• EpicF

Skillnad på socanmälningar?

Anonym (kan) skrev 2024-11-19 16:09:30 följande:
    Kan man göra en orosanmälan gällande vuxna? 

Tror att när det gäller barn så ska man ha tagit en första kontakt inom två veckor. Om det inte handlar om våld och risk för barnets liv, då måste man ju ingripa på en gång. 
    Ja, man kan anmäla oro för att en vuxen inte klarar sitt liv på ett bra sätt och att det då kan gå ute över sin egna hälsa och/eller andras i omgivningen. 
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 16:07:50 följande:
    Okej... Vad händer nu typ? Har de några befogenheter eller är det erbjudande om samtal och stöd?
    Beror på vad du är socanmäld för och vad socialen kommer fram till. Hur lång tid innan första kontag peror på omfånget av anmälan men också tyvärr när de har tid. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2024-11-19 16:39:09 följande:

Om du inte har barn: Soc kontaktar dig, du tackar nej till insatser, de tackar för samtalet och går. Inget händer utöver det.

Om du har barn: Soc kontaktar dig, om du inte tackar ja till insatser kommer de antagligen att fokusera på oro för dina barn istället, med allt det innebär.

Risken finns att ts fpr LPT med hjälp av psykiatrin. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-11-19 16:45:03 följande:
    Ok, ja då förstår jag att du kan ha blivit anmäld.

Det är ett jäkla skit det där med anmälningsplikten, den gör att föräldrar inte vågar söka vård. Vet flera som avstått och mått skit för att slippa socanmälan.
    Även om inte har barn kan man bli orosanmäld för att man saknar ex sjukdomsins8kt och motsätter sig behandling. Har inget att göra med att man har barn. 
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 17:24:08 följande:
    Ja... Man blir ju inte direkt sporrad att söka vård om du ska bli anmäld till höger och vänster.
    Det blir man inte heller.

Man kan dock bli anmäld om vårdpersonalen misstänker att det finns en oro över att man är en fara för sig själv och/eller andra. Detta med eller utan barn. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-11-19 18:56:42 följande:
    Först, förstår verkligen inte varför man tummar ner detta inlägg.

Sedan, nej det är problematiskt. Folk går och mår dåligt, folk har missbruksproblem som de har svårt att ta sig ur. Hjälp kan de inte söka för det är lika med anmälan.

Det är skit det där.
    Så det är bättre att det utgör en fara för sig själv och omgivningen än att de för den hjälp de behöver?

Mycket märkligt resonemang isåfall. 
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 22:03:11 följande:
    Insatsen skulle vara att ta hjälp av vården? Det var ju vad jag gjorde... De anmälde mig.

Nä, inser också att barnen är i fara. En av orsakerna till varför jag är så förbannad.

Jag mår bra. Ungarna också. De är hela rena, fina kläder, går bra i skolan.
    Hur får du till att du tagit hjälp av vården när du saknar sjukdomsinsikt och motsätter sig behndling? 

Det är precis motsatsen. Hade du inte motsatt dig behandling och haft en knytta sjukdomsinsikt sä jade en anmälan aldrig behövts. Iallfall inte på dig. 
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 22:38:20 följande:
    Terapi är väl okej. Medicinering är jag inte så pigg på. Inte säkert att det räcker ändå? Så även om jag skulle gå med på vård så skulle det inte räcka?

Har väl egentligen bara trasslat in mig i den här skiten av spänning och nyfikenhet. Nu är det lite svårt att backa bandet.

De tror att jag lider av flera saker. ASPD bland annat. Någon sa den mörka triaden. De tror att jag har kriminella aktiviteter för mig. Jag är dömd för brott. Jag är misstänkt för brott. Sen tror de mer saker som jag inte vill nämna här. Men vet inte exakt vad de överfört till soc. En del är sådant de typ vet, men ändå inte.
    Jaha. Det är du som är misstänkt och dömd för sexualbrott. Och har stalkar en psykolog på nätet. Och upplever dig själv blivit stalkas av denne psykologen, som mer eller mindre hittade dig på gatan. 

Ja, orosanmälan är absolut på plats. Synd bara art inte barnen blir orosamälda också. 

ASPD låter det absolut som du har. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2024-11-19 23:11:31 följande:
    Var får du dessa fantasier ifrån...?
    Märker att du inte läst ts tidigare tråd. Men ja, h*n har skrivit en tidigare tråd om detta. 
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 23:13:32 följande:
    Jag tackade ja till behandling. De anser att jag inte förstår att det jag gör är ett problem.

Tillmötesgående? Jag kan ha jävlats lite med en av läkarna när jag blev arg tidigare.
    Nej, självklart förstår du inte att det du för är ett problem när du upprepar "misstagen" om och om igen. 

Det är rätt omoget att "jävlas" med en läkare (eller annan vårdpersonal). De är där för att föra sitt jobb, dvs att hjälpa dig. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2024-11-19 23:17:46 följande:
    Links or it didn't happen... Hur vet du att det är samma ts?
    Historian är exakt samma. Ska se om tråden finna kvar. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2024-11-19 23:21:04 följande:
    Tack.
    Jag tror den var borttagen, men ska se om den finns. 
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-19 23:48:09 följande:
    Vad jag gör vill jag inte gå in på. Lite blandat.

Därför jag undrar om de pratar med varandra? Läkarna tror betydligt mer än de vet. Eller hur man ska uttrycka saken. Får ändå för mig att ett skrivet papper stannar vid vad de vet, medan ett informellt samtal kan innehålla mer lösa rykten.
    Informella samtal är inte vanligt att man har med läkare då de har dokumentationsplikt. Dvs allt ska dokumenteras. 

Läkarna tror ingen ting. De kan dock ha en hypotes att jobba utifrån. Och hypotes med dig verkar bla vara att du har ASPD. 
  • EpicF
    Anonym (Natalie) skrev 2024-11-20 00:39:48 följande:

https://www.familjeliv.se/forum/thread/83172166-dumpen

Samma nick och ja man ser på sättet han skriver att det är samma, även där skrev han att hans barn är hela och rena och att det går bra för dem i skolan. 

Jag tror allt är lögn och han bara vill ha uppmärksamhet och provocera 
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 10:43:27 följande:
    Det är väl den typen av sammanfattning jag hoppas att soc inte fått. Vet inte hur de värderar en sådan sammanfattning?

Jag har haft kontakt med vården eftersom det varit roligt och intressant. Jag har lagt mycket tid på att förstå hur människor fungerar för att själv fungera i samhället. Det har blivit ett intresse. Jag har lärt mig jättemycket sista året. Det var ju även de som övertalade mig att söka ytterligare vård då de ansåg att jag behövde det. Jag var motvillig men de lyckades spela på min nyfikenhet. Men det blev inget bra. Jag kommer inte att självmant söka någon mer vård nu.

Känner stor ilska mot de som anmälde mig. Men jag är inte orolig för själva anmälan. Jag vill däremot förstå vad som kommer att hända så att jag kan förbereda mig. Om det blir ett telefonsamtal med erbjudande om hjälp? Eller om det dragits igång något stort?

Om soc erbjuder hjälp så är det lite motsägelsefullt. Eftersom jag blev anmäld och avvisad när jag sökte hjälp. Soc kanske bara hör av sig och berättar att de fått anmälan och att de lägger ner den?

Vilka tycker du verkade vara bakom flötet? De som försöker behandla mig, eller de som inte ville ta emot mig och anmälde?
    Varför ha kontakt med vården "för att det är roligt och intressant"? 

Vården har man kontakt med för att man är i behov av hjälp och behandling. Antingen för en fysisk åkomma, skada eller sjukdom eller för psykisk ohälsa. Inte för skojs skull för att man finner det intressant. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 13:33:08 följande:
    Om du betänker att ts antagligen har någon slags ASPD så kanske du kan förstå hur det skulle roa en sådan person att se vårdpersonal vända och vrida sig inför hans situation och personlighet (talar generellt nu, måste inte vara sant för just ts), eller som enligt hans egen beskrivning för att han vill förstå hur andra människor fungerar så han kan fungera i samhället. Du jobbar ju inom vården själv och kanske har stött på liknande förut, fast möjligen då i mildare former.
    Faktiskt aldrig stött det fenomenet och då har jag ändå jobbat inom psykiatern. 

Jag tror inte ts har någon ASPD eller ens att historian är verkligen. 
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 17:33:37 följande:
    Du har rätt, soc är ju skyldiga att utreda anmälningar. Men ju längre tiden går desto mer tror jag på att de lägger ner saken bara. Om de inte arbetar i bakgrunden i skrivande stund. Då kan det bli jobbigare.

Jag pratade med vårdgivaren kort anonymt innan jag blev patient. Det var då jag bråkade med dem. Mentalt har de ju så klart koll på att den anonyma patienten och jag är samma person. Men officiellt vet de ju det inte. Därför jag är väldigt oklar med vad som står i den där anmälan. Och är lite nyfiken på om de pratar inofficiellt.

Jag gör inget för att vara elak. Jag är inte elak som person. Det jag gör har ett syfte på så sätt att jag får ut något av det.

På mötet frågade jag vad som krävdes för att jag ska få komma dit och få vård från dem efter det att han sagt att mina orsaker att komma var fel. Han sa att jag måste ha rätt motivation. Jag sa då att om jag säger att jag har den motivationen? Då svarade han att jag bara säger så utan att mena det. Allt kändes riggat. Därför jag tror att de ville jävlas med mig.

Beror ju lite på vad som händer hos soc och vad som står i anmälan. Det kan ju varit riggat för att låsa in mig den vägen. Men om anmälan bara säger vad jag sa på mötet och inte så mycket mer och soc bara lägger ner det så var det ju inte riggat, då försökte de bara jävlas med mig.
    Om allt du skriver är snart så kommer de inte lägga ner någon utredning. Du kommer att förlora vårdnaden om dina barn och bli tvångslinlagt. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 18:15:41 följande:
    Du ser inte dragen av ASPD i ts sammanlagda trådar..? Den sista om Dumpen räknar jag inte, men de övriga verkar vara samma person åtminstone.

Det låter konstigt om du aldrig råkat på någon som tillhör kategorin måste jag säga. Nog för att de inte är jättevanliga men de är ju knappast unika heller. Men det beror väl på hur länge du jobbade inom psyk också.
    Tror bara han provocerar.  

Nej, inte speciellt ovanligt att inte stöta på ASPD, även om man jobbar inom vården. Finns många olika sjukdomar, diagnoser etc som man aldrig stöter på. 
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-20 20:35:13 följande:
    Vi får se, jag är inte lika övertygat dystopisk som du.
    Den bilden säger absolut ingenting om du manipulerar och provocerar. 
  • EpicF
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-21 09:40:34 följande:
    Står ingenstans att jag manipulerar och provocerar i journalen.

Jag har aldrig blivit anklagad för att jag provocerar. Det gör jag inte. Dem jag pratat med tidigare sedan ett år tillbaka påstår att jag är manipulativ.
    Skrev jag det?

Du verkar manipulativ och du verkar göra saker för att provocerar. 
Svar på tråden Skillnad på socanmälningar?