• Anonym1050

BIM december

hej hej !!
    detta är en tråd för alla som planerar barn och har BIM i december 2024 ! Här dissktetar vi högt och lågt gällande bebisverkstaden. 

presentera dig gärna och häng på ! 

BIM-lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

Nu avslutar vi året med den bästa presenten 😍

• Svar på tråden BIM december
  • Laaaaajnea
    mo4s skrev 2024-12-09 12:23:37 följande:
    Vet du när du ska ha mens? De flesta testa tidigt -tester kan du använda 5-6 dagar innan beräknad mens. Annars skulle jag vänta ~ 10 - 14 dagar efter ägglossningen! 
    Det är det som är problemet med tanke på att jag inte har hunnit haft en mens sen jag fick mf.. vanligtvis har jag precis koll på när jag får mens och äl. Men nu vet jag inte hur jag ska räkna.. googlat runt och vissa säger att man ska räkna första blödningsdagen på sitt mf som första mensdagen. Får vänta några dagar till och se om jag gör ett test ☺️
  • mo4s
    Laaaaajnea skrev 2024-12-09 13:01:45 följande:
    Det är det som är problemet med tanke på att jag inte har hunnit haft en mens sen jag fick mf.. vanligtvis har jag precis koll på när jag får mens och äl. Men nu vet jag inte hur jag ska räkna.. googlat runt och vissa säger att man ska räkna första blödningsdagen på sitt mf som första mensdagen. Får vänta några dagar till och se om jag gör ett test ☺️
    Ja, jag räknade så. Fick ett mf i oktober och räknade då 17/10 som första mensdagen, tyvärr blev vi inte gravida den cykeln men mensen kom igen 17/11. 
  • AngieF

I dag kom mensen.. Hade verkligen verkligen hoppats bli gravid direkt efter vårt MA i oktober. Tyckte vi prickade in mys helt rätt enligt ÄL stickorna men det gick inte hela vägen ändå. 
    Nu blir det väl åtminstone lite lättare att förutse ägglossning och bim, får försöka se det så. Ny BIM är 6/1 så får sikta på det i stället. 
    Önskar alla andra stort lycka till!

• Malines
    Annpor skrev 2024-12-09 10:16:36 följande:

Hej hej! 

Ny på det här med att tempa så frågar här i hopp att någon kan svara. Stämmer det att tempen i regel sjunker på ägglossningsdagen, för att sen 1-2 dagar efter öka?

Fick ägglossning igår (vad jag tror) på dag 29 (!). Ska bli spännande att se om det ens kan leda till graviditet 😊

Det kan nog vara lite annorlunda för alla men gissar på att tempen vänder uppåt strax innan ägglossning. Det gör min temp iaf varje månad och sen bekräftas ägglossningen genom att tempen fortsätter stiga. Så min lägsta temp är oftast dagen innan självaste ägglossningsdagen 😊

• Anonym (Åvt)
    Annpor skrev 2024-12-09 10:16:36 följande:

Hej hej! 

Ny på det här med att tempa så frågar här i hopp att någon kan svara. Stämmer det att tempen i regel sjunker på ägglossningsdagen, för att sen 1-2 dagar efter öka?

Fick ägglossning igår (vad jag tror) på dag 29 (!). Ska bli spännande att se om det ens kan leda till graviditet 😊

Den kan många gånger sjunka precis ägglossningsdagen, men behöver inte göra det. Lägger du in tempen i en app så kommer den räkna ut det åt dig 🙂

Det kan mycket väl bli graviditet med sen ägglossning 🤞

• Olivia891234

Hej!

Jag har ett barn på 2,5 år och nu ska vi satsa på ett syskon! Jag hade ägglossning den 25:e nov och hade sex då och dagarna innan.

Tog CB ultratidigt graviditetstest den 2:a där det stod ?inte gravid?. Tog ett till tidigt test, denna gången apotekets med streck där jag inte såg något den 5:e på eftermiddagen. 

Nu idag (på dagen) har jag tagit två test, ett vanligt och ett till ultrati från apoteket. Se bilder. 

Jag har mått piss sedan typ efter ägglossning, haft molvärk och känningar, nästan som mensvärk, och mår illa nästan hela tiden. Lite ömma bröst. 

Det syns ju något på testen men borde det inte vara starkare på ?testa tidigt?? Och varför har det inte gett utslag tidigare? 

Vad tror ni, är jag gravid eller spökar min hjärna med mig? Detta är ju inte heller morgonurin men jag blir tokig på osäkerheten.

• Malines
    mo4s skrev 2024-12-09 10:13:50 följande:
    Tack för svar!

Ja, det kanske det gör?

Jag använder endast Premom och har i efterhand fört över data till FF... I Premom är ägglossning daterad 2/12 eftersom peak på LH- var 1/12. 

Men tempökningen var ju faktiskt 2/12 så det borde ju vara rätt i FF då? 

Tips på hur man kan ställa om den i Premom isåfall 😂

Vilken tid hade du din peak? För ägget ska släppa ca 12 timmar efter peak så kan ju vara natten till den 2 dec? 

Vi ligger ju väldigt synkade och mitt ägg släppte någon gång mellan natten och eftermiddagen den 2 tror jag, för visade fortfarande glad fast smiley söndag morgon (peak) och fast smiley måndag morgon (svagare streck) och sedan negativt måndag kväll 🙈

• mo4s
    Malines skrev 2024-12-09 13:45:39 följande:

Vilken tid hade du din peak? För ägget ska släppa ca 12 timmar efter peak så kan ju vara natten till den 2 dec? 

Vi ligger ju väldigt synkade och mitt ägg släppte någon gång mellan natten och eftermiddagen den 2 tror jag, för visade fortfarande glad fast smiley söndag morgon (peak) och fast smiley måndag morgon (svagare streck) och sedan negativt måndag kväll 🙈

Jag tror peak var kl 13.00 1/2 , den gick sedan ner men var fortfarande hög 17.00 och tom cirkel/låg på måndag morgon. 

Nu råkade det bli olika tester, så kanske inte är helt 100% 

När tror du att det var? 

När tänkte du börja testa, visst hade du också BIM 18/12? 
  • Malines
    mo4s skrev 2024-12-09 14:08:33 följande:
    Jag tror peak var kl 13.00 1/2 , den gick sedan ner men var fortfarande hög 17.00 och tom cirkel/låg på måndag morgon. 

Nu råkade det bli olika tester, så kanske inte är helt 100% 

När tror du att det var? 

När tänkte du börja testa, visst hade du också BIM 18/12? 

Då skulle jag tro du hade någon gång under natten till den 2/12 så det spelar nog inte så stor roll vilken av dagarna du räknar ifrån men är man petig så blir det väl tekniskt den 2/12? 😊 men ÄL stämmer in både med dina tester och tid efter peak på natten tycker jag. 

Min BIM blir 16/12 för har alltid mens typ prick två veckor efter ägglossning och de blev den 2/12 för mig. 

Tänkte nog ta ett test på onsdag eller Torsdag har lite beslutsånges, känns mer okej om de visar negativt då för man vet att det är väldigt tidigt 😅 Du då? 

• Anonym (Hoppaspånummer3)
    Olivia891234 skrev 2024-12-09 13:45:13 följande:

Hej!

Jag har ett barn på 2,5 år och nu ska vi satsa på ett syskon! Jag hade ägglossning den 25:e nov och hade sex då och dagarna innan.

Tog CB ultratidigt graviditetstest den 2:a där det stod ?inte gravid?. Tog ett till tidigt test, denna gången apotekets med streck där jag inte såg något den 5:e på eftermiddagen. 

Nu idag (på dagen) har jag tagit två test, ett vanligt och ett till ultrati från apoteket. Se bilder. 

Jag har mått piss sedan typ efter ägglossning, haft molvärk och känningar, nästan som mensvärk, och mår illa nästan hela tiden. Lite ömma bröst. 

Det syns ju något på testen men borde det inte vara starkare på ?testa tidigt?? Och varför har det inte gett utslag tidigare? 

Vad tror ni, är jag gravid eller spökar min hjärna med mig? Detta är ju inte heller morgonurin men jag blir tokig på osäkerheten.

Jag tycker det där ser positivt ut 🥰 För mig var de tidiga testen också svaga men tog sen ett digitalt testa tidigt någon dag senare och då stod det gravid. En vecka senare tog jag clearblue med veckoindikator, det stod 2-3 veckor 😊 Testa ett digitalt om någon/några dagar så ska du se att det blir positivt. Ägglossningen kan ju ha skett senare än man tror som gör att testen inte är så starka. Lycka till! 🥰
Svar på tråden BIM december