• Anonym (Kränkande?)

Mänsklig rättighet att få ha en telefon?

Det har blossat upp en debatt nu om en funktionsnedsat kvinna som inte fick ha en egen mobiltelefon. 

Jag blir lite fundersam då jag jobbat med riktigt funktionsnedsatta personer. Dessa har kunnat ringa 200 ggr till en radiokanal per dag och gjort många avvikande saker. Är det en mänsklig rättighet att låta dessa personer göra detta? Ringa ett ex 500, inte för att personen är ond, galen eller något utan den kan inte göra en bedömning av vad som är normalt eller okej. 

Är det då fel att typ inte låta personen ha tillgång till en mobil själv dygnet runt utan begränsa? 

Man vet att många som utsätts för sexuella övergrepp på nätet är personer med bland annat intellektuell funktionsnedsättning. Är det fel att skydda dessa personer? 

• Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?
  • Anonym (M)

Det var väl inga såna problem med henne. Fanns väl ingen anledning att neka henne det

• Anonym (Kränkande?)
    Kvittning skrev 2024-11-09 15:31:22 följande:

Det här blir ju en skitdum diskussion.

Om det rasar en debatt kring rätten att ha en telefon på grund av att en kvinna med funktionsnedsättning inte får ha en och ringa sina föräldrar för sin gode man så behöver man ju hålla diskussionen till den typen av fall. Inte hänvisa till den debatten men istället vilja diskutera folk som ringer 500 samtal om dagen.

Det ska mycket till för att man ska ta någons telefon ifrån den. Att ta någons telefon är ett grovt intrång i ens liv. Du fråntar personen möjligheten att ringa ambulans om något händer, att ringa sin familj för att hålla kontakten mm 

Nu handlar det om principen 
  • Kvittning
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-09 15:55:43 följande:
    Nu handlar det om principen 
    Ja det är extremt kränkande att ta ifrån en person dennes telefon så den inte kan ringa familj, ambulans mm.
  • Anonym (Kränkande?)
    Kvittning skrev 2024-11-09 17:20:13 följande:
    Ja det är extremt kränkande att ta ifrån en person dennes telefon så den inte kan ringa familj, ambulans mm.
    Tar du till dig exemplen som finns i beskrivningen? Dessa personer jag pratar om förstår ändå inte när dom ska ringa ambulans och dessutom har dom personal dygnet runt. Så vi pratar inte om en specifik person utan om vissa svårigheter 
  • Kvittning
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-09 19:08:57 följande:
    Tar du till dig exemplen som finns i beskrivningen? Dessa personer jag pratar om förstår ändå inte när dom ska ringa ambulans och dessutom har dom personal dygnet runt. Så vi pratar inte om en specifik person utan om vissa svårigheter 
    Du ville prata om principen, inte specifika fall. Och ja, principen borde vara att man har rätt till telefon. Sedan kan det finnas undantag där det inte är lämpligt att en person har telefon men då måste det göras en ordentlig utredning med flera godkännande parter för att inte riskera sådana fall som har gett upphov till debatten.
  • EpicF
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-09 19:08:57 följande:
    Dessa personer har fortfarande rättigheter till autonomi, och har då rätt till ha mobil om de själva önskar. 
  • Anonym (M)
    Kvittning skrev 2024-11-10 10:20:01 följande:
    Du ville prata om principen, inte specifika fall. Och ja, principen borde vara att man har rätt till telefon. Sedan kan det finnas undantag där det inte är lämpligt att en person har telefon men då måste det göras en ordentlig utredning med flera godkännande parter för att inte riskera sådana fall som har gett upphov till debatten.
    TS verkar nästan vilja försvara denna förvaltare och vill att debatten ska ändras till riktningen att man har gjort helt rätt.
  • Anonym (Kränkande?)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 13:05:19 följande:
    TS verkar nästan vilja försvara denna förvaltare och vill att debatten ska ändras till riktningen att man har gjort helt rätt.

Jag pratar om telefoner för gravt intellektuellt funktionsnedsatta som har dygnet runt stöd?. 

Så släpp det där. 

• Anonym (M)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-10 13:27:09 följande:

Jag pratar om telefoner för gravt intellektuellt funktionsnedsatta som har dygnet runt stöd?. 

Så släpp det där. 

Om de har stöd dygnet runt varför låter personal de ringa ambulans 300 gånger?

Ditt trams går inte ihop, inse det
  • Anonym (Kränkande?)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 14:26:26 följande:
    Om de har stöd dygnet runt varför låter personal de ringa ambulans 300 gånger?

Ditt trams går inte ihop, inse det
    Ja för ingen sitter och stirrar på brukare dygnet runt. Du kan ju sitta i vardagsrummet och brukaren kan vara själv i sovrummet. Dom har fortfarande rätt till ett privatliv. Personalen är stöd och inte poliser 
Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?