• Anonym (B)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Hur hjälper din inlägg TS om exfrun inte vill?
    Hon kan inte bryta in och tvångsgästa?

Jag håller med dig i teorin , men i praktiken kan TS bara bestämma hur hon gör. Hon bestämmer inte över exfruns hem och julfirande.

Förstår inte riktigt poängen med dessa råd hur en helt annan person som inte frágar folk på FL ska göra...

MonicaE skrev 2024-11-26 12:30:57 följande:

Den enda rimliga lösningen och kompromissen tycker jag är att ni alla firar julen tillsammans på julafton, dvs att du är med också. Att han vill fira med sina barn är rätt självklart och att exfrun, barnens mamma är med är bra för barnen. Men kan inte se någon anledning till att du inte skulle vara med. Att du finns med i bilden vet ju barnen och varför skulle det vara bättre för barnen om du inte var med? Du är en del i deras utvidgade familj. Exfrun får ta smällen att ha dig där, det är säkert inte av omtanke om barnen som hon vill fira utan dig. 100%. Det är du som bestämmer var din gräns går! Självklart ska du vara med, allt annat är bara skumt.

• Anonym (B)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-26 13:58:33 följande:
    Att få henne att ändra sig kan jag glömma. Och som jag skrivit tidigare hade jag känt mig väldig obekväm att sitta med hennes släkt när jag i princip vet att hon hatar mig.  
    Det förstår jag.
    Jag är säker på att Monica menar väl , men den typen av råd som kräver att andra gör saker de vägrar göra löser ingenting. 

Det känns som att vissa tror att trådar på FL alltid handar om teoretiska argument och inte om riktiga människor behöver råd som fungerar att genomföra i praktiken.
  • Anonym (B)
    Anonym (Röd flagg) skrev 2024-11-26 17:36:26 följande:

Ja du TS... 

Jag anser, som andra i tråden, att ett ultimatum behöver ställas. Antingen får du vara med på julafton eller så är det slut. Jag anser att du inte kan begära att han inte ska fira med barnen och om då mamman är med må så vara, men du ska vara välkommen. Tror jag såg någonstans att du tror att mamman inte gillar dig... skit i det isåfall och dra dit ändå. Låt det bli stelt då, så kanske han fattar att det är ohållbart. Yrka sen på förändring till nästa år. Får du inte vara med så har skräpet ändå tagit ut sig självt så att säga.

Vet du att om att du föreslår hemfridsbrott? Det blir mysigt om hon anmäler TS...

...skit i det isåfall och dra dit ändå. Låt det bli stelt då, så kanske han fattar att det är ohållbart. 

• Anonym (B)
    Anonym (Följ med din pojkvän till julfirandet) skrev 2024-11-27 09:52:19 följande:

Självklart ska du följa med din pojkvän till julfirandet med hans barn + barnens mamma. 

Vill inte mamman till barnen det?
    Men gud vad pinsamt!
    Inser hon inte själv att hon inte resonerar som en vuxen person? Oerhört omoget resonerat av henne. Hon behöver lära sig att inte sätta sina egna (barnsliga och omogna) känslor i första rummet, och den enda som kan lära henne det är din pojkvän.

Självklart ska han fira jul med sina barn, och SJÄLVKLART ska du vara välkommen att vara närvarande vid samma julfirande. Din pojkvän behöver inte välja bort sina barn, utan han ska bara sätta ned foten och klargöra att du följer med honom till julfirandet. Punkt slut.

Gör han inte detta hade jag tappat all känslomässig attraktion till honom
    = förhållandet är dödsdömt.

Mamman har fel , men TS eller någon annan har fortfarande inte våldsgästa någons hem.
    Det är båda brottsligt och mamman blir knappast mer vänligt inställd. 
    Ditt förslag är lika pinsam och barnslig som mammans beteende.
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?