• Anonym (Ledsen)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
  • Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?
  • Anonym (B)
    Anonym (Röd flagg) skrev 2024-11-26 17:36:26 följande:

Ja du TS... 

Jag anser, som andra i tråden, att ett ultimatum behöver ställas. Antingen får du vara med på julafton eller så är det slut. Jag anser att du inte kan begära att han inte ska fira med barnen och om då mamman är med må så vara, men du ska vara välkommen. Tror jag såg någonstans att du tror att mamman inte gillar dig... skit i det isåfall och dra dit ändå. Låt det bli stelt då, så kanske han fattar att det är ohållbart. Yrka sen på förändring till nästa år. Får du inte vara med så har skräpet ändå tagit ut sig självt så att säga.

Vet du att om att du föreslår hemfridsbrott? Det blir mysigt om hon anmäler TS...

...skit i det isåfall och dra dit ändå. Låt det bli stelt då, så kanske han fattar att det är ohållbart. 

• Anonym (Lovisa)

Herregud de skildes ju för sju år sen, barnen är vana. Vad mer ska de göra för barnens skull? Semestra tillsammans? Flytta ihop?

• FruFarfalle

Spring åt andra hållet. 

det kan aldrig bli bra med ett ex som bestämmer sådär mycket och en man som tillåter det och inte heller ser problemet.

Det kommer sluta med en stor konflikt med exet där du är syndabocken i åratal eller att du blir överkörd gång efter gpng och mår dåligt. 

• molly50
    Anonym (Röd flagg) skrev 2024-11-26 17:36:26 följande:

Ja du TS... 

Jag anser, som andra i tråden, att ett ultimatum behöver ställas. Antingen får du vara med på julafton eller så är det slut. Jag anser att du inte kan begära att han inte ska fira med barnen och om då mamman är med må så vara, men du ska vara välkommen. Tror jag såg någonstans att du tror att mamman inte gillar dig... skit i det isåfall och dra dit ändå. Låt det bli stelt då, så kanske han fattar att det är ohållbart. Yrka sen på förändring till nästa år. Får du inte vara med så har skräpet ändå tagit ut sig självt så att säga.

Jag tycker inte att TS bara ska följa med dit,med tanke på den stämningen som lär bli och att det inte lär vara särskilt kul för barnen.
    Dessutom så är det ju faktiskt hemfridsbrott.
    Däremot så tycker jag att TS sambo ska sätta ner foten åt sitt ex och markera att TS är hans partner nu och inte ska uteslutas.
    Sen kan han också fira halva dagen med barnen och halva med TS.
    Hon ska inte behöva sitta ensam i jul.
    Fortsätter det sen på samma sätt med andra högtider så tycker jag att TS ska ställa ett ultimatum.
    Att han ska lösa situationen eller så lämnar hon.
  • Anonym (...)

Jag tycker att det är fel att få det att låta som att han väljer sitt ex för ts för det gör han inte.
    Han väljer sina barn före ts för det är sina barn han har lovat och hålla sitt löfte till.
    Jag förstår det är inte kul att ens man firar jul med sitt ex men det är inte ex fruns vilja han väljer över utan hans barns vilja.
    Barnen har rätt att fira jul med sin pappa och det kommer dom att alltid vilja göra, sen om det är halva dagen eller hela dagen det får man  diskutera.
    Nej förmodligen vill ingen att ens pojkvän ska fira jul med sitt ex, det hade inte jag, men jag förstår honom som tänker att hans barn kommer känna att pappa väljer en flickvän över dom något som kan sätta spår och spricka i deras relation framöver.
    Kan inte du gå med på att fira jul på juldagen istället och låta honom fira med sina barn medans ni löser julfirandet på ett annat sätt nästa år?
    Typ att dom är halva dagen hos mamma och halva hos pappa.

• Anonym (Fru)

Ens nya kärl ska vara nr 1 .Allt annat är svammel.

• Anonym (Fru)
    Anonym (Fru) skrev 2024-11-26 21:36:28 följande:

Kärlek.
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (...) skrev 2024-11-26 21:00:24 följande:

Jag tycker att det är fel att få det att låta som att han väljer sitt ex för ts för det gör han inte.
    Han väljer sina barn före ts för det är sina barn han har lovat och hålla sitt löfte till.
    Jag förstår det är inte kul att ens man firar jul med sitt ex men det är inte ex fruns vilja han väljer över utan hans barns vilja.
    Barnen har rätt att fira jul med sin pappa och det kommer dom att alltid vilja göra, sen om det är halva dagen eller hela dagen det får man  diskutera.
    Nej förmodligen vill ingen att ens pojkvän ska fira jul med sitt ex, det hade inte jag, men jag förstår honom som tänker att hans barn kommer känna att pappa väljer en flickvän över dom något som kan sätta spår och spricka i deras relation framöver.
    Kan inte du gå med på att fira jul på juldagen istället och låta honom fira med sina barn medans ni löser julfirandet på ett annat sätt nästa år?
    Typ att dom är halva dagen hos mamma och halva hos pappa.

Utgår du från att den ursprungliga familjen, innan separationen, som var för många år sedan, har företräde?
    Som något barnen anser vara jul. Men med pappans partner sen flera år, skulle barnens jul bli typ förstörd?

Hade absolut varit en möjlighet om separationen och det nya förhållandet var nytt. Men nu har till o med exet satt andra regler när hon från början hade ny partner och sen nya regler när det förhållandet tog slut.

Barn vill ha harmoniska människor omkring sig på julen. Det räcker och är huvudsaken. Inte kärnfamilj på lek.

• Anonym (Känslan)

Jag skulle också känna mig väldigt sårad i din sits.

När man är så djupt förälskad i någon är det svårt att se allting klart, jag förstår precis.
    Du kan få många olika svar i denna tråden, men i slutänden är det ditt beslut. Så vänd på detta istället.

Om din syster hade varit i denna situationen med en kille, vad hade du gett henne för råd? Vad hade du tyckt att hon skulle göra? Vad hade du sagt till henne? Och hur hade du velat att han behandlade henne? 
    Gå sedan på den känslan och var rädd om dig <3.

• Hermis123
    Anonym (Fru) skrev 2024-11-26 21:36:28 följande:

Barnen är alltid nummer 1 för friska personer.
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?