• Anonym (Kränkande?)

Mänsklig rättighet att få ha en telefon?

Det har blossat upp en debatt nu om en funktionsnedsat kvinna som inte fick ha en egen mobiltelefon. 

Jag blir lite fundersam då jag jobbat med riktigt funktionsnedsatta personer. Dessa har kunnat ringa 200 ggr till en radiokanal per dag och gjort många avvikande saker. Är det en mänsklig rättighet att låta dessa personer göra detta? Ringa ett ex 500, inte för att personen är ond, galen eller något utan den kan inte göra en bedömning av vad som är normalt eller okej. 

Är det då fel att typ inte låta personen ha tillgång till en mobil själv dygnet runt utan begränsa? 

Man vet att många som utsätts för sexuella övergrepp på nätet är personer med bland annat intellektuell funktionsnedsättning. Är det fel att skydda dessa personer? 

• Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?
  • Anonym (j)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 20:46:53 följande:
    Mänsklig rättighet att få ha en telefon?

Det har blossat upp en debatt nu om en funktionsnedsat kvinna som inte fick ha en egen mobiltelefon. 

Jag blir lite fundersam då jag jobbat med riktigt funktionsnedsatta personer. Dessa har kunnat ringa 200 ggr till en radiokanal per dag och gjort många avvikande saker. Är det en mänsklig rättighet att låta dessa personer göra detta? Ringa ett ex 500, inte för att personen är ond, galen eller något utan den kan inte göra en bedömning av vad som är normalt eller okej. 

Är det då fel att typ inte låta personen ha tillgång till en mobil själv dygnet runt utan begränsa? 

Man vet att många som utsätts för sexuella övergrepp på nätet är personer med bland annat intellektuell funktionsnedsättning. Är det fel att skydda dessa personer? 

Menar du tjejen från programmet uppdrag granskning? 
  • Anonym (Kränkande?)
    Anonym (j) skrev 2024-11-07 20:54:21 följande:
    Menar du tjejen från programmet uppdrag granskning? 
    Ja men vem är inte relevant 
  • Anonym (Nja)

Vad de gör med sin telefon är upp till dem och inget någon annan har ett skit med att göra. Dessutom lär de behöva en telefon för att larma om något händer. Men rent faktiskt så nej, en telefon är inte en mänsklig rättighet. Däremot något som alla ska ha rätt att ha även om de går på socialbidrag t ex just för att det är ett viktigt verktyg.

• Anonym (Kränkande?)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-07 20:59:53 följande:

Vad de gör med sin telefon är upp till dem och inget någon annan har ett skit med att göra. Dessutom lär de behöva en telefon för att larma om något händer. Men rent faktiskt så nej, en telefon är inte en mänsklig rättighet. Däremot något som alla ska ha rätt att ha även om de går på socialbidrag t ex just för att det är ett viktigt verktyg.

Så personer som har ringer folk 500 ggr per dag och har samma mentala mognad som en 2 åring ska ha rätt till telefon dygnet runt? 
  • Goneril

Mänsklig rättighet är det väl inte per definition men jag är enig med TS, tveksamt om funktionshindrade ska ha mobiltelefon eller tillgång till den tekniken. Har de pengar med fri dispositionsrätt skulle de kunna bli lurade, de skulle kunna spela bort sitt sparkapital och sätta sig i skuld. Nu fungerar det ju tack och lov inte så, funktionshindrade har mestadels förvaltare eller gode män som ser till att de inte skaffar mobiler. Vi omyndigförklarar inte i Sverige men ser till att utse företrädare. Det fall som visades i UG var ju helt bedrövligt, stackars flicka och stackars föräldrar. Stor skada på grund av den handläggningen.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Kränkande?) skrev 2024-11-07 21:02:01 följande:
    Så personer som har ringer folk 500 ggr per dag och har samma mentala mognad som en 2 åring ska ha rätt till telefon dygnet runt? 
    Ja, så länge man inte är omyndighetsförklarad.
  • Anonym (Kränkande?)
    Goneril skrev 2024-11-07 21:06:44 följande:

Mänsklig rättighet är det väl inte per definition men jag är enig med TS, tveksamt om funktionshindrade ska ha mobiltelefon eller tillgång till den tekniken. Har de pengar med fri dispositionsrätt skulle de kunna bli lurade, de skulle kunna spela bort sitt sparkapital och sätta sig i skuld. Nu fungerar det ju tack och lov inte så, funktionshindrade har mestadels förvaltare eller gode män som ser till att de inte skaffar mobiler. Vi omyndigförklarar inte i Sverige men ser till att utse företrädare. Det fall som visades i UG var ju helt bedrövligt, stackars flicka och stackars föräldrar. Stor skada på grund av den handläggningen.

Jo men jag vet inte om det är just att hon inte får ha mobiltelefonen som är problemet. 

Och pratar verkligen inte om att man aldrig ska få ha mobil eller att vissa aldrig ska ha detta utan att ha detta tillgängligt 24 timmar om dygnet. Tycker inte ens det är en kostnadsfråga utan mer om en person till förstår det orimliga  att ringa flera hundra ggr till någon per dag? alltså vad är alternativet? då blir det ju att låsa in personen på rättspsyk eller något. Det funkar ju inte att folk som inte förstår vad dom gör ska få ta stort ansvar och ringa till folk hejvilt. Och inte förstår att detta är mycket obehagligt 

• Anonym (e)

Funktionen att blockera nummer finns väl från båda hållen om det är ett problem.

• Goneril
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-07 21:09:16 följande:
    Ja, så länge man inte är omyndighetsförklarad.
    "Omyndigfötklarad". I Sverige omyndigförklaras man inte enligt beslut 1989. Alla medborgare över 18 år är alltså myndiga. Däremot kan de fråntas sin rättshandlingsförmåga. För närvarande saknar Överförmyndarenheterna gode män, i hög grad på grund av invandringen. Jag är god man för en huvudman och får ofta anmodan att ta mig an fler, men jag tackar nej eftersom uppdraget är mycket tidskrävande. 
  • Anonym (Kränkande?)
    Anonym (e) skrev 2024-11-07 21:17:08 följande:

Funktionen att blockera nummer finns väl från båda hållen om det är ett problem.

Så det är en lösning tycker du? Att människor ska blocka folk som inte förstår? 
Svar på tråden Mänsklig rättighet att få ha en telefon?