Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

En öl till maten kan väl vara ok, även om det kanske ger fel signaler till barnen. I min familj drack man alltid en öl till maten. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Donna) skrev 2024-11-07 05:36:20 följande:
    Tycker inte alls att det ger fel signaler, tvärtom.
    Det visar att man kan ta en öl utan att flippa ur eller langa fram vodkaflaskan efteråt.

Överbeskyddande mot verkligheten ser jag som en nackdel, dessa barn kommer troligtvis att få ett tufft uppvaknande... och deras föräldrar likaså.

Lagom är bäst, det gäller det mesta.

Nu är mina ungar stora och sover inte hos kompisar längre, men jag säger hellre en öl eller dela en flaska vin än att de röker och ungen kommer hem och stinker som en askkopp.
    Då är jag ändå uppväxt i ett 99% alkoholfritt hem, men det berodde på att min mamma var relidgiös och min pappa arbetsnarkoman som körde sin lastbil 7 dagar i veckan med tidiga morgnar.
    Jag såg min far berusad EN enda gång, mamma noll gånger.

Själv dricker jag lite då och då, men aldrig så jag blir på fyllan.

Jag hade två kompisar som barn, den enas föräldrar drack mycket och ofta. idag är hon mer eller mindre nykterist.
    Den andra hade helnyktra föräldrar som talade om alkohol som ett djävulens verk (trots att Jesus drack vin), den kompisen gick det inte så bra för. Det började med alkohol... ser personen på stan ibland. Det är ingen rolig syn.
    När jag såg de i min familj ta en öl till maten så ville jag också dricka öl, för jag ville vara vuxen. Sedemera fick jag alkoholproblem. Jag säger inte att det var tack vare det, men det var andra händelser som spelade in också.
  • Freddie K
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-07 05:46:50 följande:

Jag hade inte reagerat på ett glas vin eller en öl till maten. 

reagerade en annan gång när jag var ute på restaurang med min ungdoms idrottslag. Ungdomar mellan 17-20 år och föräldrar. En föräldrar var jättebestämd med att det inte fick vara någon öl/vin till maten för oss vuxna. Körde bil så jag skulle inget ha men tyckte det var otroligt överdrivet.

Jag kan tänka att det beror på sammanhanget också. Det kanske inte passar sig att ta ett glas vin eller en öl till maten om man är med en massa ungdomar. Jag vet att jag är lite känslig och jag är nykterist. Är starkt emot all förtäring av alkohol, oavsett hur liten mängden är.
  • Freddie K
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-07 05:58:56 följande:

nej jag kan förstå att det låter lite konstigt kanske. Men ungdomarna (de är inte jättemånga) satt vid ett bord och vi föräldrar vid ett annat. Det var extremt städat. nästan alla av dem fick egentligen beställa in en öl ändå för de var ju över 18 år. (Ingen av dem gjorde det. Min egen ungdom är noll intresserad och har aldrig druckit)

ingen viktig grej för mig. Reagerade nog mest att personen som sa det var så dominant på ett trist sätt.

Ok, hade det varit yngre ungdomar så hade jag tänkt att det var bra att det var noll tolerans på alkohol. Den som sa att det inte fick vara alkohol kanske själv har haft problem med det eller sett hur det har skadat andra. 
Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?