EpicF skrev 2024-11-11 11:01:03 följande:
Ja, det har jag. För många år sedan.
Det finns timer man kan ha på spisen för att skydda mot bla bränder.
Att de stoppar mobilen i blöjan kan man inte göra något åt, mer än att tala om att det inte är bra.
Det är en svår målgrupp att hantera, men de precis som alla andra har rätt till sin autonomi.
Har du koll på vad autonomi är? Utbildning?
Förlåt, men då låter outbildad och absolut inte rätt person att jobba med denna specifika målgrupp.
Sim god man är jag insatt i problemet. Självklart ska huvudmannen, oavsett om det handlar om funktionsstörning eller ej, ha självbestämmande. Det är en mänsklig rättighet att råda över sitt liv. MEN konflikt med rådande lagar kan uppstå om den funktionshindrade får agera helt fritt, det är faktiskt inte möjligt. Självklart stänger man av spisen i LSS-boenden om detta bedöms som nödvändigt. Min huvudman är mycket intresserad av vilken temperatur som högst kan uppnås på jorden, han skulle gärna vilja sätta på spisen och kolla vid vilket avstånd ett pappersark fattar eld. Detta är en nära släkting till mig och under barndomen, på landet, slängde han järnskrot i elledningarna med den påföljd att en hel by blev strömlös. Det var svårt att hindra honom, han var alldeles för snabb. Det är ju fullkomligt självklart att människor med dylika handikapp blir fråntagna sin rättshandlingsförmåga, de skulle ju komma att riskera andra människors liv. Allmänfarlig vårdslöshet kan vi inte acceptera. Mobiltelefon skulle ju vara helt orimligt, 200 samtal till rymdforskare per dag vore ju drömmen, eller också skulle han trakassera någon annan. Självklart kan inte människor som befinner sig på en 3-årings nivå klara sig utan hjälp, vilket inte är liktydigt med att visa respekt och vara lyhörd för vederbörandes behov. Man får skilja lite på teori och praktik, de flesta boenden klarar detta. Helt inne på trådstartarens tankar.