• Jemp

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

I grunden tycker jag de beter sig illa mot dig ts. Men jag reagerar på att du skriver att du är ute i god tid. I mina ögon är du tvärtom väldigt sent ute i att försöka få andra att ställa in etablerade julplaner. 

• Jemp
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-27 23:03:57 följande:

Oj vad många svar.. Blir svårt att svara på alla enskilt men tack för era åsikter. Jag känner att det som har sårat mig mest är dels att min partner har gjort planer utan att tillfråga mig alls och dels att han inte vill diskutera detta med exet och hänvisar till att han gör det för barnens skull.

Jag visste att hans ex hade mycket mycket inflytande när vi träffades men jag trodde att det sakta skulle försvinna ju mer tiden gick. Jag har aldrig ställt några krav på honom gällande hans barn. Jag förstår att de är nummer ett och ska få fortsätta vara det. Jag har aldrig försökt komma emellan eller försöka göra mig själv viktigare än barnen. Däremot vill jag vara viktigare än hans ex och jag vill att min åsikt ska väga tyngre än hennes i vissa saker. Aldrig när det gäller barnen så klart men i såna här fall vill jag att han pratar med mig först så att vi kan skapa våra planer istället för att alltid återgå till henne och låta henne bestämma.. 

Han säger att han älskar mig och att jag är den finaste kvinnan han har träffat. Han vill att jag ska ha förståelse för att han själv är en jobbig sits och slits mellan mig och barnen. Som sagt har jag aldrig krävt jag ska välja mellan mig och barnen utan mellan mig och barnens mamma. Men han ser det inte så. Jag får ont i magen av tanken att det ska fortsätta så här år efter år och som många säger så kanske det bästa är att gå vidare men hjärtat vill inte det och det känns jättejobbigt :( Men jag förstår nu iallafall att jag är inte orimlig som tycker så här och det tackar jag er för. 

Har han gjort planer utan dig? Eller bara behållt de planer/traditioner de haft i 4 år för att du brukar fira på annat håll?
    Jag tänker att en del i detta är att ni haft olika förväntningar och inte pratat om det tidigare. 
  • Jemp
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 11:56:31 följande:
    Skulle säga tvärtom. Jag har firat på annat håll för att han redan har planer. Jag har anpassat mig till allt han och hans exfru gör. Nu tyckte jag att det var dags för ändring på det eftersom vi har varit tillsammans så pass länge och han säger att hans framtid är tillsammans med mig. Men jag känner mig mer som en trevlig side-kick i hans liv med noll inflytande. Så du har rätt. Totalt olika förväntningar. 
    Är det en diskussion ni haft tidigare?
  • Jemp
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 14:05:01 följande:
    Jag sa förra året något i stil med att "nästa år får vi fixa något mysigt ihop" men minns inte vad eller ens om han svarade på det. Så nej, ingen diskussion alls utan mer förhoppningar från min sida att nu är det vår tur.
    Då förstår jag faktiskt att din pojkvän tycker han hamnar i en svår sits. De har ju bevisligen redan diskuterat julen och räknat med att fira som vanligt.

Jag tycker inte din besvikelse eller önskan är orimlig alls, och ni bör absolut planera för gemensam jul nästa år. Men i år är det rätt sent påtänkt.
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?