• Anonym (Ledsen)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
  • Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?
  • MonicaE

Den enda rimliga lösningen och kompromissen tycker jag är att ni alla firar julen tillsammans på julafton, dvs att du är med också. Att han vill fira med sina barn är rätt självklart och att exfrun, barnens mamma är med är bra för barnen. Men kan inte se någon anledning till att du inte skulle vara med. Att du finns med i bilden vet ju barnen och varför skulle det vara bättre för barnen om du inte var med? Du är en del i deras utvidgade familj. Exfrun får ta smällen att ha dig där, det är säkert inte av omtanke om barnen som hon vill fira utan dig. 100%. Det är du som bestämmer var din gräns går! Självklart ska du vara med, allt annat är bara skumt.

• Anonym (Nn)

Om de brukar få fina julfiranden tillsammans så har jag förståelse för att det känns jobbigt att avsluta det för att han ska sitta med dig när han skulle kunna få en jul med sina barn. Men givetvis borde du vara medbjuden och accepterad nu när ni är ett så etablerat par. Är en lösning att han kan vara med dem där tills nån viss tid och sen åka hem till dig? 

Han vill inte svika sina barn nu när han lovat, exet borde fatta att hon inte kan hålla på såhär. Om hon är mån om att de ska fortsätta fira tillsammans bör hon även hänga med i förändringar som nya partners innebär.

Hade jag varit du hade jag efter dessa diskussioner ni haft accepterat läget men ifrågasatt hur han vill göra nästa år. Tänker han att de alltid ska hålla på såhär? Ett par år till? Kan du tänka dig att ni firar tillsammans eller vill du då hellre att ni är med din syster? De firade inte tillsammans när hon hade en partner, det borde han ta i beaktning.

Jag hade bokat med mig några dagar på syrrans resa. 

• Anonym (S)

Han kan fira några timmar med sina barn, men sedan eftermiddag/kväll med dig.

Har man skilt sig så får man förstå att man inte kan leka familj när man skaffat ett nytt förhållande. Eller kan och kan, men då får man också ta konsekvensen.

Och att han inte vågar säga ifrån till sitt ex är också en röd flagg. 

• Anonym (Farbror)

Man gör väl som i alla andra delade familjer. Man är några timmar på dagen på julafton på det ena stället och sedan på det andra stället efter Kalle Anka.

Barnen kan ju lika gärna vara hemma hos honom och dig på kvällen med julklappar och allt men sådant brukar man ju få göra vart annat år om man skiljt sig.

Om man nu inte kan vara allihop tillsammans på samma ställe

• Anonym (B)

Hur hjälper din inlägg TS om exfrun inte vill?
    Hon kan inte bryta in och tvångsgästa?

Jag håller med dig i teorin , men i praktiken kan TS bara bestämma hur hon gör. Hon bestämmer inte över exfruns hem och julfirande.

Förstår inte riktigt poängen med dessa råd hur en helt annan person som inte frágar folk på FL ska göra...

MonicaE skrev 2024-11-26 12:30:57 följande:

Den enda rimliga lösningen och kompromissen tycker jag är att ni alla firar julen tillsammans på julafton, dvs att du är med också. Att han vill fira med sina barn är rätt självklart och att exfrun, barnens mamma är med är bra för barnen. Men kan inte se någon anledning till att du inte skulle vara med. Att du finns med i bilden vet ju barnen och varför skulle det vara bättre för barnen om du inte var med? Du är en del i deras utvidgade familj. Exfrun får ta smällen att ha dig där, det är säkert inte av omtanke om barnen som hon vill fira utan dig. 100%. Det är du som bestämmer var din gräns går! Självklart ska du vara med, allt annat är bara skumt.

• Anonym (Ja)

Så du valde frivilligt att bli tillsammans med någon som "dejtar" sitt ex. Ja, då blir det svårt.

Du kan absolut sätta ner foten och säga att du inte är bekväm med att han ska fira med sitt ex, för det första, och för det andra att du dessutom inte får vara med. Han måste börja välja vilken kvinna han prioriterar. Om han då försöker skylla på att det är för barnens skull så kan man faktiskt fira tillsammans utan ex. Så gör de flesta som har gemensamma barn.

• Anonym (Mobbning? Utfrysning?)

Så han är totalt oförstående för din situation?

Enligt mig är lösningen han förespråkar inte det vanliga (eller mest rationella). Känns som det blir en utfrystning av TS, alltså den nya partners. Undrar hur exet hade resonerat om hon varit den som hade en ny partner?

Men det mest oroväckande här är ju att han inte själv fattar hur skevt detta låter, och inte visar hänsyn till TS känslor. Finns en del artiklar som belyser vad som händer med bonusfamiljer där man frysetr ut bonus-föräldern... Ska se om jag hittar nån bra länk...

• Anonym (Ledsen)
    MonicaE skrev 2024-11-26 12:30:57 följande:

Jag är rätt säker på att hon är omöjlig att övertala. Och det skulle innebära att min partner sätter ner foten gentemot henne och det verkar han inte vilja göra. Plus att jag skulle känna mig rätt obekväm att vara med (om hon tvingades bjuda dit mig) eftersom hon verkar avsky mig.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nn) skrev 2024-11-26 12:37:53 följande:

Om de brukar få fina julfiranden tillsammans så har jag förståelse för att det känns jobbigt att avsluta det för att han ska sitta med dig när han skulle kunna få en jul med sina barn. Men givetvis borde du vara medbjuden och accepterad nu när ni är ett så etablerat par. Är en lösning att han kan vara med dem där tills nån viss tid och sen åka hem till dig? 

Han vill inte svika sina barn nu när han lovat, exet borde fatta att hon inte kan hålla på såhär. Om hon är mån om att de ska fortsätta fira tillsammans bör hon även hänga med i förändringar som nya partners innebär.

Hade jag varit du hade jag efter dessa diskussioner ni haft accepterat läget men ifrågasatt hur han vill göra nästa år. Tänker han att de alltid ska hålla på såhär? Ett par år till? Kan du tänka dig att ni firar tillsammans eller vill du då hellre att ni är med din syster? De firade inte tillsammans när hon hade en partner, det borde han ta i beaktning.

Jag hade bokat med mig några dagar på syrrans resa. 

Jag är såklart välkommen att åka med min syster och hennes familj men samtidigt undrar jag också hur länge han och exet ska hålla på såhär. Att fira tillsammans är ju inget alternativ eftersom hon inte vill ha mig där. Där har jag inget att säga till om. Inser att allt låter så dystert när jag skriver hur vi har det. Känns inte hållbart
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?