• Anonym (Vind)

Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

Hur hade ni reagerat om ert barn varit bjuden på middag hos en kompis, eller sovit över hos en kompis, och kompisens föräldrar druckit lite alkohol? Nu talar jag inte om att fyllna till, utan att ta en öl till maten, en drink till fredagschark eller nåt glas vin till pastan. Är ni okej med det?

• Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Farlig väg) skrev 2024-11-11 20:50:29 följande:
    Risk för missbruk. Skulle ringt polisen.
    Att dricka lite alkohol är inte ett brott!Så larvigt från dig.
  • Egon den stora
    Du tycker inte polisen har tillräckligt med lite viktigare ärenden att ta hand om?  Har själv försökt få tag i polis när det verkligen behövs utan att lyckas så jag hatar all okynnesanmälan. 
  • Cereal Killer
    Anonym (Ej körkort) skrev 2024-11-09 23:54:19 följande:

Om man dricker fyra glas vin på nyårsafton räknas det som ett riskbruk även om man dricker varannan vatten och man inte vanligtvis dricker så mycket. Det krävs inte så mycket för att det ska räknas som riskbruk. 

Nej, för att det ska räknas som riskbruk ska man dricka den mängden minst en gång i månaden. Jag tror att intensivkonsumtion dessutom definieras som fyra glas eller mer på under tre timmar, så att tex dricka en fördrink kl 19, ett glas vin till förrätten, ett glas till varmrätten och sen champagne vid 12-slaget är ok. 
  • Anonym (Lilly)
    Cereal Killer skrev 2024-11-12 17:06:09 följande:
    Nej, för att det ska räknas som riskbruk ska man dricka den mängden minst en gång i månaden. Jag tror att intensivkonsumtion dessutom definieras som fyra glas eller mer på under tre timmar, så att tex dricka en fördrink kl 19, ett glas vin till förrätten, ett glas till varmrätten och sen champagne vid 12-slaget är ok. 
    Och även fast man inte gör detta ,så kan man dö i sjukdom /olycka nästa vecka.Njut av ett glas!
  • Anonym (Lilly)
    Egon den stora skrev 2024-11-12 11:57:14 följande:
    Du tycker inte polisen har tillräckligt med lite viktigare ärenden att ta hand om?  Har själv försökt få tag i polis när det verkligen behövs utan att lyckas så jag hatar all okynnesanmälan. 
    Det är ingen brott och poliser har väl viktigare saker att göra som att jaga kriminella och våldtäksmän.
  • Anonym (Lilly)
    Gör det då!!Lycka till o bli inte besviken.
  • Anonym (Javisst)

Det vore helt okej. Har inget emot om de dricker några glas så länge de har kontroll och inte beter sig olämpligt mot barnen på något sätt.

• Anonym (Farlig väg)
    Anonym (Lilly) skrev 2024-11-11 21:39:37 följande:
    Att dricka lite alkohol är inte ett brott!Så larvigt från dig.
    Finns risk för langning. Skulle inte ta risken med mina barn.
  • Ess
    Anonym (Farlig väg) skrev 2024-11-15 06:28:57 följande:
    Ha ha ha ha
  • Anonym (Malin)
    Lite nyfiken på ditt resonemang, även om du kanske bara provocerar?
  • EpicF
    Ok, så bara för att man tar sig ett glas vin/öl en fredag eller lördag så är det risk för att man ska langa till sina barn och andras barn samt att det är risk för missbruk. 

Du kände inte att du överdrev rejält nu....?!
  • Anonym (tommy)
    verkligen !

jag såg en kollega i dag på lunchen som gick för bi utanför systemet och det
    var nära att han gick in skall jag säga., max en meter från dörren.

Antar att han kände ett sug efter berusning och var nära att falla dit.

Tycker ni jag skall kontakta hennes chef och berätta ?
    hon har barn ochså, i förskoleåldern

• felix le chat
    Anonym (Vind) skrev 2024-11-06 16:04:38 följande:
    Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

Hur hade ni reagerat om ert barn varit bjuden på middag hos en kompis, eller sovit över hos en kompis, och kompisens föräldrar druckit lite alkohol? Nu talar jag inte om att fyllna till, utan att ta en öl till maten, en drink till fredagschark eller nåt glas vin till pastan. Är ni okej med det?

Tycker verkligen inte att det är ok någonstans.

Förra helgen var jag och hämtade dotter hos kompis och väntade i hallen på att
    dom skulle komma ner. Familjen hade ställt ner sina återvnningspåsar med
    papp, plats osv men även glas och det var minst 6-7 vinflaskor.

Direkt kände jag att, nej det här är inte bra. I en sån här miljö vill jag inte att
    mina barn skall vistas. Tycker ochså synd om kompisen som får växa upp med
    föräldrar som dricker så här.

• Anonym (Oj..)
    felix le chat skrev 2024-11-15 12:34:32 följande:

Direkt kände jag att, nej det här är inte bra. I en sån här miljö vill jag inte att
    Menar du att de 6-7 flaskorna var från samma kväll? Den kvällen din dotter var där?

Eller kan det ha varit flaskor som stått tomma ett halvår? 

Suck!
  • Anonym (Ur vilket perspektiv?)

Med lite större perspektiv på länder och människor blir jag bara mer och mer förvånad över många svenskars alltmer ökande ängslighet för att inte vara PK.

Samtidigt som människor, ofta samma människor som de ängsliga, tillåter, uppmuntrar, fortsätter rösta för, den fruktansvärda samhällsutvecklingen som tillåts i vårt lilla lilla land Sverige.

• Krocko
    felix le chat skrev 2024-11-15 12:34:32 följande:

Skål
  • Agda90

I vårt hem dricks det vin lite då och då. På sommaren älskar jag att ta 1-2 glas rose när jag står och grillar. Eller ett glas rött till den där sjukt goda köttbiten.
    Vinet blir som en härlig smakförstärkare.

Vi pratar med barnen om vad alkohol är, hur det påverkar kroppen osv. Barnen har aldrig sett oss fulla. 
    Den ena tonåringen skyr alkohol som pesten medan den andra är nyfiken. Hur det går återstår att se. 

Det som jag tycker är fascinerande är hur insnöade folk är på alkohol. Nuförtiden är det lättare att få tag på droger. Är föräldrar verkligen så naiva att de tror att alkohol är det farliga? 

• Anonym (Farlig väg)
    Anonym (Malin) skrev 2024-11-15 12:13:23 följande:
    Lite nyfiken på ditt resonemang, även om du kanske bara provocerar?
    Givetvis Någon som kan tänka här på FL!  Bra jobbat att genomskåda!
  • Anonym (Farlig väg)
    EpicF skrev 2024-11-15 12:29:03 följande:
    Ok, så bara för att man tar sig ett glas vin/öl en fredag eller lördag så är det risk för att man ska langa till sina barn och andras barn samt att det är risk för missbruk. 

Du kände inte att du överdrev rejält nu....?!
    Grymt! Du kan tänka.
Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?