• Anonym (Kränkande?)

Mänsklig rättighet att få ha en telefon?

Det har blossat upp en debatt nu om en funktionsnedsat kvinna som inte fick ha en egen mobiltelefon. 

Jag blir lite fundersam då jag jobbat med riktigt funktionsnedsatta personer. Dessa har kunnat ringa 200 ggr till en radiokanal per dag och gjort många avvikande saker. Är det en mänsklig rättighet att låta dessa personer göra detta? Ringa ett ex 500, inte för att personen är ond, galen eller något utan den kan inte göra en bedömning av vad som är normalt eller okej. 

Är det då fel att typ inte låta personen ha tillgång till en mobil själv dygnet runt utan begränsa? 

Man vet att många som utsätts för sexuella övergrepp på nätet är personer med bland annat intellektuell funktionsnedsättning. Är det fel att skydda dessa personer? 

• Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 21:02:01 följande:
    Så personer som har ringer folk 500 ggr per dag och har samma mentala mognad som en 2 åring ska ha rätt till telefon dygnet runt? 
    Fast spelar det någon roll? Den som blir uppringd 500 ggr per dag spärrar ju numret. 
  • Anonym (e)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 21:23:29 följande:
    Så det är en lösning tycker du? Att människor ska blocka folk som inte förstår? 
    Ja vad skrev jag?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 21:23:29 följande:
    Så det är en lösning tycker du? Att människor ska blocka folk som inte förstår? 
    Ja, det är väl en bra lösning. Då slipper man bli uppringd 500 ggr per dag. 
  • Anonym (Kränkande?)
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-07 21:25:42 följande:
    Ja, det är väl en bra lösning. Då slipper man bli uppringd 500 ggr per dag. 
    Vissa personer kan man inte blockera. Vi säger att någon bor på ett gruppboende och vill ringa sin mamma 500 per dag. Ska mamman blockera sitt barn då? Ska LSS handläggaren blockera en av personerna den placerat? 
  • Anonym (e)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 21:30:23 följande:
    Vissa personer kan man inte blockera. Vi säger att någon bor på ett gruppboende och vill ringa sin mamma 500 per dag. Ska mamman blockera sitt barn då? Ska LSS handläggaren blockera en av personerna den placerat? 
    Mamman kan begränsa numret till en viss tid varje dag, det finns alternativ.
  • Anonym (Mia)
    Ja, varför ska mamman inte kunna blocka barnet?
  • Anonym (Nja)
    Goneril skrev 2024-11-07 21:22:53 följande:
    "Omyndigfötklarad". I Sverige omyndigförklaras man inte enligt beslut 1989. Alla medborgare över 18 år är alltså myndiga. Däremot kan de fråntas sin rättshandlingsförmåga. För närvarande saknar Överförmyndarenheterna gode män, i hög grad på grund av invandringen. Jag är god man för en huvudman och får ofta anmodan att ta mig an fler, men jag tackar nej eftersom uppdraget är mycket tidskrävande. 
    Och jag har varit förvaltare, var det något mer du ville mansplaina?
  • Anonym (Kränkande?)
    Anonym (e) skrev 2024-11-07 21:31:45 följande:
    Mamman kan begränsa numret till en viss tid varje dag, det finns alternativ.
    Eller så begränsar personalen när telefonen ska användas och inte. Har man stora behov och har ett LSS boende med en till två personer som jobbar med än dygnet runt då behöver man inte ha telefonen konstant. Särskilt inte av säkerhetsskäl 
  • Goneril
    I verkligheten är det inte så komplicerat, man får inte göra det krångligare än det är. Min huvudman som bor på ett gruppboende når jag via personal som alltid är på plats, och vill han nå mig ber han bara att de ringer mig. Han får gärna ringa varje dag; samtalen är korta men tycks pigga upp honom. I verkligheten funkar detta utmärkt. Nu kan jag tänka mig att det är lite knepigare med huvudmän som bor kvar i sin egen bostad; de måste ju ha möjlighet att larma vid kris. Det går kanske att blockera men hålla vissa linjer öppna. Detta vet säkert någon IT-nisse.
Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?