• Anonym (Kränkande?)

Mänsklig rättighet att få ha en telefon?

Det har blossat upp en debatt nu om en funktionsnedsat kvinna som inte fick ha en egen mobiltelefon. 

Jag blir lite fundersam då jag jobbat med riktigt funktionsnedsatta personer. Dessa har kunnat ringa 200 ggr till en radiokanal per dag och gjort många avvikande saker. Är det en mänsklig rättighet att låta dessa personer göra detta? Ringa ett ex 500, inte för att personen är ond, galen eller något utan den kan inte göra en bedömning av vad som är normalt eller okej. 

Är det då fel att typ inte låta personen ha tillgång till en mobil själv dygnet runt utan begränsa? 

Man vet att många som utsätts för sexuella övergrepp på nätet är personer med bland annat intellektuell funktionsnedsättning. Är det fel att skydda dessa personer? 

• Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?
  • EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-10 14:36:43 följande:
    Ja för ingen sitter och stirrar på brukare dygnet runt. Du kan ju sitta i vardagsrummet och brukaren kan vara själv i sovrummet. Dom har fortfarande rätt till ett privatliv. Personalen är stöd och inte poliser 
    Och det har fortfarande rätt till att ha sin egna mobil.
  • Anonym (Kränkande?)
    EpicF skrev 2024-11-10 15:17:25 följande:
    Och det har fortfarande rätt till att ha sin egna mobil.
    Jo, frågan är om dom ska ha rätt att använda den utan sällskap. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-10 14:36:43 följande:
    Ja för ingen sitter och stirrar på brukare dygnet runt. Du kan ju sitta i vardagsrummet och brukaren kan vara själv i sovrummet. Dom har fortfarande rätt till ett privatliv. Personalen är stöd och inte poliser 

Precis stöd i att ha en normal mobilanvändning borde då rimligtvis ingå. Har inget med polis att göra, anser du att alla av deras uppgifter av stöd också är att vara polis då eller 

Du hittar på absurda scenarier för att styrka att dessa inte ska få ha mobiltelefon så ja du framstår definitivt som att du inte gillar kritiken som varit och vill ändra debattens riktning till att denna förvaltare med flera gjorde helt rätt mot denna stackars tjej 

• EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-10 15:20:23 följande:
    Jo, frågan är om dom ska ha rätt att använda den utan sällskap. 
    Självklart ska dem det. Det är deras rättighet till privatliv, som du också själv har sagt. Det innefattar även att sitte med sin mobil uten övervakning. 
  • Anonym (Kränkande?)
    EpicF skrev 2024-11-10 15:26:59 följande:
    Självklart ska dem det. Det är deras rättighet till privatliv, som du också själv har sagt. Det innefattar även att sitte med sin mobil uten övervakning. 
    trots att dom visar att dom inte klarat av detta? 
  • EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-10 15:34:33 följande:
    trots att dom visar att dom inte klarat av detta? 
    Ja. Trots det. Alla människor har rätt till autonomi och ett privatliv. 
  • Anonym (Kränkande?)
    EpicF skrev 2024-11-10 17:31:26 följande:
    Ja. Trots det. Alla människor har rätt till autonomi och ett privatliv. 
    Stämmer ju inte? 
  • Kvittning
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-10 13:27:09 följande:

Jag pratar om telefoner för gravt intellektuellt funktionsnedsatta som har dygnet runt stöd?. 

Så släpp det där. 

Du startade tråden med hänvisning till debatten som blossat upp gällande UG-granskningen. Men folk då hänvisar till det fallet så förtydligar du att du vill diskutera principen. Men när folk inte håller med dig gällande principen så skriver du att det inte är principen som diskuteras, utan vad som bör gälla för gravt intellektuellt funktionsnedsatta. 

Och här är mina svar på alla frågor: 

1) Den debatt du hänvisar till som gäller UG-granskningen. Borde absolut inte vara lagligt att ta telefonen på det sätt som angetts. 

2) Principen. Ja, det borde principiellt vara en rättighet att få ha en telefon. 

3) Det finns alltid undantag. T.ex. intagna på fängelser borde inte få ha en telefon. De fall som du beskriver så bör man kanske också ta bort telefonen, men inte lättvindigt utan det måste finnas tydliga grunder för hur det görs för att inte riskera att enskilda personer tar sådana beslut. 
  • Anonym (Kränkande?)
    Kvittning skrev 2024-11-11 06:49:20 följande:
    Du startade tråden med hänvisning till debatten som blossat upp gällande UG-granskningen. Men folk då hänvisar till det fallet så förtydligar du att du vill diskutera principen. Men när folk inte håller med dig gällande principen så skriver du att det inte är principen som diskuteras, utan vad som bör gälla för gravt intellektuellt funktionsnedsatta. 

Och här är mina svar på alla frågor: 

1) Den debatt du hänvisar till som gäller UG-granskningen. Borde absolut inte vara lagligt att ta telefonen på det sätt som angetts. 

2) Principen. Ja, det borde principiellt vara en rättighet att få ha en telefon. 

3) Det finns alltid undantag. T.ex. intagna på fängelser borde inte få ha en telefon. De fall som du beskriver så bör man kanske också ta bort telefonen, men inte lättvindigt utan det måste finnas tydliga grunder för hur det görs för att inte riskera att enskilda personer tar sådana beslut. 

Så även om någon ringer 200 ggr om dagen till SOS alarm och inte förstår så ska personen tillåtas fortsätta? 

Att folk inte får ha telefon händer ju redan. Men du tycker att man ska ge mobiler till 2 åringar också och låta dom ha dessa själva på egen hand? 

• Anonym (Jag ger telefonen till min man när det är så)

Om jag är upprörd på mamma eller syrran (de kan spamma mig sådär med massa arga meddelanden) så istället för att jag skall spamma tillbaks med arga meddelanden så ger jag telefonen till min man och så tar jag tillbaks den när jag mår bättre. Så jag tror att man kan sköta det där med hjälp om man har det problemet utan att behöva bli fråntagen telefonen, man ger ifrån sig den själv när man känner att jag kommer inte kunna hantera detta.  

Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?