Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 19:57:31 följande:
Nä tyvärr, kan väldigt lite om sådant där. Vet inte vad sociopat är. De två sakkunniga som känner mina egenheter bra tror på ASPD + lite fler saker. De kom fram till detta oberoende av varandra. Vårdinrättningen som jag gick till verkar också har trott det.
Jag tycker bara att det är konstigt. Fick en remiss. Prio 1. De ringde samma dag, någon timme efter bara och bokade en tid bara några dagar senare. Sen när jag kommer dit så är de på en gång helt demonstrativt ointresserade. Men samtidigt så anmäler de mig. Det som står i journalen är dessutom inget som du skulle vilja ha där, det kan jag lova. Jag får inte i hopp det.
Själv har jag alltid sett mig som normal fram tills ganska nyligen.
Jag har ingen direkt plan med mitt agerande. Jag snubblade in i det här av slumpen. Tyckte det var skoj. Blev övertalad att söka vidare. Blev lurad av dem jag sökte till. Kommer jag ur det här så kommer jag inte att söka någon mer vård.
Sociopat är ett ord som användes mer längre bak i tid och som numera går under ASPD. En del tycker att termen är rent nedsättande, för mig är det tydligare när man skiljer mellan t ex sociopater, psykopater och andra s.k. antisociala beteenden. Det finns mycket intressant att läsa om sådana personer, googla eller titta på YouTube! Jag känner igen mycket kring bristande empati, utnyttjande för egna syften, viss manipulation mm i dina kommentarer.
De lär nog ta stöd i journalen för anmälan då. Även om de anser dig vara en möjlig fara så säger de ju samtidigt att du inte har rätt slags motivation och då blir det inte heller någon behandling.
Synd. Du skulle behöva vård. Inte för vårdens skull så, utan för att nå större insikter kring hur andra fungerar så att du kanske minskar ner på sånt beteende som drabbar andra. Jag tror inte det finns så särskilt framgångsrik terapi mot sociopati nämligen, men man kan ibland ändra lite i tankemönstren. Det vore klart bättre för omgivningen om ditt agerande inte skulle drabba andra. Dina barn verkar du åtminstone försöka behandla rätt väl, om jag tolkat dina kommentarer korrekt? Du verkar försöka utveckla ditt beteendemönster mot dem så att det passar in i hur en bra förälder är, osv?