst. 
    För hon är totalt hänsynslös mot dig och tyvärr förstår din partner inte det.

Tyvärr måste du sätta ett ultimatum. Det är nog det som kan få din partner att vakna till och se vad som pågår.

Vet inte om du hann läsa, men superviktigt att du ställer ultimatum. Nu är det så här, hon ville skiljas. De skildes, nu är ni ihop och är en familj också. Så är det. Det går inte leka familj på julafton och städa undan sånt som exet inte tycker ska ingå. 

• Anonym (Exfru)

Hon har antagligen en historia av att kunna få igenom sina viljor kompromisslös. Men är inte alls ok.

• Anonym (Exfru)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-26 14:28:28 följande:
    Typ de orden (förutom ordet ultimatum) har jag sagt till honom och han tycker att jag är orättvis och oförstående. Därav att jag skriver här för att se om jag är galen eller inte.. men det verkar inte så trots allt. Jag tror att hon bestämde mycket både medan och efter de var gifta och att han trivs med det. Eller har förlikat sig med det. Vet inte. Men känns jättekonstigt att han ska vara henne till mötes under hela julhelgen och sen komma hem till mig få njuta av mig också. Känner att det funkar inte riktigt så. 
    Absolut inte konstigt alls att du känner så. Antagligen tror han att han gör det rätta. Samt van att hon får bestämma. Så pass van att han inte kan se på det objektivt.

Förstår att ultimatum känns väldigt läskigt. Att du liksom kanske förlorar honom då. Men förklara först att du hört dig för bland andra i samma situation som han och att du inte velat upplevas egoistisk och oförstående. Men också hur det upplevs för dig. På ett lugnt sätt.

Förklara att han är den du älskar och vill vara med men att det inte är ok. Vill han fortsätta med dig måste du också accepteras in i deras liv. Hon kan inte ställa såna krav på honom nu när de är separerade sen länge och han är tillsammans med dig sen flera år.
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 16:33:34 följande:
    Han ska prioritera dig ibland men inte hela tiden. Du kanske glömmer att barn finns i mellan och att deras föräldrar kommer att vara inblandade när de vill och du kan inte göra något emot det än att lämna. Det är synd men det är så. Du kommer alltid att vara andra/tredje val. 
    Hela tiden har ts verkligen absolut inte på långa väger beskrivit det som. Men att få fira jul med honom, herregud, självklart!
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (...) skrev 2024-11-26 21:00:24 följande:

Jag tycker att det är fel att få det att låta som att han väljer sitt ex för ts för det gör han inte.
    Han väljer sina barn före ts för det är sina barn han har lovat och hålla sitt löfte till.
    Jag förstår det är inte kul att ens man firar jul med sitt ex men det är inte ex fruns vilja han väljer över utan hans barns vilja.
    Barnen har rätt att fira jul med sin pappa och det kommer dom att alltid vilja göra, sen om det är halva dagen eller hela dagen det får man  diskutera.
    Nej förmodligen vill ingen att ens pojkvän ska fira jul med sitt ex, det hade inte jag, men jag förstår honom som tänker att hans barn kommer känna att pappa väljer en flickvän över dom något som kan sätta spår och spricka i deras relation framöver.
    Kan inte du gå med på att fira jul på juldagen istället och låta honom fira med sina barn medans ni löser julfirandet på ett annat sätt nästa år?
    Typ att dom är halva dagen hos mamma och halva hos pappa.

Utgår du från att den ursprungliga familjen, innan separationen, som var för många år sedan, har företräde?
    Som något barnen anser vara jul. Men med pappans partner sen flera år, skulle barnens jul bli typ förstörd?

Hade absolut varit en möjlighet om separationen och det nya förhållandet var nytt. Men nu har till o med exet satt andra regler när hon från början hade ny partner och sen nya regler när det förhållandet tog slut.

Barn vill ha harmoniska människor omkring sig på julen. Det räcker och är huvudsaken. Inte kärnfamilj på lek.

• Anonym (Exfru)
    Hermis123 skrev 2024-11-26 22:51:23 följande:
    Barnen är alltid nummer 1 för friska personer.
    Ingen har sagt något annat här om det.
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?