• Anonym (Toker)

Skillnad på socanmälningar?

Är det någon skillnad om det är du som vuxen som blivit orosanmälan till socialtjänsten, eller om det är dina barn?

Hur lång tid brukar det ta från det att anmälan kommer in tills dess att de hör av sig?

Blev anmäld i slutet av förra veckan. Tidigare har de hört av sig snabbt, men nu dröjer det, vet inte varför?

• Svar på tråden Skillnad på socanmälningar?
  • Hannahistan82
    Anonym (kan) skrev 2024-11-19 16:09:30 följande:
    Kan man göra en orosanmälan gällande vuxna? 

Tror att när det gäller barn så ska man ha tagit en första kontakt inom två veckor. Om det inte handlar om våld och risk för barnets liv, då måste man ju ingripa på en gång. 
    Ja men det är extremt ovanligt. I sjukvården görs det om det är en person som lever i extrem misär eller på pga hälsotillstånd inte kan ta vara på sig själv och sagt nej till hemtjänst. Som att inte klara av att få till att få isig något att äta eller inte klarar toabesök på egen hand.
  • EpicF
    Anonym (kan) skrev 2024-11-19 16:09:30 följande:
    Kan man göra en orosanmälan gällande vuxna? 

Tror att när det gäller barn så ska man ha tagit en första kontakt inom två veckor. Om det inte handlar om våld och risk för barnets liv, då måste man ju ingripa på en gång. 
    Ja, man kan anmäla oro för att en vuxen inte klarar sitt liv på ett bra sätt och att det då kan gå ute över sin egna hälsa och/eller andras i omgivningen. 
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 16:07:50 följande:
    Okej... Vad händer nu typ? Har de några befogenheter eller är det erbjudande om samtal och stöd?
    Beror på vad du är socanmäld för och vad socialen kommer fram till. Hur lång tid innan första kontag peror på omfånget av anmälan men också tyvärr när de har tid. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2024-11-19 16:39:09 följande:

Om du inte har barn: Soc kontaktar dig, du tackar nej till insatser, de tackar för samtalet och går. Inget händer utöver det.

Om du har barn: Soc kontaktar dig, om du inte tackar ja till insatser kommer de antagligen att fokusera på oro för dina barn istället, med allt det innebär.

Risken finns att ts fpr LPT med hjälp av psykiatrin. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-11-19 16:45:03 följande:
    Ok, ja då förstår jag att du kan ha blivit anmäld.

Det är ett jäkla skit det där med anmälningsplikten, den gör att föräldrar inte vågar söka vård. Vet flera som avstått och mått skit för att slippa socanmälan.
    Även om inte har barn kan man bli orosanmäld för att man saknar ex sjukdomsins8kt och motsätter sig behandling. Har inget att göra med att man har barn. 
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 17:24:08 följande:
    Ja... Man blir ju inte direkt sporrad att söka vård om du ska bli anmäld till höger och vänster.
    Det blir man inte heller.

Man kan dock bli anmäld om vårdpersonalen misstänker att det finns en oro över att man är en fara för sig själv och/eller andra. Detta med eller utan barn. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-11-19 18:56:42 följande:
    Först, förstår verkligen inte varför man tummar ner detta inlägg.

Sedan, nej det är problematiskt. Folk går och mår dåligt, folk har missbruksproblem som de har svårt att ta sig ur. Hjälp kan de inte söka för det är lika med anmälan.

Det är skit det där.
    Så det är bättre att det utgör en fara för sig själv och omgivningen än att de för den hjälp de behöver?

Mycket märkligt resonemang isåfall. 
  • Hannahistan82

Det spelar ingen roll at det är du som vuxen som orosanmäls, har du barn kommer det per automatik blir orosanmälna för barnen också.

• EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 22:03:11 följande:
    Insatsen skulle vara att ta hjälp av vården? Det var ju vad jag gjorde... De anmälde mig.

Nä, inser också att barnen är i fara. En av orsakerna till varför jag är så förbannad.

Jag mår bra. Ungarna också. De är hela rena, fina kläder, går bra i skolan.
    Hur får du till att du tagit hjälp av vården när du saknar sjukdomsinsikt och motsätter sig behndling? 

Det är precis motsatsen. Hade du inte motsatt dig behandling och haft en knytta sjukdomsinsikt sä jade en anmälan aldrig behövts. Iallfall inte på dig. 
  • Anonym (Sad)

Det är just på grund av det här som jag inte ens kommer ur sängen längre och allt jag tänker på är hur skönt det vore att slippa allt? Men skulle inte orka med socanmälan? 

• EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 22:38:20 följande:
    Terapi är väl okej. Medicinering är jag inte så pigg på. Inte säkert att det räcker ändå? Så även om jag skulle gå med på vård så skulle det inte räcka?

Har väl egentligen bara trasslat in mig i den här skiten av spänning och nyfikenhet. Nu är det lite svårt att backa bandet.

De tror att jag lider av flera saker. ASPD bland annat. Någon sa den mörka triaden. De tror att jag har kriminella aktiviteter för mig. Jag är dömd för brott. Jag är misstänkt för brott. Sen tror de mer saker som jag inte vill nämna här. Men vet inte exakt vad de överfört till soc. En del är sådant de typ vet, men ändå inte.
    Jaha. Det är du som är misstänkt och dömd för sexualbrott. Och har stalkar en psykolog på nätet. Och upplever dig själv blivit stalkas av denne psykologen, som mer eller mindre hittade dig på gatan. 

Ja, orosanmälan är absolut på plats. Synd bara art inte barnen blir orosamälda också. 

ASPD låter det absolut som du har. 
Svar på tråden Skillnad på socanmälningar?