Tack för alla länkar, ska kolla dem strax.
TS:
Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 23:32:48 följande:
Pratar soc med sjukvården eller är det ett papper de skickar över?
Sammantaget har jag gått hos hjärnskrynklare i ett år. Det var när den första ville att jag skulle få lite mer vård och bli utredd som det här hände.
Tung diagnos? Lite förrädiskt att prata med sådana där... De lägger ju fram saker som att det vore en förkylning, och man förstår inte storheter på saker. Finns mer som de tror.
Jag är lagförd för brott i närtid tyvärr. Inget grövre, inget sexualrelaterat. De tog fasta på den saken i journalen.
De gör båda delarna. Dels behöver man ha papper som skickas över men soc kommer garanterat vilja prata med läkaren som anmält också.
Ja, tung. Om du inte fattar det själv så är det en diagnos som kan bli riktigt farlig. Bristande empati, bristande ånger, generellt bristande insikt kring att man kan skada eller såra andra. Det är ingen bra diagnos öht, men kan bli rent farlig om man har barn. Allt beror på hur allvarlig grad man har, men bara att den diskuteras tyder på allvarliga problem. Jag skulle gissa att du behöver både medicin och terapi om du vill ha en chans att bli något bättre. Jag vet ärligt talat inte om det finns någon ordentlig hjälp, men tror att man iaf kan behandla till viss del. Det borde ligga i ditt eget intresse eftersom du har barn, men samtidigt fattar jag att du antagligen inte känner det själv, just pga diagnosen.
Du kan börja läsa här:
sv.wikipedia.org/wiki/Antisocial_personlighetsst%C3%B6rning