• Anonym (Toker)

Skillnad på socanmälningar?

Är det någon skillnad om det är du som vuxen som blivit orosanmälan till socialtjänsten, eller om det är dina barn?

Hur lång tid brukar det ta från det att anmälan kommer in tills dess att de hör av sig?

Blev anmäld i slutet av förra veckan. Tidigare har de hört av sig snabbt, men nu dröjer det, vet inte varför?

• Svar på tråden Skillnad på socanmälningar?
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2024-11-20 18:28:59 följande:
    Tror bara han provocerar.  

Nej, inte speciellt ovanligt att inte stöta på ASPD, även om man jobbar inom vården. Finns många olika sjukdomar, diagnoser etc som man aldrig stöter på. 
    Iofs sant det där sista.
  • Anonym (Blivit socanmäld)

Jag blev orosanmäld för några år sedan. Hade förlorat en förälder 1,5 år innan, precis flyttat och gått vidare med mitt liv och kände mig lyckligare. När jag frågade de på soc om orsakerna till att jag blev orosanmäld så svarade de "det har vi ingen aning om." Då tackade jag nej till hjälp. Sedan såg de att hela anmälsan var felaktig. Men det gjorde att jag inte litar på folk och att jag håller mig för mig själv.

• Anonym (Toker)
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 18:13:08 följande:
    Lura inte dig själv, för det finns inga sådana kopplingar. Enda skillnaden är om det är akut eller icke akut. Det kan ta tid ändå.

Om de inte kan bevisa något så blir det svårt att blanda ihop dina två "jag", bara det de faktiskt kan härröra till just dig.

Du låter allt mer som en sociopat. Har du tillräckligt med insikt för att förstå att det kanske är vad du är?

Ja, det där var ju ett rent idiotresonemang från personen på ett sätt, men om du redan hade avslöjat att du var där mer eller mindre för skojs skull så nej, då har man inte rätt motivation. Vill du få behandling alls? Ser du någon nytta med det? Vari ligger din motivation?

De gör självklart ingen anmälan för att jävlas med dig och de kan inte heller sitta och ljuga för att "rigga" dig. Du får väl se vad de säger när de kontaktar dig.
    Nä tyvärr, kan väldigt lite om sådant där. Vet inte vad sociopat är. De två sakkunniga som känner mina egenheter bra tror på ASPD + lite fler saker. De kom fram till detta oberoende av varandra. Vårdinrättningen som jag gick till verkar också har trott det.

Jag tycker bara att det är konstigt. Fick en remiss. Prio 1. De ringde samma dag, någon timme efter bara och bokade en tid bara några dagar senare. Sen när jag kommer dit så är de på en gång helt demonstrativt ointresserade. Men samtidigt så anmäler de mig. Det som står i journalen är dessutom inget som du skulle vilja ha där, det kan jag lova. Jag får inte i hopp det.

Själv har jag alltid sett mig som normal fram tills ganska nyligen.

Jag har ingen direkt plan med mitt agerande. Jag snubblade in i det här av slumpen. Tyckte det var skoj. Blev övertalad att söka vidare. Blev lurad av dem jag sökte till. Kommer jag ur det här så kommer jag inte att söka någon mer vård.

• Anonym (Toker)
    EpicF skrev 2024-11-20 17:39:52 följande:
    Om allt du skriver är snart så kommer de inte lägga ner någon utredning. Du kommer att förlora vårdnaden om dina barn och bli tvångslinlagt. 
    Vi får se, jag är inte lika övertygat dystopisk som du.

• Anonym (före och efter)
    Anonym (Blivit socanmäld) skrev 2024-11-20 19:46:53 följande:

Jag blev orosanmäld för några år sedan. Hade förlorat en förälder 1,5 år innan, precis flyttat och gått vidare med mitt liv och kände mig lyckligare. När jag frågade de på soc om orsakerna till att jag blev orosanmäld så svarade de "det har vi ingen aning om." Då tackade jag nej till hjälp. Sedan såg de att hela anmälsan var felaktig. Men det gjorde att jag inte litar på folk och att jag håller mig för mig själv.

Jag fick en också som var fylld med påhittade historier. Det var den värsta tiden i mitt liv att under flera månader behöva bevisa att det som stod i anmälan var falskt. 

Jag har också blivit mer undandragen efter det och berättar typ inget åt nån längre. Avslutade FB och lägger knappt ut nåt på IG.

• EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 20:35:13 följande:
    Vi får se, jag är inte lika övertygat dystopisk som du.
    Den bilden säger absolut ingenting om du manipulerar och provocerar. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 19:57:31 följande:
    Nä tyvärr, kan väldigt lite om sådant där. Vet inte vad sociopat är. De två sakkunniga som känner mina egenheter bra tror på ASPD + lite fler saker. De kom fram till detta oberoende av varandra. Vårdinrättningen som jag gick till verkar också har trott det.

Jag tycker bara att det är konstigt. Fick en remiss. Prio 1. De ringde samma dag, någon timme efter bara och bokade en tid bara några dagar senare. Sen när jag kommer dit så är de på en gång helt demonstrativt ointresserade. Men samtidigt så anmäler de mig. Det som står i journalen är dessutom inget som du skulle vilja ha där, det kan jag lova. Jag får inte i hopp det.

Själv har jag alltid sett mig som normal fram tills ganska nyligen.

Jag har ingen direkt plan med mitt agerande. Jag snubblade in i det här av slumpen. Tyckte det var skoj. Blev övertalad att söka vidare. Blev lurad av dem jag sökte till. Kommer jag ur det här så kommer jag inte att söka någon mer vård.
    Sociopat är ett ord som användes mer längre bak i tid och som numera går under ASPD. En del tycker att termen är rent nedsättande, för mig är det tydligare när man skiljer mellan t ex sociopater, psykopater och andra s.k. antisociala beteenden. Det finns mycket intressant att läsa om sådana personer, googla eller titta på YouTube! Jag känner igen mycket kring bristande empati, utnyttjande för egna syften, viss manipulation mm i dina kommentarer.

De lär nog ta stöd i journalen för anmälan då. Även om de anser dig vara en möjlig fara så säger de ju samtidigt att du inte har rätt slags motivation och då blir det inte heller någon behandling.

Synd. Du skulle behöva vård. Inte för vårdens skull så, utan för att nå större insikter kring hur andra fungerar så att du kanske minskar ner på sånt beteende som drabbar andra. Jag tror inte det finns så särskilt framgångsrik terapi mot sociopati nämligen, men man kan ibland ändra lite i tankemönstren. Det vore klart bättre för omgivningen om ditt agerande inte skulle drabba andra. Dina barn verkar du åtminstone försöka behandla rätt väl, om jag tolkat dina kommentarer korrekt? Du verkar försöka utveckla ditt beteendemönster mot dem så att det passar in i hur en bra förälder är, osv?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 21:39:29 följande:
    Sociopat är ett ord som användes mer längre bak i tid och som numera går under ASPD. En del tycker att termen är rent nedsättande, för mig är det tydligare när man skiljer mellan t ex sociopater, psykopater och andra s.k. antisociala beteenden. Det finns mycket intressant att läsa om sådana personer, googla eller titta på YouTube! Jag känner igen mycket kring bristande empati, utnyttjande för egna syften, viss manipulation mm i dina kommentarer.

De lär nog ta stöd i journalen för anmälan då. Även om de anser dig vara en möjlig fara så säger de ju samtidigt att du inte har rätt slags motivation och då blir det inte heller någon behandling.

Synd. Du skulle behöva vård. Inte för vårdens skull så, utan för att nå större insikter kring hur andra fungerar så att du kanske minskar ner på sånt beteende som drabbar andra. Jag tror inte det finns så särskilt framgångsrik terapi mot sociopati nämligen, men man kan ibland ändra lite i tankemönstren. Det vore klart bättre för omgivningen om ditt agerande inte skulle drabba andra. Dina barn verkar du åtminstone försöka behandla rätt väl, om jag tolkat dina kommentarer korrekt? Du verkar försöka utveckla ditt beteendemönster mot dem så att det passar in i hur en bra förälder är, osv?
    Okej, får kolla på det.

Jag förstår vad som skadar andra. Men jag bryr mig inte, med några få undantag. Klarar mig rätt bra i samspelet med andra. Särskilt med det motsatta könet.

Ja, jag är ganska intensiv beskyddare av barnen. Inte särskilt barnkär egentligen. Tror att det hänger i hopp med min barndom. Det fanns en del brister. Min egen teori är att jag instinktivt kompenserar för delar av det. Exempelvis så håller jag om och tröstar dem om de gjort illa sig, även om jag inte känner något.
  • Anonym (B)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 22:15:58 följande:
    Okej, får kolla på det.

Jag förstår vad som skadar andra. Men jag bryr mig inte, med några få undantag. Klarar mig rätt bra i samspelet med andra. Särskilt med det motsatta könet.

Ja, jag är ganska intensiv beskyddare av barnen. Inte särskilt barnkär egentligen. Tror att det hänger i hopp med min barndom. Det fanns en del brister. Min egen teori är att jag instinktivt kompenserar för delar av det. Exempelvis så håller jag om och tröstar dem om de gjort illa sig, även om jag inte känner något.
    Jättesynd att du inte bryr dig om du skadar andra! Men bra iaf att du gör rätt mot dina barn. Det är jätteviktigt. Kan vara så att du ändå har en inneboende instinkt om att skydda din avkomma. Oavsett orsak så är det ju bra för dem, och tur, så har de en chans till en bättre barndom än annars.
  • Anonym (Toker)
    EpicF skrev 2024-11-20 20:56:15 följande:
    Den bilden säger absolut ingenting om du manipulerar och provocerar. 
    Står ingenstans att jag manipulerar och provocerar i journalen.

Jag har aldrig blivit anklagad för att jag provocerar. Det gör jag inte. Dem jag pratat med tidigare sedan ett år tillbaka påstår att jag är manipulativ.
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-21 09:40:34 följande:
    Står ingenstans att jag manipulerar och provocerar i journalen.

Jag har aldrig blivit anklagad för att jag provocerar. Det gör jag inte. Dem jag pratat med tidigare sedan ett år tillbaka påstår att jag är manipulativ.
    Skrev jag det?

Du verkar manipulativ och du verkar göra saker för att provocerar. 
  • Anonym (Toker)
    Hyttegnytte skrev 2024-11-20 13:46:14 följande:

Okej TS. Du har kanske ingen sjukdomsinsikt men har läsförmåga. Du ÄR psykiskt sjuk och behöver slutenvård.

Du ska åka till närmaste psykakut och berätta att du saknar självinsikt och allt annat du berättat här.

För din skull men framför allt dina barns skull, Hoppas det går bra.

Jag tror inte att det skulle hända så mycket om jag åkte till psykakuten ärligt talat...

Jag var som du förut, jag trodde det var enkelt att bli inlåst som galen. Jag var lite orolig för det. Men till min förvåning så är det otroligt svårt att få LPT som det heter när man blir inlåst. Om du inte är självmordsbenägen, eller ser gröna tomtar. Men det är/gör inte jag.

Tack. Det går säkert bra, vad som än händer. Jokern är ju bara vad soc gör nu. Men det har gått en vecka och jag har inte hört något.
  • Anonym (Toker)

Sjukvården hade dröjt med soc-anmälan. Det var därför de inte soc hörde av sig. Anmälan kom veckan därpå. Soc ringde dagen efter.

Det var mina barn som var orosanmälda, inte jag.

De skulle fatta beslut om de skulle öppna en utredning eller ej inom två veckor. Det har snart gått två veckor och jag har inte hört något?

Bra eller dåligt tecken? Kan de skifta fokus från barnen till mig?

Svar på tråden Skillnad på socanmälningar?