• Tom Araya

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

För mig är det upplägg TS beskriver oacceptabelt.
    Det är inte för barnens skull, utan för exets skull.

TS, mannen och barnen borde fira ihop i sin familj, så kan de för barnens skull bjuda in deras mamman på julafton.

• Tom Araya
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-27 23:03:57 följande:

Han säger att han älskar mig och att jag är den finaste kvinnan han har träffat. Han vill att jag ska ha förståelse för att han själv är en jobbig sits och slits mellan mig och barnen. Som sagt har jag aldrig krävt jag ska välja mellan mig och barnen utan mellan mig och barnens mamma. Men han ser det inte så. 

Det här säger mig att han inte förstår och kanske inte du heller, vilka roller ni i varandras liv.

Ingen av er ska välja bort någonting för vad det är i nuläget. Däremot kan man inte välja att ha det som man egentligen har lämnat, då har man inte givit utrymmet för det nya livet med ny partner.

Mamman kommer att fortsätta vara barnens mamma.
    Pappan kommer att fortsätta vara barnens pappa.
    Mamma och pappas kärleksrelation är avslutad.
    Pappa har träfat en ny, som är hans nuvarande kärlekspartner (och kanske bonusförälder).
    Barnen är bara barn med separerade föräldrar.
    De här rollerna ska aldrig behöva krocka med varandra, de är olika och kan existera och prioriteras samtidigt, om man bemöter och behandlar dem för vad de är och inget annat.
    I ditt fall behandlar han sitt ex och inte dig som sin partner över jul och det skulle nog få mig att göra det till bli permanent.
  • Tom Araya
    Hermis123 skrev 2024-11-28 16:34:59 följande:

Fast han säger tydligt att han gör detta för sina barn och för att han tycker att det är viktigt för hans barn. 

Han säger det och kanske tror han också själv på det.

Men man måste verkligen ifrågasätta om det verkligen är så, när han själv sätter sitt förhållande på paus och barnens föräldrar bara har firat gemensamt när mamman varit singel, annars har hon inte velat det.

Detta utgör också ett effektivt hinder för TS att koma in i familjen och fullt ut bli accepterad av barnen.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2024-11-28 17:58:41 följande:
    Han säger det och kanske tror han också själv på det.

Men man måste verkligen ifrågasätta om det verkligen är så, när han själv sätter sitt förhållande på paus och barnens föräldrar bara har firat gemensamt när mamman varit singel, annars har hon inte velat det.

Detta utgör också ett effektivt hinder för TS att koma in i familjen och fullt ut bli accepterad av barnen.
    Tillägg på detta:

Föräldrar ska inte göra det som barnen vill, här och nu.
    Föräldrar ska göra det som är bäst för barnen, både lång- och kortsiktigt.
    Det bästa för barnen i detta fall borde vara om TS, pappan och barnen kunde ha en mer familjär relation. Här förnekar pappan sina barn möjligheten till det. Detta utan att ge barnen något som annars hade tagits ifrån dem.
  • Tom Araya
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-29 08:31:32 följande:
    Hans barn vet ju inget annat. Samtidigt upplever jag att det är exet som driver detta och barnen hänger på. Dvs hade min partner pratat med mig först och sen meddelat barnen att de (till exempel) skulle fira jul med mamman och sen komma till oss efter några dagar och fira jul så skulle de säkert acceptera det. Men nu när mamman eldar på hur en riktig jul ska se ut och min partner inte sätter några gränser så blir såklart barnen påverkade att tycka likadant.

Jag tycker om barnen jättemycket och hade gjort allt för att få till en mysig jul ihop. Nu har jag ingen lust alls att pynta hemmet, fixa luciafika, julgodis osv. För alla dagar innan jul bygger ju upp till en mysig julhelg men här blir det antiklimax, för mig åtminstone. Och då tänker inte jag styra upp en massa adventsmys innan. Nä jag har alltid älskat julen men nu mår jag bara dåligt och vill att den ska vara över. Och insikten att jag är så oviktig gör riktigt ont i hjärtat. 
    Så oerhört tråkigt!

Jag undrar om han förstår vad han och mamman gör mot dig och även mot barnen?
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?