• Anonym (Kränkande?)

Mänsklig rättighet att få ha en telefon?

Det har blossat upp en debatt nu om en funktionsnedsat kvinna som inte fick ha en egen mobiltelefon. 

Jag blir lite fundersam då jag jobbat med riktigt funktionsnedsatta personer. Dessa har kunnat ringa 200 ggr till en radiokanal per dag och gjort många avvikande saker. Är det en mänsklig rättighet att låta dessa personer göra detta? Ringa ett ex 500, inte för att personen är ond, galen eller något utan den kan inte göra en bedömning av vad som är normalt eller okej. 

Är det då fel att typ inte låta personen ha tillgång till en mobil själv dygnet runt utan begränsa? 

Man vet att många som utsätts för sexuella övergrepp på nätet är personer med bland annat intellektuell funktionsnedsättning. Är det fel att skydda dessa personer? 

• Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 21:02:01 följande:
    Så personer som har ringer folk 500 ggr per dag och har samma mentala mognad som en 2 åring ska ha rätt till telefon dygnet runt? 
    Fast spelar det någon roll? Den som blir uppringd 500 ggr per dag spärrar ju numret. 
  • Anonym (e)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 21:23:29 följande:
    Så det är en lösning tycker du? Att människor ska blocka folk som inte förstår? 
    Ja vad skrev jag?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 21:23:29 följande:
    Så det är en lösning tycker du? Att människor ska blocka folk som inte förstår? 
    Ja, det är väl en bra lösning. Då slipper man bli uppringd 500 ggr per dag. 
  • Anonym (Kränkande?)
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-07 21:25:42 följande:
    Ja, det är väl en bra lösning. Då slipper man bli uppringd 500 ggr per dag. 
    Vissa personer kan man inte blockera. Vi säger att någon bor på ett gruppboende och vill ringa sin mamma 500 per dag. Ska mamman blockera sitt barn då? Ska LSS handläggaren blockera en av personerna den placerat? 
  • Anonym (e)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 21:30:23 följande:
    Vissa personer kan man inte blockera. Vi säger att någon bor på ett gruppboende och vill ringa sin mamma 500 per dag. Ska mamman blockera sitt barn då? Ska LSS handläggaren blockera en av personerna den placerat? 
    Mamman kan begränsa numret till en viss tid varje dag, det finns alternativ.
  • Anonym (Mia)
    Ja, varför ska mamman inte kunna blocka barnet?
  • Anonym (Nja)
    Goneril skrev 2024-11-07 21:22:53 följande:
    "Omyndigfötklarad". I Sverige omyndigförklaras man inte enligt beslut 1989. Alla medborgare över 18 år är alltså myndiga. Däremot kan de fråntas sin rättshandlingsförmåga. För närvarande saknar Överförmyndarenheterna gode män, i hög grad på grund av invandringen. Jag är god man för en huvudman och får ofta anmodan att ta mig an fler, men jag tackar nej eftersom uppdraget är mycket tidskrävande. 
    Och jag har varit förvaltare, var det något mer du ville mansplaina?
  • Anonym (Kränkande?)
    Anonym (e) skrev 2024-11-07 21:31:45 följande:
    Mamman kan begränsa numret till en viss tid varje dag, det finns alternativ.
    Eller så begränsar personalen när telefonen ska användas och inte. Har man stora behov och har ett LSS boende med en till två personer som jobbar med än dygnet runt då behöver man inte ha telefonen konstant. Särskilt inte av säkerhetsskäl 
  • Goneril
    I verkligheten är det inte så komplicerat, man får inte göra det krångligare än det är. Min huvudman som bor på ett gruppboende når jag via personal som alltid är på plats, och vill han nå mig ber han bara att de ringer mig. Han får gärna ringa varje dag; samtalen är korta men tycks pigga upp honom. I verkligheten funkar detta utmärkt. Nu kan jag tänka mig att det är lite knepigare med huvudmän som bor kvar i sin egen bostad; de måste ju ha möjlighet att larma vid kris. Det går kanske att blockera men hålla vissa linjer öppna. Detta vet säkert någon IT-nisse.
  • Anonym (Kränkande?)
    Goneril skrev 2024-11-07 21:43:56 följande:
    I verkligheten är det inte så komplicerat, man får inte göra det krångligare än det är. Min huvudman som bor på ett gruppboende når jag via personal som alltid är på plats, och vill han nå mig ber han bara att de ringer mig. Han får gärna ringa varje dag; samtalen är korta men tycks pigga upp honom. I verkligheten funkar detta utmärkt. Nu kan jag tänka mig att det är lite knepigare med huvudmän som bor kvar i sin egen bostad; de måste ju ha möjlighet att larma vid kris. Det går kanske att blockera men hålla vissa linjer öppna. Detta vet säkert någon IT-nisse.
    Jo men den personen ringer inte några hundra ggr om dagen. Om detta hade hänt, hade du varit bekväm med det då? 
  • Goneril
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 21:51:16 följande:
    Jo men den personen ringer inte några hundra ggr om dagen. Om detta hade hänt, hade du varit bekväm med det då? 
    Nej, självklart inte. Är det så illa kan inte vederbörande ha en egen mobil. Larm måste ju personen ha förstås, men hur man ska hantera det vet jag inte. Detta är en knepig fråga, flickan i UG:s reportage var ju helt avskuren från omvärlden, det är heller inte rätt. Man måste nog bemöda sig om individuella lösningar, det finns ingen standard att luta sig emot här.
  • Anonym (Kränkande?)
    Goneril skrev 2024-11-07 22:02:03 följande:
    Nej, självklart inte. Är det så illa kan inte vederbörande ha en egen mobil. Larm måste ju personen ha förstås, men hur man ska hantera det vet jag inte. Detta är en knepig fråga, flickan i UG:s reportage var ju helt avskuren från omvärlden, det är heller inte rätt. Man måste nog bemöda sig om individuella lösningar, det finns ingen standard att luta sig emot här.
    Hon i UG vet vi ju inte exakt varför det blivit så. Hon kanske inte hunnit landa i den nya tillvaron? 

Alla klarar ju inte daglig verksamhet direkt utan måste landa på den nya orten och vi vet inte om det funnits daglig verksamhet innan, vad man gjort 
  • EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 20:46:53 följande:
    Mänsklig rättighet att få ha en telefon?

Det har blossat upp en debatt nu om en funktionsnedsat kvinna som inte fick ha en egen mobiltelefon. 

Jag blir lite fundersam då jag jobbat med riktigt funktionsnedsatta personer. Dessa har kunnat ringa 200 ggr till en radiokanal per dag och gjort många avvikande saker. Är det en mänsklig rättighet att låta dessa personer göra detta? Ringa ett ex 500, inte för att personen är ond, galen eller något utan den kan inte göra en bedömning av vad som är normalt eller okej. 

Är det då fel att typ inte låta personen ha tillgång till en mobil själv dygnet runt utan begränsa? 

Man vet att många som utsätts för sexuella övergrepp på nätet är personer med bland annat intellektuell funktionsnedsättning. Är det fel att skydda dessa personer? 

Människor med funktionsvariationer är inte omydiga och ska självklart få ha en mobil om de önskar. 

Sexuella övergrepp på nätet? Antar att du menar att de träffar folk på nätet som sedan utför sexuella övergrepp. 

Självklart ska man skydda folk från det, även de som är "normala". 

Tänker du att man ska stänga in människor med funktionsvariationer för att skydda de från världen? Hade du själv velat bli behandlad så?
  • EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 21:02:01 följande:
    Så personer som har ringer folk 500 ggr per dag och har samma mentala mognad som en 2 åring ska ha rätt till telefon dygnet runt? 
    Ja,  om den vill ha telefon och har råd att betala. 

De som blir uppringda 500ggr per dag spärrar normalt sätt det nr om de inte önskar att personer ringer, eller låter bli att svara. 

Sedan finns det även folk utan funktionsvariationer som kan ringa folk ofta. Ska de heller få ha telefon?
  • EpicF
    Goneril skrev 2024-11-07 21:06:44 följande:

Mänsklig rättighet är det väl inte per definition men jag är enig med TS, tveksamt om funktionshindrade ska ha mobiltelefon eller tillgång till den tekniken. Har de pengar med fri dispositionsrätt skulle de kunna bli lurade, de skulle kunna spela bort sitt sparkapital och sätta sig i skuld. Nu fungerar det ju tack och lov inte så, funktionshindrade har mestadels förvaltare eller gode män som ser till att de inte skaffar mobiler. Vi omyndigförklarar inte i Sverige men ser till att utse företrädare. Det fall som visades i UG var ju helt bedrövligt, stackars flicka och stackars föräldrar. Stor skada på grund av den handläggningen.

Ser till att de inte skaffar mobiler? 

Även om man har god man så får man sk fick pengar som man kan göra vad man vill för. Vill de köpa en mobil så gör dem det. 

Idag har nästan alla mobiler, oavsett mognadsgrad eller ålder. 
  • Anonym (Kränkande?)
    EpicF skrev 2024-11-07 22:38:23 följande:
    Människor med funktionsvariationer är inte omydiga och ska självklart få ha en mobil om de önskar. 

Sexuella övergrepp på nätet? Antar att du menar att de träffar folk på nätet som sedan utför sexuella övergrepp. 

Självklart ska man skydda folk från det, även de som är "normala". 

Tänker du att man ska stänga in människor med funktionsvariationer för att skydda de från världen? Hade du själv velat bli behandlad så?

Finns digitala våldtäkter idag. 

Och självklart ska man inte stänga in personer med svårare intellektuella funktionsnedsättningar. Men skillnaden är att om du har stora svårigheter har två personer dygnet runt i din bostad som enbart är där för att ta hand om dig, för att det finns stora behov. Om personen går med två i personalen på en gata och sedan ser ett litet barn så kan personen försöka springa fram till barnet och lyfta upp detta för att den vill ha barnet. Alltså en vuxen människa. 

Den tycker bara barnet är sött och så får man påminna den om att den har ju sin docka Lovisa så vi låter barnet vara?.

Att sätta den här personen framför en egen telefon och lämna den själv med telefonen är som att du ger en 6 åringar tillgång till en telefon själv, du har ingen koll på vad den gör alls. Skulle du göra detta? 

Det handlar ju om att man får ha skärm tillsammans med en vuxen, på samma sätt som när man är med små barn. Min tvååring kan be mig ringa folk den vill prata med. Men ibland måste jag även säga nej, att den personen jobbar eller gör något annat eller att man inte kan ringa så många gånger. Mitt barn vet att man bara kan ta telefonen och säga ringa Eva. Så kommer den rätt. Den behöver inte kunna mer. 

• Anonym (Kränkande?)
    EpicF skrev 2024-11-07 22:40:15 följande:
    Ja,  om den vill ha telefon och har råd att betala. 

De som blir uppringda 500ggr per dag spärrar normalt sätt det nr om de inte önskar att personer ringer, eller låter bli att svara. 

Sedan finns det även folk utan funktionsvariationer som kan ringa folk ofta. Ska de heller få ha telefon?
    Ringa ofta och ringa som besatt är väl ändå olika saker, sedan handlar det om personens förmåga att förstå vad den gör. 
  • Anonym (Nja...)

Hade en dement på äldreboendet jag jobbar på som ringde polis och ambulans i tid och otid. Vi tog telefonen från henne, ville hon ringa ett samtal så fick hon fråga personalen.

Nej, det är inte alltid rimligt att människor utan omdöme ska få ha tillgång till en telefon 24/7. Däremot bör man få använda den när man vill förutsatt att någon är med.

• Anonym (Beror på)

Man kan optimera telefon för sånt så ja om personen har pengar så får personen själv göra valet att köpa telefon och använda telefon i samspråk med personal. Eller om personen får en telefon som gåva så får inte någon personal beslagta den och hindra personen att använda den. Möjligtvis minska tiden för användning eller sätta upp telefontider där personen kan ringa till t.ex anhöriga men man får inte neka personer med funktionsnedsättning att leva ett liv som andra 

Inom LSS får man varken tvinga människor eller begränsa människor i onödan. Dvs personer med funktionsnedsättning har samma rättigheter som personer utan.

Det enda som begränsas är om personen är en fara för andra eller sig själv.

Men i övrigt är det människor med samma rättigheter.

Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?