Freddie K skrev 2024-11-07 05:30:02 följande:
En öl till maten kan väl vara ok, även om det kanske ger fel signaler till barnen. I min familj drack man alltid en öl till maten.
Tycker inte alls att det ger fel signaler, tvärtom.
Det visar att man kan ta en öl utan att flippa ur eller langa fram vodkaflaskan efteråt.
Överbeskyddande mot verkligheten ser jag som en nackdel, dessa barn kommer troligtvis att få ett tufft uppvaknande... och deras föräldrar likaså.
Lagom är bäst, det gäller det mesta.
Nu är mina ungar stora och sover inte hos kompisar längre, men jag säger hellre en öl eller dela en flaska vin än att de röker och ungen kommer hem och stinker som en askkopp.
Då är jag ändå uppväxt i ett 99% alkoholfritt hem, men det berodde på att min mamma var relidgiös och min pappa arbetsnarkoman som körde sin lastbil 7 dagar i veckan med tidiga morgnar.
Jag såg min far berusad EN enda gång, mamma noll gånger.
Själv dricker jag lite då och då, men aldrig så jag blir på fyllan.
Jag hade två kompisar som barn, den enas föräldrar drack mycket och ofta. idag är hon mer eller mindre nykterist.
Den andra hade helnyktra föräldrar som talade om alkohol som ett djävulens verk (trots att Jesus drack vin), den kompisen gick det inte så bra för. Det började med alkohol... ser personen på stan ibland. Det är ingen rolig syn.