• Anonym (Ledsen)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
  • Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?
  • Jemp
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 11:56:31 följande:
    Skulle säga tvärtom. Jag har firat på annat håll för att han redan har planer. Jag har anpassat mig till allt han och hans exfru gör. Nu tyckte jag att det var dags för ändring på det eftersom vi har varit tillsammans så pass länge och han säger att hans framtid är tillsammans med mig. Men jag känner mig mer som en trevlig side-kick i hans liv med noll inflytande. Så du har rätt. Totalt olika förväntningar. 
    Är det en diskussion ni haft tidigare?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 11:56:31 följande:
    Skulle säga tvärtom. Jag har firat på annat håll för att han redan har planer. Jag har anpassat mig till allt han och hans exfru gör. Nu tyckte jag att det var dags för ändring på det eftersom vi har varit tillsammans så pass länge och han säger att hans framtid är tillsammans med mig. Men jag känner mig mer som en trevlig side-kick i hans liv med noll inflytande. Så du har rätt. Totalt olika förväntningar. 
    Och när ska du börja leva ditt liv utifrån dina egna premisser och önskemål istället för deras....? De (främst hon) lever kvar i den gamla relationen. Du delar man med henne vare sig du vill eller inte.

Han säger att hans framtid är med den. Fråga honom, när ska den börja då? Hur många år till ska du vänta på att ni ska få er framtid? För den dagen kommer aldrig, framtiden ligger alltid framför oss. Det ni behöver är NUET. Så fråga honom, hur länge till ska jag behöva vänta på dig?
  • Ess
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-28 07:08:38 följande:

Det här handlar om territorium för exet. Jag tror inte ens att det är känslor, bara svartsjuka om det som VAR hennes men som hon inte vill ha längre, egentligen. Men hon är väl en sån som slänger leksaker i hörnet tills andra vill leka med dem, det går inte för sig!

Ja precis, det är exets dominans behov och inget annat. Synd inte mannen ser igenom det.
    Personligen hade jag bett honom dra åt helvete och letat upp en med sunda prioriteringar.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-28 12:01:07 följande:
    Och när ska du börja leva ditt liv utifrån dina egna premisser och önskemål istället för deras....? De (främst hon) lever kvar i den gamla relationen. Du delar man med henne vare sig du vill eller inte.

Han säger att hans framtid är med den. Fråga honom, när ska den börja då? Hur många år till ska du vänta på att ni ska få er framtid? För den dagen kommer aldrig, framtiden ligger alltid framför oss. Det ni behöver är NUET. Så fråga honom, hur länge till ska jag behöva vänta på dig?
    *med dig
  • Anonym (Bocken)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-26 12:20:17 följande:
    Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
    Sorry, men din kille verkar helt störd och befriad från empati.

Exfrun verkar ännu mer rubbad. Hon dumpade din kille för en annan, som hon sedan tröttnat på och nu vill hon kunna fira jul med din kille och dessutom utan att du är där.

Tror du förstår själv att det är fullständigt uppåt väggarna. Du bor ju i praktiken ihop med honom, vilket betyder att du blir utslängd på självaste julafton på begäran av exfrun.

En del menar att man ska ha bra relation med ex av olika skäl. Visst, man ska kunna prata om barnen och umgås när man måste typ om det är uppvisning i skolan etc. Men inte fasen ska man umgås på fritiden och allra minst på högtider.

Det är ju inga småbarn det handlar om, 9 och 12 år. Gör som alla normala skilda människor, barnen är hos ena föräldern på julafton vartannat år och sedan byter man. Man kan inte äta kakan, och skilja sig, och sedan ha den kvar, genom att kunna fira jul med sitt ex och dessutom ha mage att kräva att dennes nya flyr fältet.

Vad kommer härnäst? Nyår, påsk, camping på Bödasand, nej fy fan för ex de ska hållas på avstånd.
  • Anonym (Jj)
    beccagranen skrev 2024-11-28 10:50:10 följande:

Utifrån vad jag läst så verkar inte TS ha en relation med barnen som en bonusmamma. Utan ni är särbo när.han har barnen och sambo barnfria veckan. Och då tycker jag det okej att spendera en del av julafton med "kärnfamiljen" och den andra med sin flickvän. Ex om han och barnen firar julafton kl 14-17 med barnen och så har ni kvällen tillsammans. Du hade ju inte haft några problem att fira separat om din syster var hemma. Att ta med dig på julafton om barnen inte har en bra relation kan också bli lite udda. Så ja jag hade vart okej med att dela julafton.

Hur tänker du att man ska göra om man har barn med fler än en då? Vilken ?kärnfamilj? ska fira jul tillsammans då? Jag har barn med tre olika (men väldigt stor ålderskillnad mellan äldsta som är vuxen nu och yngsta). Är vi tre kärnfamiljer då? 

Har man separerat eller skiljt sig är man inte en kärnfamilj längre. Familjen är med barnen och den man lever tillsammans med. Vill man ändå fira tillsammans allihop tycker jag absolut inte man utesluter eventuella nya partners. 

Jag och min kille är förresten också särbo / sambo  på deltid nu eftersom det funkar bäst av olika anledningar , bland annat med hans jobb fast vi väntar vårt andra gemensamma barn tillsammans. Han är ändå bonuspappa till min näst äldsta  (äldsta är utflyttad) och hon ser honom som det.

• Anonym (Soppa)

Bor ni ihop?

Om så är fallet tycker jag att din sambo behandlar dig dåligt. Inte direkt välkomnande och inbjudande.

Är ni särbos så skulle iaf jag känna att det skulle kvitta om det bara är jul och påsk när barnen är så små.

Det är ju ändå du som ligger med honom :)

• Xenia
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 11:47:15 följande:
    Den uppfattningen du har fått stämmer inte överens med verkligheten men jag har kanske varit otydlig. Ja vi är särbo men det är främst för att vi båda bor litet och vi har inte råd att köpa något större. Vi har därför valt att ha kvar båda boendena för att jag ska ha möjligheten att sova på dagarna när jag jobbar natt, annars är jag hos honom för det mesta vare sig han har barnen eller inte. Jag tycker att jag har bra relation till hans barn. De två jular som vi har varit tillsammans har han bestämt att vara med sina barn och exfruns familj och då har jag snällt fått anpassa mig till det och vara med systern. Jag hade hellre varit med honom (och barnen om de är hos honom den dagen).

Jag reagerar mest på att han planerar i första hand allt med sin exfru och sen blir jag mer eller mindre informerad. Jag blir då obetydlig för honom och även om han påstår att jag är hans stora kärlek och viktigast för honom visar hans beteende precis tvärtom. Han förstår inte mig, jag förstår inte honom. Det är tufft.
    Är han verkligen så trögfattad att han inte förstår att det inte är det normala att en skild man firar hela julaftonen (och varje julafton) med sitt ex och sina barn och lämnar sin nya partner ensam? Är det inte snarare så att han inte vill förstå för att han priorierar exet framför dig, kanske för att han är konflikträdd. Han vågar säga nej till dig men inte till sitt ex.

Visa honom tråden, så ser han att inte många håller med honom. Eller kräv att ni går i parterapi, annars så lämnar du honom för att du känner dig så sårad och blir behandlad som en älskarinna/konkubin. Exet är på sätt och vis fortfarande den riktiga hustrun, den som måste visas respekt.

Eller lämna honom, han verkar inte mogen för en ny relation eftersom han inte klippt bandet till exet. Men det förstår jag är svårt eftersom du älskar honom. Men fundera under din ensamma julafton på hur du tror framtiden med honom (och hans ex) kommer att bli.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Soppa) skrev 2024-11-28 12:51:47 följande:

Bor ni ihop?

Om så är fallet tycker jag att din sambo behandlar dig dåligt. Inte direkt välkomnande och inbjudande.

Är ni särbos så skulle iaf jag känna att det skulle kvitta om det bara är jul och påsk när barnen är så små.

Det är ju ändå du som ligger med honom :)

Men nu är det inte bara sex. De har en relation där de delvis bor tillsammans. Det är inte bara att rycka på axlarna åt att den man är med ska fira jul med exet och leka lyckliga familjen.
  • Anonym (Ledsen)
    Jemp skrev 2024-11-28 11:58:05 följande:
    Är det en diskussion ni haft tidigare?
    Jag sa förra året något i stil med att "nästa år får vi fixa något mysigt ihop" men minns inte vad eller ens om han svarade på det. Så nej, ingen diskussion alls utan mer förhoppningar från min sida att nu är det vår tur.
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?