• Anonym (Vind)

Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

Hur hade ni reagerat om ert barn varit bjuden på middag hos en kompis, eller sovit över hos en kompis, och kompisens föräldrar druckit lite alkohol? Nu talar jag inte om att fyllna till, utan att ta en öl till maten, en drink till fredagschark eller nåt glas vin till pastan. Är ni okej med det?

• Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?
  • Anonym (-)
    EpicF skrev 2024-11-07 10:50:43 följande:
    Nej, det gör det verkligen inte. 
    Det gör de visst.
  • EpicF
    Anonym (-) skrev 2024-11-07 11:15:51 följande:
    Det gör de visst.
    På vilket sätt? 
  • EpicF
    Anonym (MNOP) skrev 2024-11-07 11:15:44 följande:
    Det finns studier som visar att barn som INTE blir bjudna på alkohol hemma börjar dricka senare och dricker mindre.

Sedan är det så att svenska ungdomar dricker rekordlite idag. Det är som bekant andra droger som har tagit över - marijuana, lustgas mm. 
    Och det finns också studiet som visar tvärtemot. 
  • Anonym (JB)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-07 05:58:56 följande:

nej jag kan förstå att det låter lite konstigt kanske. Men ungdomarna (de är inte jättemånga) satt vid ett bord och vi föräldrar vid ett annat. Det var extremt städat. nästan alla av dem fick egentligen beställa in en öl ändå för de var ju över 18 år. (Ingen av dem gjorde det. Min egen ungdom är noll intresserad och har aldrig druckit)

ingen viktig grej för mig. Reagerade nog mest att personen som sa det var så dominant på ett trist sätt.

Vilken idiot. Var det ingen som protesterade?
  • Anonym (J)

Brukar vissa fråga vad föräldrarna tänker dricka till maten när deras barn ska leka hos en kompis? 

Jag skulle givetvis inte låta mina barn leka hos någon som har alkoholproblem jag vet om  , men jag skulle inte fråga någon om de tänker ta en öl till middagen...

• Anonym (SK)

Då undrar jag vad överdriven skrämselpropaganda är? Finns mycket dåligt med alkohol så som det kan leda till missbruk, get är ett gift för kroppen, man blir förändras (många till det negativa). Kommer aldrig säga något positivt alls om alkohol då jag bara ser nackdelarna. Mitt ena barn har ställt frågor och jag svarar. Men svarar så ärligt som möjligt på allt. Vi pratar mycket. Hon själv tycker det är lite konstigt att folk dricker alkohol. Vi har pratat om det också varför vissa väljer att dricka alkohol. 

Anonym (Tonårsfylla) skrev 2024-11-07 10:00:31 följande:
    Absolut - det finns ganska mycket forskning som visar att återhållsamhet med alkohol i hemmet ofta ger en senare alkoholdebut. Men återhållsamhet med alkohol är ju inte öht det samma som att fylla barnen med överdriven skrämselpropaganda, vilket var det jag pratade om. Därmed inte sagt att just ni ägnar er åt det, som sagt; ni kan ju mkt väl ha en nyanserad dialog med era barn om att ett glas vin emellanåt för en vuxen människa inte är nån fara, men att överdrivna mängder är farligt, och speciellt då för unga, vars hjärnor och kroppar ff utvecklas.
  • Anonym (SK)
    EpicF skrev 2024-11-07 10:47:53 följande:
    Eller tidigare. 

Man kan jämföra lite med svenska och finska ungdomar. Finska ungdomar har ett annat förhållande till alkohol och kan hantera det bättre jämfört med svenska ungdomar. 

Jag var i min ungdom på språkresa till Österrike, där det har 16 som åldersgräns för alkohol. På redan var både svenskar, normän, finska och från andra länder men vi skandinaver umgicks. Du kan ju gissa vilka som inte klarade av att hantera alkohol.... 
    Jag ser inte på det sättet att man kan hantera alkohol bra. Då det är en drog som är giftig. Enda sättet att hantera det bra är att undvika helt (enligt mig). Sen respekterar jag att andra tycker annat. Men eftersom jag ser det så, så vill jag inte att mina barn ska vara hos kompisar när föräldrarna dricker alkohol. 

Vad jag sett och märkt av de jag känner är att de som inte haft föräldrar som dricker är de som hanterat alkohol bättre än de som är uppväxt med alkohol och flera jag känner dricker inte alls eller väldigt lite. Jag själv hade väldigt tidigt alkoholdebut och drack mig ofta väldigt full. Har flera släktingar med alkoholproblem och mamma drack i mitt sällskap. Jag drack inte för att jag ville, jag gjorde det för att jag trodde vuxna gjorde så och jag ville känna mig vuxen. Har vart nykter i många år nu för insett hur fel det känns i mig att dricka alkohol. När barnen kom så blev det ännu tydligare att vara bra förebilder och visa att vi inte dricker alkohol. 
  • EpicF
    Anonym (SK) skrev 2024-11-07 12:17:29 följande:
    Jag ser inte på det sättet att man kan hantera alkohol bra. Då det är en drog som är giftig. Enda sättet att hantera det bra är att undvika helt (enligt mig). Sen respekterar jag att andra tycker annat. Men eftersom jag ser det så, så vill jag inte att mina barn ska vara hos kompisar när föräldrarna dricker alkohol. 

Vad jag sett och märkt av de jag känner är att de som inte haft föräldrar som dricker är de som hanterat alkohol bättre än de som är uppväxt med alkohol och flera jag känner dricker inte alls eller väldigt lite. Jag själv hade väldigt tidigt alkoholdebut och drack mig ofta väldigt full. Har flera släktingar med alkoholproblem och mamma drack i mitt sällskap. Jag drack inte för att jag ville, jag gjorde det för att jag trodde vuxna gjorde så och jag ville känna mig vuxen. Har vart nykter i många år nu för insett hur fel det känns i mig att dricka alkohol. När barnen kom så blev det ännu tydligare att vara bra förebilder och visa att vi inte dricker alkohol. 
    Och svenska ungdomar har svårt att undvika det helt. 
  • EpicF
    Anonym (SK) skrev 2024-11-07 12:17:29 följande:

Tyvärr så kan du inte styra vad föräldrarna till dina barns kompisar dricker till middag en fredag/lördagskväll. Även om din barn är på besök. 
Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?