• Anonym (fel)

Skillnad på socanmälningar?

Anonym skrev 2024-11-19 15:46:02 följande:

Föräldrar orosanmäls inte.
    Det är barnen det anmäls oro för.

Jo?

Man kan orosanmäla vuxna också. Beror ju helt på vem man oroar sig för.

• Anonym (fel)

Att ha hela och rena barn är ett minimum idag. Det dög kanske som krav på 60-talet men idag krävs det att barn har fungerande föräldrar som finns där såväl fysiskt som emotionellt, intellektuellt och ekonomiskt.

Om du inte har sjukdomsinsikt så brister du som förälder i flera aspekter.

Det var ett misstag av Sverige att demontera mentalsjukhusen. Jag menar inget illa mot dig, men vissa blir mentalt sjuka och behöver vård och då ska man få det också men idag är folk utlämnade till att klara sig själva bäst de kan och det går inte så bra.

• Anonym (fel)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 10:43:27 följande:
    Det är väl den typen av sammanfattning jag hoppas att soc inte fått. Vet inte hur de värderar en sådan sammanfattning?

Jag har haft kontakt med vården eftersom det varit roligt och intressant. Jag har lagt mycket tid på att förstå hur människor fungerar för att själv fungera i samhället. Det har blivit ett intresse. Jag har lärt mig jättemycket sista året. Det var ju även de som övertalade mig att söka ytterligare vård då de ansåg att jag behövde det. Jag var motvillig men de lyckades spela på min nyfikenhet. Men det blev inget bra. Jag kommer inte att självmant söka någon mer vård nu.

Känner stor ilska mot de som anmälde mig. Men jag är inte orolig för själva anmälan. Jag vill däremot förstå vad som kommer att hända så att jag kan förbereda mig. Om det blir ett telefonsamtal med erbjudande om hjälp? Eller om det dragits igång något stort?

Om soc erbjuder hjälp så är det lite motsägelsefullt. Eftersom jag blev anmäld och avvisad när jag sökte hjälp. Soc kanske bara hör av sig och berättar att de fått anmälan och att de lägger ner den?

Vilka tycker du verkade vara bakom flötet? De som försöker behandla mig, eller de som inte ville ta emot mig och anmälde?
    Det är inte enbart ett tfnsamtal. När barn är inblandade och det anses finnas fog för det så blir det utredning som pågår några månader med hembesök och att du måste gå till kontoret på samtal. Även barnens mamma kommer få hembesök och kallas till samtal eftersom de vill utreda hur barnen mår. De kommer även prata med barnen privat för att få en ärlig bild av dig och hemlivet.
  • Anonym (fel)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 10:52:33 följande:
    Det var ett uttryck... Barnen mår bra. Soc har utrett den saken noga. Jag är väldigt beskyddande. Finns historiska orsaker till det. Jag finns där fysiskt, ekonomiskt och försöker sköta det emotionella. Var dålig på det emotionella förut men jag har tränat och vet bättre nu hur man ska göra.

Lugnt, tycker också att det var fel att demontera mentalsjukhusen. Men jag anser mig inte vara en patient.

Okej, förlåt om jag varit hård i mina kommentarer. Det är lite svårt att veta ibland vad det är för person och blir lite för lätt att generalisera.

Fint att du jobbat på det emotionella för det är ju typ egentligen det som barnen behöver. Pengar måste inte finnas i överflöd men relationerna är viktiga.

Blir det nu en socgrej så var ärlig med någon i din omgivning som känner dig väl och kan bekräfta att alla mår bra.

Vid en utredning så går de ju igenom alla aspekter av ditt liv men om barnen redan blivit utredda så har du ju koll på vad de brukar vilja veta, så det blir ev. samma visa igen.

Svar på tråden Skillnad på socanmälningar?