• Anonym (Vind)

Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

Hur hade ni reagerat om ert barn varit bjuden på middag hos en kompis, eller sovit över hos en kompis, och kompisens föräldrar druckit lite alkohol? Nu talar jag inte om att fyllna till, utan att ta en öl till maten, en drink till fredagschark eller nåt glas vin till pastan. Är ni okej med det?

• Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?
  • Freddie K
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-07 05:58:56 följande:

nej jag kan förstå att det låter lite konstigt kanske. Men ungdomarna (de är inte jättemånga) satt vid ett bord och vi föräldrar vid ett annat. Det var extremt städat. nästan alla av dem fick egentligen beställa in en öl ändå för de var ju över 18 år. (Ingen av dem gjorde det. Min egen ungdom är noll intresserad och har aldrig druckit)

ingen viktig grej för mig. Reagerade nog mest att personen som sa det var så dominant på ett trist sätt.

Ok, hade det varit yngre ungdomar så hade jag tänkt att det var bra att det var noll tolerans på alkohol. Den som sa att det inte fick vara alkohol kanske själv har haft problem med det eller sett hur det har skadat andra. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Oj..)
    Anonym (SK) skrev 2024-11-06 22:38:06 följande:

Nej jag är inte okej med det. Hade viljat veta det och mitt barn kan vara där en annan dag istället. Har noll tolerans mot alkohol och vi har pratat om alkohol och vad det gör med kroppen och hur mycket den kan förstöra med vår äldsta. Vi själva är helt nyktra och dricker aldrig då vi vill att våra barn ska se att man kan ha det roligt utan alkohol och att det finns massa andra goda drycker. Sen gör andra familjer som dom vill men jag vill inte att mitt barn ska vara närvarande när andra dricker alkohol.

Tyvärr är det enligt min erfarenhet och sånt jag hört/läst troligen ännu större risk att dina barn kommer dricka rejält så fort de blivit äldre och är på fest där alkohol erbjuds. Väldigt spännande med sånt som föräldrar är livrädda för men de flesta andra nyttjar pä ett sunt sätt. Ej att beblanda med droger som både är olagligt (!) och kan vara väldigt farligt.

Men det lär du märka i sinom tid.
  • Anonym (Tonårsfylla)
    Anonym (SK) skrev 2024-11-06 22:38:06 följande:

Nej jag är inte okej med det. Hade viljat veta det och mitt barn kan vara där en annan dag istället. Har noll tolerans mot alkohol och vi har pratat om alkohol och vad det gör med kroppen och hur mycket den kan förstöra med vår äldsta. Vi själva är helt nyktra och dricker aldrig då vi vill att våra barn ska se att man kan ha det roligt utan alkohol och att det finns massa andra goda drycker. Sen gör andra familjer som dom vill men jag vill inte att mitt barn ska vara närvarande när andra dricker alkohol.

Beror ju på exakt på vilket sätt ni pratat om det, men överdriven skräckpropaganda är tyvärr bästa receptet för att skapa ett vettskrämt barn som drömmer mardrömmar om de fruktansvärda saker som kommer att hända med folk hen känner som dricker alkohol, ända tills hen som tonåring inser att mamma och pappa nog överdrev en smula, och då slår över på andra hållet i stället: eftersom hen inte längre litar på föräldrarna skiter hen i vad de säger och tittar istället på vad kompisarna gör. Och eftersom de allra flesta tonåringar revolterar som en naturlig del av sin utveckling så är ju alkohol och tonårsfylla lågt hängande frukt vad gäller val av revoltmetod, när tonåringen vet att det är nåt föräldrarna verkligen motsätter sig. Jag säger inte att det är så här i ert fall, men baserat på det du skriver, och hur du skriver det, ringer det lite varningsklockor hos mig.
  • Anonym (SK)
    TL12 skrev 2024-11-06 23:12:40 följande:
    Hm du kommer få det jobbigt med det i framtiden tror jag 
    skydda barnen mot livet ?
    jag menar alkohol finns överallt , bättre att lära dem umgås med alkohol än att förbjuda umgänge med människor som dricker 
    sprit är ett skit
    Tror inte det kommer bli problem då vi har en dialog om alkohol. Vilket gift det är för kroppen och hur det förändrar en, varför vissa väljer att dricka det och varför andra väljer bort det. Sen får andra familjer göra som dom vill men jag har sett alkoholens baksida, fått uppleva flera anhöriga med alkoholproblem. Så därav har jag nolltolerans mot att mina barn ska vara där andra dricker. Vi kan helt enkelt ses en dag då alla väljer att inte dricka. Jag blir inte arg om andra väljer att dricka bara att jag vill inte att mina barn ska vara i närheten av de som dricker. Finns inte alkohol överallt. Har man den synen så har man nog problem eller otur med umgänge. Det beror på vad man väljer att göra och vilka man umgås med. Min mamma dricker mycket vi har sagt det att för oss får hon dricka när och hur mycket hon vill men vi vill inte umgås när hon druckit. Sen om man är på allmän plats och någon druckit som inte är i vårt sällskap och barnen reagerar på att någon beter sig lite konstigt ser inte jag som ett problem. Vi kan inte göra något åt hur andra gör och det kan vara bra att de får se att det finns men att vi som är barnens förebilder visar att vi inte står bakom något drickande av alkohol överhuvudtaget. 

Kompisars föräldrar, släktingar osv får dricka när de känner för det. Vet vi så väljer vi bara en annan dag. :) Inte så komplicerat eller svårt. 
  • Anonym (SK)

Vi säger exakt så som det är att kroppen kan skadas av alkohol och att man blir förändras som person om man dricker. Sen om barnet frågar så svarar vi så ärligt vi kan. Har faktiskt hört att föräldrar som är nykter har barn som debuterar senare med alkohol. 

Anonym (Tonårsfylla) skrev 2024-11-07 07:01:07 följande:
    Beror ju på exakt på vilket sätt ni pratat om det, men överdriven skräckpropaganda är tyvärr bästa receptet för att skapa ett vettskrämt barn som drömmer mardrömmar om de fruktansvärda saker som kommer att hända med folk hen känner som dricker alkohol, ända tills hen som tonåring inser att mamma och pappa nog överdrev en smula, och då slår över på andra hållet i stället: eftersom hen inte längre litar på föräldrarna skiter hen i vad de säger och tittar istället på vad kompisarna gör. Och eftersom de allra flesta tonåringar revolterar som en naturlig del av sin utveckling så är ju alkohol och tonårsfylla lågt hängande frukt vad gäller val av revoltmetod, när tonåringen vet att det är nåt föräldrarna verkligen motsätter sig. Jag säger inte att det är så här i ert fall, men baserat på det du skriver, och hur du skriver det, ringer det lite varningsklockor hos mig.
  • Lynx123
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-07 02:51:57 följande:
    Hur tänker du med personer som inte har bil eller körkort då? Vet inte var du bor men här i Stockholm är det jättevanligt att inte ha det så ditt krav känns väldigt märkligt . Både jag och flera av mina barns kompisars föräldrar har inte bil eller körkort, skulle inte barnen få komma hem till varandra alls då?
    Händer det något akut tar man väl taxi eller ringer ambulans 

Jag dricker inte alls nu (är gravid) och dricker nästan inte alls annars heller (något glas bubbel vid speciella tillfällen bara) men nej jag skulle inte tycka att det gjorde nått att mina barn var hos eller sov över hos någon som tar något glas till maten eller så. Är någon förälder verkligen full skulle jag däremot inte tycka det var bra såklart 
    Har man inte bil så är det ju ändå ens ansvar att vara alert om det händer något. Om du har ansvar för barn är det ju jätteviktigt att inte vara alkoholpåverkad till den grad att det sänker reflexer och uppmärksamhet. Många märker inte av den gränsen och tror att det är okej med ett glas till. Klarar man det är det okej, men skulla själv vilja att minst en vuxen var nykter.
  • PH76

Det är många i tråden som pratar om fylla, osv. TS ingång är ju ett glas vin, eller en öl till middagen. Jag har absolut noll problem med detta.

Låt oss hålla oss till vad tråden faktiskt handlar om.

• Anonym (Vind)
    PH76 skrev 2024-11-07 08:40:44 följande:

Det är många i tråden som pratar om fylla, osv. TS ingång är ju ett glas vin, eller en öl till middagen. Jag har absolut noll problem med detta.

Låt oss hålla oss till vad tråden faktiskt handlar om.

Haha, det drog iväg lite där. Jag pratar ju inte om en helkvällsfylla, utom om alkohol till maten, en konjak till filmen, eller liknande.

Jag växte upp med föräldrar som drack måttligt och med vänners föräldrar som gjorde detsamma. Jag minns det som väldigt trevligt att äta middag hos kompisar om helgerna, när de serverades god mat och något gott att dricka. Jag minns fortfarande den varma sommarkvällen när vi satt på min bästa kompis balkong och åt oliver, chips och ost och drack saft, medan hennes pappa satt och läste tidningen och drack whisky. Ingen var full, stämningen var mysig och saften god. Det hade så klart varit lika mysigt också om hennes pappa inte druckit whisky, men det blev inte heller mindre mysigt för att han gjorde det.
Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?