• Anonym (Toker)

Skillnad på socanmälningar?

Är det någon skillnad om det är du som vuxen som blivit orosanmälan till socialtjänsten, eller om det är dina barn?

Hur lång tid brukar det ta från det att anmälan kommer in tills dess att de hör av sig?

Blev anmäld i slutet av förra veckan. Tidigare har de hört av sig snabbt, men nu dröjer det, vet inte varför?

• Svar på tråden Skillnad på socanmälningar?
  • Anonym

Föräldrar orosanmäls inte.
    Det är barnen det anmäls oro för.

• Anonym (Toker)
    Anonym skrev 2024-11-19 15:46:02 följande:

Föräldrar orosanmäls inte.
    Det är barnen det anmäls oro för.

Jag utgick också från att det var barnen som blev orosanmälda. Men enligt min doktor så var det sannolikt jag som blev anmäld, inte barnen.

Googlade på saken. Tydligen fullt möjligt.
  • Anonym (J)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 15:59:57 följande:
    Jag utgick också från att det var barnen som blev orosanmälda. Men enligt min doktor så var det sannolikt jag som blev anmäld, inte barnen.

Googlade på saken. Tydligen fullt möjligt.
    Ja, det är möjligt. Även vuxna kan bli orosanmälda. 
  • Anonym (Therese)

Hur vet du att du blev socanmäld förra veckan?  Var det av skolan eftersom de måste tala om det?

• Anonym (Toker)
    Anonym (J) skrev 2024-11-19 16:03:06 följande:
    Ja, det är möjligt. Även vuxna kan bli orosanmälda. 
    Okej... Vad händer nu typ? Har de några befogenheter eller är det erbjudande om samtal och stöd?
  • Anonym (kan)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 14:16:56 följande:
    Skillnad på socanmälningar?

Är det någon skillnad om det är du som vuxen som blivit orosanmälan till socialtjänsten, eller om det är dina barn?

Hur lång tid brukar det ta från det att anmälan kommer in tills dess att de hör av sig?

Blev anmäld i slutet av förra veckan. Tidigare har de hört av sig snabbt, men nu dröjer det, vet inte varför?

Kan man göra en orosanmälan gällande vuxna? 

Tror att när det gäller barn så ska man ha tagit en första kontakt inom två veckor. Om det inte handlar om våld och risk för barnets liv, då måste man ju ingripa på en gång. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Therese) skrev 2024-11-19 16:07:16 följande:

Hur vet du att du blev socanmäld förra veckan?  Var det av skolan eftersom de måste tala om det?

Nä, psyket som anmälde mig. Står i sjukjournalen, anmälan till socialtjänsten upprättas. Jag saknar typ sjukdomsinsikt och är inte mottaglig för behandling.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (kan) skrev 2024-11-19 16:09:30 följande:
    Kan man göra en orosanmälan gällande vuxna? 

Tror att när det gäller barn så ska man ha tagit en första kontakt inom två veckor. Om det inte handlar om våld och risk för barnets liv, då måste man ju ingripa på en gång. 
    Ja, man kan tydligen orosanmäla vuxna. Visste inte det heller.

Okej, så inom två veckor då?

Nä, barnen nämns inte i sjukjournalen. De är dessutom redan utredda av soc redan och det visste sjukvården om.
  • Anonym (B)

Om du inte har barn: Soc kontaktar dig, du tackar nej till insatser, de tackar för samtalet och går. Inget händer utöver det.

Om du har barn: Soc kontaktar dig, om du inte tackar ja till insatser kommer de antagligen att fokusera på oro för dina barn istället, med allt det innebär.

• Anonym
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 16:15:41 följande:
    Nä, psyket som anmälde mig. Står i sjukjournalen, anmälan till socialtjänsten upprättas. Jag saknar typ sjukdomsinsikt och är inte mottaglig för behandling.
    Ok, ja då förstår jag att du kan ha blivit anmäld.

Det är ett jäkla skit det där med anmälningsplikten, den gör att föräldrar inte vågar söka vård. Vet flera som avstått och mått skit för att slippa socanmälan.
Svar på tråden Skillnad på socanmälningar?