• Anonym (Vind)

Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

Hur hade ni reagerat om ert barn varit bjuden på middag hos en kompis, eller sovit över hos en kompis, och kompisens föräldrar druckit lite alkohol? Nu talar jag inte om att fyllna till, utan att ta en öl till maten, en drink till fredagschark eller nåt glas vin till pastan. Är ni okej med det?

• Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?
  • cosinus

Det förutsätter jag att det har hänt, inte så jag kollat av vad kompisarnas föräldrar dricker till maten när mina barn varit där. 

Däremot surnade jag till lite när dottern för några år sen skulle sova över hos en kompis och jag fick veta typ 8-9 på kvällen att de var ensamma hemma halva natten för att föräldern jobbade extra på ett uteställe. Han nämnde det i förbifarten bara - just ja, vad bra att de är två för jag är ju inte hemma och då kan ju ni ha lite koll om det skulle vara nåt.

Eh, jaha, tack för den. Det hade jag ju gärna vetat innan jag druckit vin till maten att jag var ansvarig för de två barnen som befinner sig 1 km bort. Då hade jag gärna behållit mitt körkort intakt.

• Anonym (Nja)

Generellt tycker jag man gåller sig nykter. Planerar man att dricka så man inte blir körbar meddelar man och kollar av med kompisens föräldrar att det är ok och att de vet om det. Utgår nu ifrån en mindre mängd alkohol där man inte blir berusad (för det är aldrig ok). Sen finns det ju andra omständigheter... exempelvis:

- Är det första gången barnet sover över eller har det sovit över flera gånger?
    - Är barnet trygg med kompisens föräldrar i övrigt?
    - Bor de på landet eller i stan? Finns möjlighet till taxi, kollektivtrafik, grannar som kan hjälpa till om det händer något akut? (Ex barnet ramlar och behöver vård)
    - Har barnet normala och trygga hemförhållanden så kompisens föräldrars drickande inte skapar obehag?
    - Om det gäller äldre barn / tonåringar som sover över tycker jag också det spelar roll hur de är i övrigt och vad de gör när de sover över. Behöver föräldrarna snabbt kunna rycka ut eller behöva ha koll?

• Anonym (man50)

Ja, absolut. Speciellt om vi pratar fre, lör, och det även skulle inkludera en övernattning.

Jag är fullt kapabel att ta hand om såväl mina egna barn, och andras, även efter ett eller två, eller t o m tre glas vin (om vi tänker tanken att det går ca 6 glas vin på en flaska, som man delar med sin partner över en fredagsmiddag/kväll exempelvis).

Skulle mina barns kompisars föräldrar ha problem med det. Nummer ett; säg till i förväg! Nummer två... då kanske inte "Lilla Lisa" ska sova över...

Skulle något akut hända, gud förbjude, så finns det ambulans om så krävs. Är det mindre akut, men "akut" i ett barns ögon (plötsligt ångra, inte våga sova över, hemlängtan) så finns det taxi eller så löser man hämtning på ett eller annat sätt...

Dessutom så anser jag att de föräldrar som "lämnar bort" sina barn har ett större ansvar i att hämta/lämna om det skulle inträffa något...

Jag har varit med om när ett barn plötsligt drabbats av hemlängtan... (mitt egna vid ett tillfälle!) då är det mitt ansvar att hämta, och vet jag med mig om att mitt barn är ovan med att "sova borta", då är det bäst att jag kanske avstår alkohol... inte sätta krav på "värdparet"...

• Aliona

Jag är själv nykterist men har inga problem med att föräldrar tar ett glas eller två, så länge de inte är påtagligt berusade. 

• Anonym (Mamma till 3)

Det beror på.
    Är barnen små så tycker jag man är nykter.
    Är barnen mellanstora så vill jag att det finns en körbar vuxen.
    Har vi tonåringar så är de vuxna nyktra. 

Full på riktigt aldrig i barns sällskap.

• Anonym (Vind)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-11-06 18:17:14 följande:

Det beror på.
    Är barnen små så tycker jag man är nykter.
    Är barnen mellanstora så vill jag att det finns en körbar vuxen.
    Har vi tonåringar så är de vuxna nyktra. 

Full på riktigt aldrig i barns sällskap.

Så du lämnar inte ditt barn till en vuxen som saknar körkort?
  • Anonym (Man)
    cosinus skrev 2024-11-06 16:38:00 följande:

Det förutsätter jag att det har hänt, inte så jag kollat av vad kompisarnas föräldrar dricker till maten när mina barn varit där. 

Däremot surnade jag till lite när dottern för några år sen skulle sova över hos en kompis och jag fick veta typ 8-9 på kvällen att de var ensamma hemma halva natten för att föräldern jobbade extra på ett uteställe. Han nämnde det i förbifarten bara - just ja, vad bra att de är två för jag är ju inte hemma och då kan ju ni ha lite koll om det skulle vara nåt.

Eh, jaha, tack för den. Det hade jag ju gärna vetat innan jag druckit vin till maten att jag var ansvarig för de två barnen som befinner sig 1 km bort. Då hade jag gärna behållit mitt körkort intakt.

Så det var ett problem att du eventuellt skulle behöva ta en 15minuters promenad?
  • Anonym
    Anonym (Vind) skrev 2024-11-06 18:18:59 följande:
    Så du lämnar inte ditt barn till en vuxen som saknar körkort?
    Haha, eller hur 
  • Anonym (S)

Jag saknar körkort, bor i city. Ska inte barn få hänga hos oss då (Mamma till 3)?
    Händer det något tar jag en taxi.

• EpicF
    Anonym (S) skrev 2024-11-06 18:39:29 följande:

Jag saknar körkort, bor i city. Ska inte barn få hänga hos oss då (Mamma till 3)?
    Händer det något tar jag en taxi.

Förstod inte heller det. Har man inget körkort kan man ta taxi om det händer något, alt buss. Samma om man har körkort med saknar bil. 

Och för att svara på ts, ja inga problem med att lämna mina barn till någon som dricker vin/öl en fredag/lördag kväll. 
Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?