• Anonym (Vind)

Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

Hur hade ni reagerat om ert barn varit bjuden på middag hos en kompis, eller sovit över hos en kompis, och kompisens föräldrar druckit lite alkohol? Nu talar jag inte om att fyllna till, utan att ta en öl till maten, en drink till fredagschark eller nåt glas vin till pastan. Är ni okej med det?

• Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-07 05:46:50 följande:

Jag hade inte reagerat på ett glas vin eller en öl till maten. 

reagerade en annan gång när jag var ute på restaurang med min ungdoms idrottslag. Ungdomar mellan 17-20 år och föräldrar. En föräldrar var jättebestämd med att det inte fick vara någon öl/vin till maten för oss vuxna. Körde bil så jag skulle inget ha men tyckte det var otroligt överdrivet.

Det hade jag struntat i. 
    Vill jag ha vin till maten så dricker jag vin till maten.
  • Anonym (Mind your own business)

Jag förstår inte riktigt - brukar folk fråga andra föräldrar vad de ska dricka till maten?!? Låter ju helt skruvat. Och om de då svarar på frågan - ja vi ska dricka vin till maten som vi gör varje helg då blir det uppläxning och nej till att sova över eller? Jag skulle faktiskt tycka att det var oförskämt att öht få en sådan fråga av en annan förälder.

Är man så rädd så ska man nog inte låta sina ungar vare sig äta middag borta eller sova över. Synd om barnen bara.

Vare sig jag eller mina vänner/bekanta har helt avstått från alkohol så länge barnen var små/tonåringar. Däremot behöver man ju inte festa loss som en galning när kidsen är med. Och ungarna har överlevt halleluja! Inga ambulansfärder har krävts och de är inte alkoholister i dag. Tänka sig!

• Anonym (SK)
    EpicF skrev 2024-11-07 13:29:25 följande:
    Tyvärr så kan du inte styra vad föräldrarna till dina barns kompisar dricker till middag en fredag/lördagskväll. Även om din barn är på besök. 
    Det har du hellt rätt i. Jag skulle ändå inte tjafsa om det men jag skulle inte tycka att det är okej om jag fick veta det sen. Kan inte skydda barnen från allt. Men oavsett så skulle det inte kännas okej. Skulle jag veta om det så skulle vi föreslå att barnen kan vara hos oss eller ses en annan dag. 
  • Anonym (Tonårsfylla)
    Anonym (SK) skrev 2024-11-07 12:07:45 följande:

Då undrar jag vad överdriven skrämselpropaganda är? 

Med överdriven skrämselpropaganda menar jag om man hävdar att all alkoholkonsumtion automatiskt är av ondo, och att alla som öht dricker alkohol i någon form i något sammanhang blir alkoholister och/eller dör av skrumplever. Typ.

Är det däremot så att ni säger att det är helt ok (för vuxna) att ta ett glas vin till maten nån gång emellanåt, eller ett par öl på krogen nån lördagskväll, så länge det hålls på den nivån, men att det finns de som inte kan hantera den typen av bruk och som därför kan få svåra problem - ja då är det ju en helt annan sak. Och att ni säger att man som barn och tonåring bör undvika att dricka helt och hållet, för att det är betydligt farligare för en hjärna som ff är mitt uppe i utvecklingsfasen, plus att man som (väldigt) ung har sämre impulskontroll och därför lättare går till överdrift. Och att ni personligen väljer att inte dricka alls, för att just ni inte tycker att det finns nån poäng med det. Då är det ett nyanserat och objektivt sätt att prata om det.

Kommer aldrig säga något positivt alls om alkohol då jag bara ser nackdelarna. 

Fast det är ju bara ditt personliga perspektiv. Lurar du i barnen att det är den enda rätta synen så blir det ju tokigt. Är du däremot tydlig med att det är du som bara ser nackdelar, men att det finns andra som ser det på ett annat sätt, och att det rent objektivt finns fördelar också, och att det är upp till var och en att avgöra vilket som överväger för just dem - då är det ju helt ok.

. Vi har pratat om det också varför vissa väljer att dricka alkohol. 

Och vad säger du då? Vad är din förklaring?
  • Egon den stora

Alla familjer har olika regler och är man gäst i någon annans hus gäller deras regler.  Vad är själva problemet?  Vi dricker inte alkohol hemma men har inga synpunkter å vad andra gör. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (Tonårsfylla) skrev 2024-11-08 10:27:21 följande:
     Vad är din förklaring?
    Tror inte att SK har någon förklaring som håller faktiskt.
  • Anonym (Ej körkort)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-11-06 18:17:14 följande:

Det beror på.
    Är barnen små så tycker jag man är nykter.
    Är barnen mellanstora så vill jag att det finns en körbar vuxen.
    Har vi tonåringar så är de vuxna nyktra. 

Full på riktigt aldrig i barns sällskap.

Så dina barn får inte sova över hos kompisar vars föräldrar inte har körkort eller bil? 
Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?