• Anonym (Toker)

Skillnad på socanmälningar?

Är det någon skillnad om det är du som vuxen som blivit orosanmälan till socialtjänsten, eller om det är dina barn?

Hur lång tid brukar det ta från det att anmälan kommer in tills dess att de hör av sig?

Blev anmäld i slutet av förra veckan. Tidigare har de hört av sig snabbt, men nu dröjer det, vet inte varför?

• Svar på tråden Skillnad på socanmälningar?
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 10:43:27 följande:
    Det är väl den typen av sammanfattning jag hoppas att soc inte fått. Vet inte hur de värderar en sådan sammanfattning?

Jag har haft kontakt med vården eftersom det varit roligt och intressant. Jag har lagt mycket tid på att förstå hur människor fungerar för att själv fungera i samhället. Det har blivit ett intresse. Jag har lärt mig jättemycket sista året. Det var ju även de som övertalade mig att söka ytterligare vård då de ansåg att jag behövde det. Jag var motvillig men de lyckades spela på min nyfikenhet. Men det blev inget bra. Jag kommer inte att självmant söka någon mer vård nu.

Känner stor ilska mot de som anmälde mig. Men jag är inte orolig för själva anmälan. Jag vill däremot förstå vad som kommer att hända så att jag kan förbereda mig. Om det blir ett telefonsamtal med erbjudande om hjälp? Eller om det dragits igång något stort?

Om soc erbjuder hjälp så är det lite motsägelsefullt. Eftersom jag blev anmäld och avvisad när jag sökte hjälp. Soc kanske bara hör av sig och berättar att de fått anmälan och att de lägger ner den?

Vilka tycker du verkade vara bakom flötet? De som försöker behandla mig, eller de som inte ville ta emot mig och anmälde?
    Varför ha kontakt med vården "för att det är roligt och intressant"? 

Vården har man kontakt med för att man är i behov av hjälp och behandling. Antingen för en fysisk åkomma, skada eller sjukdom eller för psykisk ohälsa. Inte för skojs skull för att man finner det intressant. 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2024-11-20 13:00:50 följande:
    Varför ha kontakt med vården "för att det är roligt och intressant"? 

Vården har man kontakt med för att man är i behov av hjälp och behandling. Antingen för en fysisk åkomma, skada eller sjukdom eller för psykisk ohälsa. Inte för skojs skull för att man finner det intressant. 
    Om du betänker att ts antagligen har någon slags ASPD så kanske du kan förstå hur det skulle roa en sådan person att se vårdpersonal vända och vrida sig inför hans situation och personlighet (talar generellt nu, måste inte vara sant för just ts), eller som enligt hans egen beskrivning för att han vill förstå hur andra människor fungerar så han kan fungera i samhället. Du jobbar ju inom vården själv och kanske har stött på liknande förut, fast möjligen då i mildare former.
  • Hyttegnytte

Okej TS. Du har kanske ingen sjukdomsinsikt men har läsförmåga. Du ÄR psykiskt sjuk och behöver slutenvård.

Du ska åka till närmaste psykakut och berätta att du saknar självinsikt och allt annat du berättat här.

För din skull men framför allt dina barns skull, Hoppas det går bra.

• Anonym (Mj)

Men snälla människa, förstår ni inte att detta är ett troll?
    Av en person som tror att det är "coolt" med psykopati/ASPD.
    Dessa trådar dyker upp jämnt och ständigt av samma person. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 12:39:28 följande:
    Härdade eller inte så är det deras skyldighet att utreda om det finns fara för barnen eller inte, och en sådan beskrivning av din personlighet är verkligen en varningsflagga som de skulle ta på allvar. Du får väl se vad de fått för information från vården.

När jag skrev direkt så menar jag utan att ringa först. De har tekniskt sett två veckor på sig att agera om det inte verkar akut så barn behöver hämtas på fem minuter. Även om det går mer än två veckor så kan man inte räkna med att de inte hör av sig, för om det gäller barn kommer de att följa upp på ett eller annat sätt.

Kan det vara så att de lägger ihop tidigare information kring dig med det vårdbesöket du hade då du blev anmäld? Dåligt skött från deras sida iaf att hantera det på så sätt, att inte försöka ge dig vård alls utan bara göra en anmälan. Den borde så klart göras ändå, men de sviker vårdsökande om de gör så här. Men var försiktig med att ha din egen moral och etik som rättesnöre, den biten verkar ju inte helt tillförlitlig. Du skriver t ex längre upp att du avstår från vissa saker pga risk, men ändå verkar det som att du fortsätter utsätta andra för elakheter. Försök hellre ta lagen som riktmärke till att börja med, och utöver det så gott du har förstånd till att veta vad som sårar andra ändå och undvik sådant också. Det är väl mitt allmänna råd, även om jag vet att du inte bett om det. Det vore åtminstone bättre så för omgivningen.
    Du har rätt, soc är ju skyldiga att utreda anmälningar. Men ju längre tiden går desto mer tror jag på att de lägger ner saken bara. Om de inte arbetar i bakgrunden i skrivande stund. Då kan det bli jobbigare.

Jag pratade med vårdgivaren kort anonymt innan jag blev patient. Det var då jag bråkade med dem. Mentalt har de ju så klart koll på att den anonyma patienten och jag är samma person. Men officiellt vet de ju det inte. Därför jag är väldigt oklar med vad som står i den där anmälan. Och är lite nyfiken på om de pratar inofficiellt.

Jag gör inget för att vara elak. Jag är inte elak som person. Det jag gör har ett syfte på så sätt att jag får ut något av det.

På mötet frågade jag vad som krävdes för att jag ska få komma dit och få vård från dem efter det att han sagt att mina orsaker att komma var fel. Han sa att jag måste ha rätt motivation. Jag sa då att om jag säger att jag har den motivationen? Då svarade han att jag bara säger så utan att mena det. Allt kändes riggat. Därför jag tror att de ville jävlas med mig.

Beror ju lite på vad som händer hos soc och vad som står i anmälan. Det kan ju varit riggat för att låsa in mig den vägen. Men om anmälan bara säger vad jag sa på mötet och inte så mycket mer och soc bara lägger ner det så var det ju inte riggat, då försökte de bara jävlas med mig.
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 13:33:08 följande:
    Om du betänker att ts antagligen har någon slags ASPD så kanske du kan förstå hur det skulle roa en sådan person att se vårdpersonal vända och vrida sig inför hans situation och personlighet (talar generellt nu, måste inte vara sant för just ts), eller som enligt hans egen beskrivning för att han vill förstå hur andra människor fungerar så han kan fungera i samhället. Du jobbar ju inom vården själv och kanske har stött på liknande förut, fast möjligen då i mildare former.
    Faktiskt aldrig stött det fenomenet och då har jag ändå jobbat inom psykiatern. 

Jag tror inte ts har någon ASPD eller ens att historian är verkligen. 
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 17:33:37 följande:
    Du har rätt, soc är ju skyldiga att utreda anmälningar. Men ju längre tiden går desto mer tror jag på att de lägger ner saken bara. Om de inte arbetar i bakgrunden i skrivande stund. Då kan det bli jobbigare.

Jag pratade med vårdgivaren kort anonymt innan jag blev patient. Det var då jag bråkade med dem. Mentalt har de ju så klart koll på att den anonyma patienten och jag är samma person. Men officiellt vet de ju det inte. Därför jag är väldigt oklar med vad som står i den där anmälan. Och är lite nyfiken på om de pratar inofficiellt.

Jag gör inget för att vara elak. Jag är inte elak som person. Det jag gör har ett syfte på så sätt att jag får ut något av det.

På mötet frågade jag vad som krävdes för att jag ska få komma dit och få vård från dem efter det att han sagt att mina orsaker att komma var fel. Han sa att jag måste ha rätt motivation. Jag sa då att om jag säger att jag har den motivationen? Då svarade han att jag bara säger så utan att mena det. Allt kändes riggat. Därför jag tror att de ville jävlas med mig.

Beror ju lite på vad som händer hos soc och vad som står i anmälan. Det kan ju varit riggat för att låsa in mig den vägen. Men om anmälan bara säger vad jag sa på mötet och inte så mycket mer och soc bara lägger ner det så var det ju inte riggat, då försökte de bara jävlas med mig.
    Om allt du skriver är snart så kommer de inte lägga ner någon utredning. Du kommer att förlora vårdnaden om dina barn och bli tvångslinlagt. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 17:33:37 följande:

Lura inte dig själv, för det finns inga sådana kopplingar. Enda skillnaden är om det är akut eller icke akut. Det kan ta tid ändå.

Om de inte kan bevisa något så blir det svårt att blanda ihop dina två "jag", bara det de faktiskt kan härröra till just dig.

Du låter allt mer som en sociopat. Har du tillräckligt med insikt för att förstå att det kanske är vad du är?

Ja, det där var ju ett rent idiotresonemang från personen på ett sätt, men om du redan hade avslöjat att du var där mer eller mindre för skojs skull så nej, då har man inte rätt motivation. Vill du få behandling alls? Ser du någon nytta med det? Vari ligger din motivation?

De gör självklart ingen anmälan för att jävlas med dig och de kan inte heller sitta och ljuga för att "rigga" dig. Du får väl se vad de säger när de kontaktar dig.
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2024-11-20 17:37:03 följande:
    Faktiskt aldrig stött det fenomenet och då har jag ändå jobbat inom psykiatern. 

Jag tror inte ts har någon ASPD eller ens att historian är verkligen. 
    Du ser inte dragen av ASPD i ts sammanlagda trådar..? Den sista om Dumpen räknar jag inte, men de övriga verkar vara samma person åtminstone.

Det låter konstigt om du aldrig råkat på någon som tillhör kategorin måste jag säga. Nog för att de inte är jättevanliga men de är ju knappast unika heller. Men det beror väl på hur länge du jobbade inom psyk också.
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 18:15:41 följande:
    Du ser inte dragen av ASPD i ts sammanlagda trådar..? Den sista om Dumpen räknar jag inte, men de övriga verkar vara samma person åtminstone.

Det låter konstigt om du aldrig råkat på någon som tillhör kategorin måste jag säga. Nog för att de inte är jättevanliga men de är ju knappast unika heller. Men det beror väl på hur länge du jobbade inom psyk också.
    Tror bara han provocerar.  

Nej, inte speciellt ovanligt att inte stöta på ASPD, även om man jobbar inom vården. Finns många olika sjukdomar, diagnoser etc som man aldrig stöter på. 
Svar på tråden Skillnad på socanmälningar?