• Anonym (Kränkande?)

Mänsklig rättighet att få ha en telefon?

Det har blossat upp en debatt nu om en funktionsnedsat kvinna som inte fick ha en egen mobiltelefon. 

Jag blir lite fundersam då jag jobbat med riktigt funktionsnedsatta personer. Dessa har kunnat ringa 200 ggr till en radiokanal per dag och gjort många avvikande saker. Är det en mänsklig rättighet att låta dessa personer göra detta? Ringa ett ex 500, inte för att personen är ond, galen eller något utan den kan inte göra en bedömning av vad som är normalt eller okej. 

Är det då fel att typ inte låta personen ha tillgång till en mobil själv dygnet runt utan begränsa? 

Man vet att många som utsätts för sexuella övergrepp på nätet är personer med bland annat intellektuell funktionsnedsättning. Är det fel att skydda dessa personer? 

• Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?
  • Anonym (Kränkande?)
    fornminne skrev 2024-11-08 06:48:26 följande:

Om personen trakasserar andra eller ringer 112 i tid och otid, finns rimliga skäl att begränsa. Man kan inte lämna någon utan omdöme ensam med en telefon. Personen får självklart ringa eller sms:a osv, men personalen får vara med.

Dilemmat är väl var man drar gränsen? När anses en funktionsnedsatt person olämplig att själv hantera telefon eller dator, eller ha fri tillgång till detta dygnet runt? Om ingen annan drabbas är det svårt att neka, men om personen själv riskerar att komma till skada? T ex blir groomad eller börjar snacka med farliga personer på nätet.

Även normalfuntade blir ju ibland utnyttjade eller lurade på nätet, eller spelar bort alla sina pengar t ex. Ingen beslagtar deras telefon för det. Men om en person har så stora stödbehov att personen behöver ha personal i närheten dygnet runt, handlar det oftast om någon som verkligen inte förstår och kan råka väldigt illa ut. (Nu syftar jag på intellektuell funktionsnedsättning, inte de som behöver mycket hjälp pga fysiska begränsningar.) 

Jag tänker att man får göra individuella bedömningar. Men dom jag jobbat med har ju 2 personer dygnet runt enbart utifrån intellektuell funktionsnedsättning. Om man dessutom tidigare blivit utsatt för sexuella övergrepp när vi inte vara i samma rum genom nätet, ska man fortsätta låta personen utsättas för detta då? Personen tror ju att dom har en kärleksrelation och blir oerhört ledsen över det men uppfattar inte att den blivit lurad eller liknande. 
  • Anonym (?)

Jag tycker att den personliga friheten blir absurd ibland. Är bipolär och vet att maniska personer spenderat pengar och ställt till det för sig via telefonen trots att de varit inlagda på sjukhus. Man borde kunna begränsa användandet när någon far illa: personen själv eller personer i omgivningen. Att ge frihet kan i vissa fall vara en björntjänst.

• EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 23:17:10 följande:

Finns digitala våldtäkter idag. 

Och självklart ska man inte stänga in personer med svårare intellektuella funktionsnedsättningar. Men skillnaden är att om du har stora svårigheter har två personer dygnet runt i din bostad som enbart är där för att ta hand om dig, för att det finns stora behov. Om personen går med två i personalen på en gata och sedan ser ett litet barn så kan personen försöka springa fram till barnet och lyfta upp detta för att den vill ha barnet. Alltså en vuxen människa. 

Den tycker bara barnet är sött och så får man påminna den om att den har ju sin docka Lovisa så vi låter barnet vara?.

Att sätta den här personen framför en egen telefon och lämna den själv med telefonen är som att du ger en 6 åringar tillgång till en telefon själv, du har ingen koll på vad den gör alls. Skulle du göra detta? 

Det handlar ju om att man får ha skärm tillsammans med en vuxen, på samma sätt som när man är med små barn. Min tvååring kan be mig ringa folk den vill prata med. Men ibland måste jag även säga nej, att den personen jobbar eller gör något annat eller att man inte kan ringa så många gånger. Mitt barn vet att man bara kan ta telefonen och säga ringa Eva. Så kommer den rätt. Den behöver inte kunna mer. 

Ja, det finns säkert digitala våldtäkter men det är svårt att skydda alla mot det. 

Nu finns dock inga boende med enbart en boende och två personal dygnet runt. Personalen har flera att ta hand om. 

De som har dubbelbemanning av PA är de som inte kan ta hand om sig själv alls eftersom de är multihandikappade. De har i utgångspunkt ingen mobil eller andra digitala verktyg. 

Alla människor, även de med funktionshinder, har rätt till självbestämmande och då även rätt till egen mobil. Sedan kan man i all välmening pröva att begränsa bruket av den. 
  • EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 23:18:20 följande:
    Ringa ofta och ringa som besatt är väl ändå olika saker, sedan handlar det om personens förmåga att förstå vad den gör. 
    Finns även de utan funktionsvariationer som ringer både besatt och ofta till folk. Ska de också få begränsad mobilbruk? 
  • Anonym (Itti)
    EpicF skrev 2024-11-08 09:24:34 följande:
    Ja, det finns säkert digitala våldtäkter men det är svårt att skydda alla mot det. 
    Med sina barn gör man ju det genom att tex begränsa tillgång till sociala medier, ha deras lösenord för att kunna titta om man misstänker något etc. Så man kan göra mycket. Frågan är vad som är ok att begränsa när det rör sig om en vuxen med IF. 
  • EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-08 06:04:34 följande:
    Detta handlar inte om priset utan att själv få använda mobilen själv dygnet runt utan att någon är med. 
    Du verkar förusätt att alla människor med funktionsvariationer bor på boenden med personal. Det är så långt ifrån sanningen man kan komma. 

Säkert 80% av alla människor har någon typ av funktionsvariation. Ska man inte tillåta dessa att att ha autonomi? 
    Vem är det som ska berömma om de är kapabla till att ha en ex mobil eller inte? 
  • EpicF
    Anonym (Itti) skrev 2024-11-08 07:06:33 följande:

Sexuella övergrepp på nätet kan vara att den andra skriver eller säger kränkande saker, skickar oönskade filmer och bilder eller lurar/tvingar en att själv göra det. Man kan tvingas att framför kamera utföra handlingar mot sig själv som man inte vill. Bilder och filmer man själv skickat kan spridas och/eller användas i utpressningssyfte.  

Ja, sant. Men det är svårt att skydda folk från detta. Även normala personer kan råka ut för just detta. 
  • Anonym (Itti)
    EpicF skrev 2024-11-08 09:27:22 följande:
    Finns även de utan funktionsvariationer som ringer både besatt och ofta till folk. Ska de också få begränsad mobilbruk? 
    Man kan ju dömas till kontaktförbud. 
  • Anonym (Kränkande?)
    EpicF skrev 2024-11-08 09:24:34 följande:

Nu finns dock inga boende med enbart en boende och två personal dygnet runt. Personalen har flera att ta hand om. 

De som har dubbelbemanning av PA är de som inte kan ta hand om sig själv alls eftersom de är multihandikappade. De har i utgångspunkt ingen mobil eller andra digitala verktyg. 

Alla människor, även de med funktionshinder, har rätt till självbestämmande och då även rätt till egen mobil. Sedan kan man i all välmening pröva att begränsa bruket av den. 
    Jag har jobbat på ett sånt här LSS boende. Visst det är kanske 6 brukare som bor på boendet, men vi är två i personal till varje brukare som har sin egna lägenhet. Dessa har intellektuell funktionsnedsättning och autism och inga fysiska nedsättningar. 
  • Anonym (Kränkande?)
    EpicF skrev 2024-11-08 09:27:22 följande:
    Du tycker inte att det är skillnad när man förstår vad man gör? Dessa kan ju bli dömda för kontaktförbud och liknande. Dessa vet ju även att dom måste byta nummer och blockera numret och är en lite mer medveten handling än att som exempelvis ett litet barn sitta och trycka på en knapp. 
Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?