• Anonym (Ledsen)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
  • Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?
  • Anonym (H)
    Anonym (...) skrev 2024-12-17 23:09:17 följande:
    Plus på den!
    Barnen är alltid nummer 1.
    Nu verkar det väl vara exet som är problemet - barnen känner väl ts och skulle kanske inte alls ha emot att alla firar tillsammans. Och ja barnen alltid nr 1, vilket inte innebär att dom jämt ska få bestämma. Att inte ha ett starkt föräldraskap och tala om för barn vad som gäller och varför - gör dom inte bara odrägliga utan också till osäkra individer. Föräldrar bestämmer även om dom älskar sina barn över allt annat
  • Anonym (Ledsen)

Kan uppdatera er om att sambon till slut valde att sätta ner foten och sa att barnen får absolut vara hos henne under julen men att vi och barnen firar jul några dagar innan tillsammans och sen får de åka till henne utan honom. Barnen är okej med detta än så länge medan hon är ett åskmoln som kommer smälla när som helst.. Är stolt över att han vågade stå upp för mig men framför allt för honom själv. Sen får vi såklart se hur allt går. Men tack alla för ert stöd, det hjälpte faktiskt väldigt mycket att ha med era råd och åsikter när jag pratade med honom. 

Mvh anonym Glad ;) 

• Anonym (Bocken)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-18 12:52:42 följande:

Kan uppdatera er om att sambon till slut valde att sätta ner foten och sa att barnen får absolut vara hos henne under julen men att vi och barnen firar jul några dagar innan tillsammans och sen får de åka till henne utan honom. Barnen är okej med detta än så länge medan hon är ett åskmoln som kommer smälla när som helst.. Är stolt över att han vågade stå upp för mig men framför allt för honom själv. Sen får vi såklart se hur allt går. Men tack alla för ert stöd, det hjälpte faktiskt väldigt mycket att ha med era råd och åsikter när jag pratade med honom. 

Mvh anonym Glad ;) 

Bra! Den enda vettiga lösningen. De får ha barnen vartannat år.
  • molly50

Mvh anonym Glad ;) 

Jättebra! Som någon skrev så kan barnen fira varannan jul eller halva dagen eller julafton eller juldagen med antingen er eller mamman.
    Exet måste acceptera att hon inte längre är hans nr 1.
  • Anonym (Fru)
    Anonym (...) skrev 2024-12-17 22:54:12 följande:
    Jo! Men barnen kommer före nya partnern
    Ja,fast är man i ett nytt förhållande,så går det över allt!!Ochså exet såklart,annars kan man lika gärna bli ihop med personen igen.Barnen fixat detta !
  • Anonym (Fru)
    Vad menar du?Att man ska genomlida jul och helger för exet?Och låta nya lyckan ,kärleken ,vara utanför .Ingen klok gör ju så! 
  • Deceree1

Mvh anonym Glad ;) 

♥️
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (?) skrev 2024-12-17 22:56:33 följande:

Barn går före allt.

Fast man gör barnen en björntjänst genom att fortsätta upprätthålla någon familjekonstellation som inte längre existerar. En känd barnpsykolog sa att det är inte en förälders uppgift att göra barnen glada utan att lära dem hantera sina känslor i olika typer av obehagliga situationer.

Man behöver prioritera sin partner före sitt ex. Oavsett vad barnen tycker.

• Anonym (Separerad)

Barn går före allt.

Det är så rätt! Barnen först sedan vad sin partner vill eller inte, kommer tyvärr andra hand när man har barn...känner ingen förälder som skulle tänka annorlunda...
  • molly50
    Anonym (Separerad) skrev 2025-01-21 10:48:54 följande:
    Det är så rätt! Barnen först sedan vad sin partner vill eller inte, kommer tyvärr andra hand när man har barn...känner ingen förälder som skulle tänka annorlunda...
    Men exet går inte före den nya partnern.
  • Xenia
    Anonym (Separerad) skrev 2025-01-21 10:48:54 följande:
    Att barnen alltid går först betyder inte att man alltid ska slaviskt följa barnens önskningar. Att säga "Barnen först" är att göra det väl enkelt för sig. Det måste till en bedömning av rimligheten också.

Och det stämmer inte heller i praktiken. I så fall skulle inga föräldrar skiljas, det är inga barn som gillar det (men de brukar vänja sig). Och ingen frånskild förälder skulle våga skaffa ny partner om barnen inte gillade det.
  • Anonym (Mannen)

Barn går före allt.

Med den inställningen gör man ofta barnen en björntjänst. Barn som är med om lagom obehag under sin uppväxt klarar sig bättre i skolan och som vuxna 
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?