• Anonym (Ja)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Så du valde frivilligt att bli tillsammans med någon som "dejtar" sitt ex. Ja, då blir det svårt.

Du kan absolut sätta ner foten och säga att du inte är bekväm med att han ska fira med sitt ex, för det första, och för det andra att du dessutom inte får vara med. Han måste börja välja vilken kvinna han prioriterar. Om han då försöker skylla på att det är för barnens skull så kan man faktiskt fira tillsammans utan ex. Så gör de flesta som har gemensamma barn.

• Anonym (Ja)

Han sätter inte ner foten mot henne för han vill inte. Han ser inte ens något fel med detta. Han lever dubbelliv.

• Anonym (Ja)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 13:58:37 följande:

Det låter rimligt. Det är en sak du får förstå, när du träffade honom han hade redan barn det vill säga att deras mamma så länge hon lever även om barn är vuxna kommer att vara i närheten. 
    Och det gäller inte bara jul och nytt år det gäller massa andra saker. Hon kommer t.ex vägra att du köper några kläder till barnen eller inblanda dig i deras skola etc...
    Och det kan låta rimligt och normalt för hon är deras mamma i evighet. Det är nackdelen att ta sig i en familj. 
    Du kan lämna honom och träffa en som inte har barn det blir bra kanske. 

Men du verkar ju inte se hela situationen? Problemet är inte de saker du räknar upp utan att mannen leker familjeliv med sitt ex och att han verkar ha noll förståelse för att det kan göra ts ledsen.
  • Anonym (Ja)
    Tecum skrev 2024-11-27 17:04:23 följande:
    Nej, har man en gång valt att splittra kärnfamiljen kan man inte låtsas att den finns kvar, oavsett om det finns barn med i bilden eller ej! Nu är det nya konstellationer som gäller, så är det för många och det är inga problem att få till ett firande som tar hänsyn till barnen om man bara vill. Om nu exet inte tål den nya är det bästa om mannen är med exet och barnen på dagen och sedan åker hem till TS framåt kvällen.

Hur kan du påstå att de inte är "mindre familj" trots att de separerat? Det är liksom resultatet av att skilja sig, man är inte längre en familj. Du kan inte både äta kakan och ha den kvar...
    Precis så ja..!
  • Anonym (Ja)

Tumregel: gå in i en relation som den är just nu. Bygg inte på framtida hopp.

Du trodde att saker skulle ändra sig. Det var en rejäl chanstagning. Och i många fall blir det inte som man tror, många människor är som de är. Tyvärr.

• Anonym (Ja)

Det här handlar om territorium för exet. Jag tror inte ens att det är känslor, bara svartsjuka om det som VAR hennes men som hon inte vill ha längre, egentligen. Men hon är väl en sån som slänger leksaker i hörnet tills andra vill leka med dem, det går inte för sig!

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 11:56:31 följande:
    Skulle säga tvärtom. Jag har firat på annat håll för att han redan har planer. Jag har anpassat mig till allt han och hans exfru gör. Nu tyckte jag att det var dags för ändring på det eftersom vi har varit tillsammans så pass länge och han säger att hans framtid är tillsammans med mig. Men jag känner mig mer som en trevlig side-kick i hans liv med noll inflytande. Så du har rätt. Totalt olika förväntningar. 
    Och när ska du börja leva ditt liv utifrån dina egna premisser och önskemål istället för deras....? De (främst hon) lever kvar i den gamla relationen. Du delar man med henne vare sig du vill eller inte.

Han säger att hans framtid är med den. Fråga honom, när ska den börja då? Hur många år till ska du vänta på att ni ska få er framtid? För den dagen kommer aldrig, framtiden ligger alltid framför oss. Det ni behöver är NUET. Så fråga honom, hur länge till ska jag behöva vänta på dig?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-28 12:01:07 följande:
    Och när ska du börja leva ditt liv utifrån dina egna premisser och önskemål istället för deras....? De (främst hon) lever kvar i den gamla relationen. Du delar man med henne vare sig du vill eller inte.

Han säger att hans framtid är med den. Fråga honom, när ska den börja då? Hur många år till ska du vänta på att ni ska få er framtid? För den dagen kommer aldrig, framtiden ligger alltid framför oss. Det ni behöver är NUET. Så fråga honom, hur länge till ska jag behöva vänta på dig?
    *med dig
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Soppa) skrev 2024-11-28 12:51:47 följande:

Bor ni ihop?

Om så är fallet tycker jag att din sambo behandlar dig dåligt. Inte direkt välkomnande och inbjudande.

Är ni särbos så skulle iaf jag känna att det skulle kvitta om det bara är jul och påsk när barnen är så små.

Det är ju ändå du som ligger med honom :)

Men nu är det inte bara sex. De har en relation där de delvis bor tillsammans. Det är inte bara att rycka på axlarna åt att den man är med ska fira jul med exet och leka lyckliga familjen.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (huldra) skrev 2024-11-28 15:04:25 följande:
    Jag vet inte om du läst mitt tidigare inlägg men precis så blev det för oss. Inte bara vid högtider utan även i vardagen.

Det är min eviga skam att jag valde en sådan pappa till mitt barn.
    Skickar en dos empati din väg! Du gjorde det du trodde var rätt och hoppades på kärleken.
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?