Ja, absolut. Speciellt om vi pratar fre, lör, och det även skulle inkludera en övernattning.
Jag är fullt kapabel att ta hand om såväl mina egna barn, och andras, även efter ett eller två, eller t o m tre glas vin (om vi tänker tanken att det går ca 6 glas vin på en flaska, som man delar med sin partner över en fredagsmiddag/kväll exempelvis).
Skulle mina barns kompisars föräldrar ha problem med det. Nummer ett; säg till i förväg! Nummer två... då kanske inte "Lilla Lisa" ska sova över...
Skulle något akut hända, gud förbjude, så finns det ambulans om så krävs. Är det mindre akut, men "akut" i ett barns ögon (plötsligt ångra, inte våga sova över, hemlängtan) så finns det taxi eller så löser man hämtning på ett eller annat sätt...
Dessutom så anser jag att de föräldrar som "lämnar bort" sina barn har ett större ansvar i att hämta/lämna om det skulle inträffa något...
Jag har varit med om när ett barn plötsligt drabbats av hemlängtan... (mitt egna vid ett tillfälle!) då är det mitt ansvar att hämta, och vet jag med mig om att mitt barn är ovan med att "sova borta", då är det bäst att jag kanske avstår alkohol... inte sätta krav på "värdparet"...