• Anonym (Vind)

Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

Hur hade ni reagerat om ert barn varit bjuden på middag hos en kompis, eller sovit över hos en kompis, och kompisens föräldrar druckit lite alkohol? Nu talar jag inte om att fyllna till, utan att ta en öl till maten, en drink till fredagschark eller nåt glas vin till pastan. Är ni okej med det?

• Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?
  • Cereal Killer

Jag tycker det är helt ok om ?nåt glas? verkligen handlar om 1-2 glas. Men man får komma ihåg att hälften av alla svenskar har ett riskbruk. De allra flesta av dessa påstår att de dricker ?nåt glas till helgen? om man frågar dem, och av den hälft som inte är riskbrukare är det rätt många som inte dricker alls eller bara dricker vid särskilda tillfällen. Så när någon säger att de ska dricka ?nåt glas vin? så betyder det antagligen i åtminstone hälften av fallen 4-5 glas eller ännu mer. 

• Anonym (vem)
    Cereal Killer skrev 2024-11-08 19:07:10 följande:

Jag tycker det är helt ok om ?nåt glas? verkligen handlar om 1-2 glas. Men man får komma ihåg att hälften av alla svenskar har ett riskbruk. De allra flesta av dessa påstår att de dricker ?nåt glas till helgen? om man frågar dem, och av den hälft som inte är riskbrukare är det rätt många som inte dricker alls eller bara dricker vid särskilda tillfällen. Så när någon säger att de ska dricka ?nåt glas vin? så betyder det antagligen i åtminstone hälften av fallen 4-5 glas eller ännu mer. 

Folk underskattar helt klart sitt alkoholbruk.

Även effekterna av det.

• Anonym (Sil)

Jag dricker inte alkohol om jag har ansvar för mindre barn som kräver min tillsyn eller omsorg på något sätt. Kan dock inte påverka vad andra föräldrar gör men lämnar bara mitt barn hos personer jag känner och känner förtroende för. Många underskattar sin konsumtion och hur alkoholen påverkar dem. Det gör den. Och barn märker om vuxna blir påverkade på något sätt. Inte så trevligt för dem.

• Anonym (Lilly)

Ett glas till maten är okej,så länge man inte har stora alkoholproblem 

• Anonym (Lilly)

Alla bor inte på landet och alla föräldrar har inte ens körkort.

• Anonym (Ej körkort)
    Cereal Killer skrev 2024-11-08 19:07:10 följande:

Om man dricker fyra glas vin på nyårsafton räknas det som ett riskbruk även om man dricker varannan vatten och man inte vanligtvis dricker så mycket. Det krävs inte så mycket för att det ska räknas som riskbruk. 

• Anonym (Lilly)

Måsta alla plötsligt bli nykterister i 18 år för att man fått ett barn.Man kan inte skydda barnen från allt i samhället och särskilt vuxna barn!

• Anonym (Farlig väg)
    Anonym (Lilly) skrev 2024-11-11 20:37:38 följande:

Måsta alla plötsligt bli nykterister i 18 år för att man fått ett barn.Man kan inte skydda barnen från allt i samhället och särskilt vuxna barn!

Risk för missbruk. Skulle ringt polisen.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Farlig väg) skrev 2024-11-11 20:50:29 följande:
    Risk för missbruk. Skulle ringt polisen.
    Polisen?
    Varför det?
Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?