• Anonym (Kränkande?)

Mänsklig rättighet att få ha en telefon?

Det har blossat upp en debatt nu om en funktionsnedsat kvinna som inte fick ha en egen mobiltelefon. 

Jag blir lite fundersam då jag jobbat med riktigt funktionsnedsatta personer. Dessa har kunnat ringa 200 ggr till en radiokanal per dag och gjort många avvikande saker. Är det en mänsklig rättighet att låta dessa personer göra detta? Ringa ett ex 500, inte för att personen är ond, galen eller något utan den kan inte göra en bedömning av vad som är normalt eller okej. 

Är det då fel att typ inte låta personen ha tillgång till en mobil själv dygnet runt utan begränsa? 

Man vet att många som utsätts för sexuella övergrepp på nätet är personer med bland annat intellektuell funktionsnedsättning. Är det fel att skydda dessa personer? 

• Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?
  • Anonym (Kränkande?)
    Anonym (Jag ger telefonen till min man när det är så) skrev 2024-11-11 08:07:51 följande:

Om jag är upprörd på mamma eller syrran (de kan spamma mig sådär med massa arga meddelanden) så istället för att jag skall spamma tillbaks med arga meddelanden så ger jag telefonen till min man och så tar jag tillbaks den när jag mår bättre. Så jag tror att man kan sköta det där med hjälp om man har det problemet utan att behöva bli fråntagen telefonen, man ger ifrån sig den själv när man känner att jag kommer inte kunna hantera detta.  

Har du en grav intellektuell funktionsnedsättning och har personal dygnet runt menar du? 

Du verkar väldigt medveten om att du gör fel. Om man inte förstår detta då? Utan man ringer 112 för man inte hittar sitt gosedjur? och gör denna typen av ringningar konstant. 

• EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-10 17:32:45 följande:
    Stämmer ju inte? 
    Jo, de har rätt till ett privatliv.
  • Anonym (Kränkande?)
    EpicF skrev 2024-11-11 10:05:03 följande:
    Jo, de har rätt till ett privatliv.
    Finns många grupper som blir utan av olika orsaker
  • EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-11 07:32:56 följande:

Så även om någon ringer 200 ggr om dagen till SOS alarm och inte förstår så ska personen tillåtas fortsätta? 

Att folk inte får ha telefon händer ju redan. Men du tycker att man ska ge mobiler till 2 åringar också och låta dom ha dessa själva på egen hand? 

Du ser ingen skillnad på en 2-åring och en vuxen människa (med funktionsvariation)? 

En vuxen människa med funktionsvariation är myndig, till skillnad från en 2-åring. 

För ja, även om denne ringer SOS 200 gånger så har denne rätt till autonomi och då själv bestämma om denne ska ha mobil. 
  • EpicF
    Anonym (Jag ger telefonen till min man när det är så) skrev 2024-11-11 08:07:51 följande:

Om jag är upprörd på mamma eller syrran (de kan spamma mig sådär med massa arga meddelanden) så istället för att jag skall spamma tillbaks med arga meddelanden så ger jag telefonen till min man och så tar jag tillbaks den när jag mår bättre. Så jag tror att man kan sköta det där med hjälp om man har det problemet utan att behöva bli fråntagen telefonen, man ger ifrån sig den själv när man känner att jag kommer inte kunna hantera detta.  

Du kan också blocka personerna i en period. 
  • EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-11 10:06:24 följande:
    Finns många grupper som blir utan av olika orsaker
    Nej, inga grupper blir utan privatliv. Du verkar inte helt greppa vad privatliv innebär. 
  • Anonym (Kränkande?)
    EpicF skrev 2024-11-11 10:10:04 följande:
    Nej, inga grupper blir utan privatliv. Du verkar inte helt greppa vad privatliv innebär. 
    Privatliv ja men inte att få sitta med mobiler? tittar du på anstalterna i Sverige som kommer ha två i varje cell på sikt så kan vi inte prata om privatliv? dessa blir utan egen telefon också att hantera själva dygnet runt? 
  • EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-11 10:17:04 följande:
    Privatliv ja men inte att få sitta med mobiler? tittar du på anstalterna i Sverige som kommer ha två i varje cell på sikt så kan vi inte prata om privatliv? dessa blir utan egen telefon också att hantera själva dygnet runt? 
    Och du ser ingen skillnad på en anställt och ett privat hem? (Det är ett privat hem även om de i LSS-boende eller andra typer av gruppboende). 

Och varför skulle det vara två i varje cell på en anstalt? Förövrigt kan man fint ha privatliv ändå. Det kallas att ta hänsyn till varandra. Även folk som är sambo har privatliv, just för att man tar hänsyn till varandra. 
  • EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-11 10:17:04 följande:
    Och du ser ingen skillnad på en anställt och ett privat hem? (Det är ett privat hem även om de i LSS-boende eller andra typer av gruppboende). 

Och varför skulle det vara två i varje cell på en anstalt? Förövrigt kan man fint ha privatliv ändå. Det kallas att ta hänsyn till varandra. Även folk som är sambo har privatliv, just för att man tar hänsyn till varandra. 
  • Anonym (Kränkande?)
    EpicF skrev 2024-11-11 10:25:29 följande:

Jag har brukare som får be om att vi ska ringa och det är varken konstigt eller någonting. Dom får inte sätta på spisen själva utan vi har knappar för strömbrytaren. 

Detta är för deras skull. Men absolut så inskränker detta på vissa saker, men konsekvenserna är större att släppa dom fria, låta dom gå själva på promenad och så vidare.

Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?