• molly50

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Anonym (Röd flagg) skrev 2024-11-26 17:36:26 följande:

Ja du TS... 

Jag anser, som andra i tråden, att ett ultimatum behöver ställas. Antingen får du vara med på julafton eller så är det slut. Jag anser att du inte kan begära att han inte ska fira med barnen och om då mamman är med må så vara, men du ska vara välkommen. Tror jag såg någonstans att du tror att mamman inte gillar dig... skit i det isåfall och dra dit ändå. Låt det bli stelt då, så kanske han fattar att det är ohållbart. Yrka sen på förändring till nästa år. Får du inte vara med så har skräpet ändå tagit ut sig självt så att säga.

Jag tycker inte att TS bara ska följa med dit,med tanke på den stämningen som lär bli och att det inte lär vara särskilt kul för barnen.
    Dessutom så är det ju faktiskt hemfridsbrott.
    Däremot så tycker jag att TS sambo ska sätta ner foten åt sitt ex och markera att TS är hans partner nu och inte ska uteslutas.
    Sen kan han också fira halva dagen med barnen och halva med TS.
    Hon ska inte behöva sitta ensam i jul.
    Fortsätter det sen på samma sätt med andra högtider så tycker jag att TS ska ställa ett ultimatum.
    Att han ska lösa situationen eller så lämnar hon.
  • molly50
    Hermis123 skrev 2024-11-26 23:09:06 följande:
    Jag anser att barnen är hans primära familj sen han fick dom och dom är inte mindre familj bara för att deras pappa har ny flickvän.
    För barnen är både mamma och pappa familj  även om mamma och pappa inte längre är familj med varandra längre.
    Nu har pappan gett ett löfte till barnen och det är inte deras fel. Han har lovat dom att han ska fira jul tsm med dom och att även deras mamma kommer vara med. 
    Det är han som har lovat det och det är inte konstigt att dom förvänta sig det.
    Sen att mamman vägrar låta hans nya flickvän följa med är inte barnens problem och dom ska  inte straffas.
    Nästa år kan dom kanske dela på dagen att barnen firar halva dagen hos mamma och halva dagen hos pappa men i år kanske flickvännen och pappan fira dagen efter eller på kvällen.
    Och ja jag anser att ens barn ska vara nummer 1, våra barn är dom vi har störst skyldighet gentemot och är alltid kärnfamiljen, det spelar ingen roll om du får ny partner och även barn med den nya partner så kommer dina barn från både tidigare relationer och nya vara din absoluta kärnfamilj.
    Varför skulle de inte kunna dela på dagen redan den här julen?
    Om barnen klarade att fira utan båda föräldrarna när mamman hade sambo så klarar de säkert det nu.
    TS pojkvän vet att hon annars blir ensam under julen,och jag förstår inte hur han kan tycka att det är ok.
    Han borde sätta ner foten till sitt ex och göra klart att om TS fåt sitta ensam så kommer han att gå hem och fira jul med henne efter lunch.
    Kan inte exet acceptera detta så får de kanske ha ett samarbetssamtal.
  • molly50
    Hermis123 skrev 2024-11-27 18:49:34 följande:
    För att han har redan lovat sina barn att dom ska få den jul dom vill ha så varför ska han ändra på det?
    Ärligt om han verkligen ville fira jul med sin flickvän hade han redan innan han lovat sina barn kommit överens med sitt ex att flickvännen skulle vara med men han gjorde inte det.
    Han kan fortfarande fira jul med sina barn,men gå hem till TS efter lunch.
    Kanske tillsammans med barnen.
    Då har han inte brutit några löften till barnen och TS slipper sitta ensam hela julafton. Win win.
    Jag tror att det här snarare handlar om att han har svårt att säga ifrån till sitt ex.
    Kanske konflikträdd och rädd för vad hon kan ställa till med om han säger nej.
  • molly50
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-27 23:03:57 följande:

Oj vad många svar.. Blir svårt att svara på alla enskilt men tack för era åsikter. Jag känner att det som har sårat mig mest är dels att min partner har gjort planer utan att tillfråga mig alls och dels att han inte vill diskutera detta med exet och hänvisar till att han gör det för barnens skull.

Jag visste att hans ex hade mycket mycket inflytande när vi träffades men jag trodde att det sakta skulle försvinna ju mer tiden gick. Jag har aldrig ställt några krav på honom gällande hans barn. Jag förstår att de är nummer ett och ska få fortsätta vara det. Jag har aldrig försökt komma emellan eller försöka göra mig själv viktigare än barnen. Däremot vill jag vara viktigare än hans ex och jag vill att min åsikt ska väga tyngre än hennes i vissa saker. Aldrig när det gäller barnen så klart men i såna här fall vill jag att han pratar med mig först så att vi kan skapa våra planer istället för att alltid återgå till henne och låta henne bestämma.. 

Han säger att han älskar mig och att jag är den finaste kvinnan han har träffat. Han vill att jag ska ha förståelse för att han själv är en jobbig sits och slits mellan mig och barnen. Som sagt har jag aldrig krävt jag ska välja mellan mig och barnen utan mellan mig och barnens mamma. Men han ser det inte så. Jag får ont i magen av tanken att det ska fortsätta så här år efter år och som många säger så kanske det bästa är att gå vidare men hjärtat vill inte det och det känns jättejobbigt :( Men jag förstår nu iallafall att jag är inte orimlig som tycker så här och det tackar jag er för. 

Har du försökt prata med honom och berättat precis hur du känner?
    Kanske berätta det du har berättat här i tråden?
  • molly50
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 15:37:58 följande:
    Det skulle jag nog säga att jag gjort. Hans respons är att han måste prioritera barnen och att de inte ska hamna i kläm. Och han anklagar mig för att pressa honom i onödan. Han säger att han gärna firar jul med mig "någon gång framåt i tiden" och att han tycker att exfrun är "rätt jobbig" som inte tillåter mig vara med. Han tror att det kan bli stökigt om jag är med eftersom hon inte vill ha mig där och att barnen drabbas i så fall. 
    Men har du frågat honom om han kan fira med barnen tillsammans med dig,utan hans ex?
    Han måste ju börja prioritera dig framför sitt ex någon gång.
    Han verkar ju vara konflikträdd som inte vågar säga ifrån till henne.
    Fråga hur länge han tycker att du ska acceptera det här.
    Kan han inte svara på det så säg att du inte tänker ställa upp på att vara hans andrahandsval,utan att han får välja mellan dig och exet.
    Du har rätt att berätta vad du känner också,även om han känner sig pressad av det.
    Han måste ju lyssna och försöka förstå din syn på saken också.
    Kan han inte det så är det kanske bättre att lämna,även om det känns svårt.
    Och säger du att du kommer att lämna om han fortsätter så här så kanske han börjar fatta att du menar allvar.
  • molly50
    Anonym (Röd flagg) skrev 2024-11-28 18:51:01 följande:
    Kan inte vara lätt det här. Är det nån som har skrivit att TS ska typ bryta sig in i huset eller? Neeeej, förutsättningen är ju att hon är INBJUDEN, DÅ kan hon dra dit och strunta i att exet ogillar henne. Avancerade grejer.
    Ja,men fortfarande så lär det ju bli spänt om exet har känt sig tvingad att bjuda in TS.
    Och det är kanske inte vad man vill ha under julhelgen. För barnens skull.
    Därför är det kanske bättre om TS kille firar halva dagen med henne och halva med TS.
    Och kanske ta med barnen till TS så att de också får skapa en kontakt.
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?