Inlägg från: Anonym (SK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SK)

Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

Nej jag är inte okej med det. Hade viljat veta det och mitt barn kan vara där en annan dag istället. Har noll tolerans mot alkohol och vi har pratat om alkohol och vad det gör med kroppen och hur mycket den kan förstöra med vår äldsta. Vi själva är helt nyktra och dricker aldrig då vi vill att våra barn ska se att man kan ha det roligt utan alkohol och att det finns massa andra goda drycker. Sen gör andra familjer som dom vill men jag vill inte att mitt barn ska vara närvarande när andra dricker alkohol.

• Anonym (SK)
    TL12 skrev 2024-11-06 23:12:40 följande:
    Hm du kommer få det jobbigt med det i framtiden tror jag 
    skydda barnen mot livet ?
    jag menar alkohol finns överallt , bättre att lära dem umgås med alkohol än att förbjuda umgänge med människor som dricker 
    sprit är ett skit
    Tror inte det kommer bli problem då vi har en dialog om alkohol. Vilket gift det är för kroppen och hur det förändrar en, varför vissa väljer att dricka det och varför andra väljer bort det. Sen får andra familjer göra som dom vill men jag har sett alkoholens baksida, fått uppleva flera anhöriga med alkoholproblem. Så därav har jag nolltolerans mot att mina barn ska vara där andra dricker. Vi kan helt enkelt ses en dag då alla väljer att inte dricka. Jag blir inte arg om andra väljer att dricka bara att jag vill inte att mina barn ska vara i närheten av de som dricker. Finns inte alkohol överallt. Har man den synen så har man nog problem eller otur med umgänge. Det beror på vad man väljer att göra och vilka man umgås med. Min mamma dricker mycket vi har sagt det att för oss får hon dricka när och hur mycket hon vill men vi vill inte umgås när hon druckit. Sen om man är på allmän plats och någon druckit som inte är i vårt sällskap och barnen reagerar på att någon beter sig lite konstigt ser inte jag som ett problem. Vi kan inte göra något åt hur andra gör och det kan vara bra att de får se att det finns men att vi som är barnens förebilder visar att vi inte står bakom något drickande av alkohol överhuvudtaget. 

Kompisars föräldrar, släktingar osv får dricka när de känner för det. Vet vi så väljer vi bara en annan dag. :) Inte så komplicerat eller svårt. 
  • Anonym (SK)

Vi säger exakt så som det är att kroppen kan skadas av alkohol och att man blir förändras som person om man dricker. Sen om barnet frågar så svarar vi så ärligt vi kan. Har faktiskt hört att föräldrar som är nykter har barn som debuterar senare med alkohol. 

Anonym (Tonårsfylla) skrev 2024-11-07 07:01:07 följande:
    Beror ju på exakt på vilket sätt ni pratat om det, men överdriven skräckpropaganda är tyvärr bästa receptet för att skapa ett vettskrämt barn som drömmer mardrömmar om de fruktansvärda saker som kommer att hända med folk hen känner som dricker alkohol, ända tills hen som tonåring inser att mamma och pappa nog överdrev en smula, och då slår över på andra hållet i stället: eftersom hen inte längre litar på föräldrarna skiter hen i vad de säger och tittar istället på vad kompisarna gör. Och eftersom de allra flesta tonåringar revolterar som en naturlig del av sin utveckling så är ju alkohol och tonårsfylla lågt hängande frukt vad gäller val av revoltmetod, när tonåringen vet att det är nåt föräldrarna verkligen motsätter sig. Jag säger inte att det är så här i ert fall, men baserat på det du skriver, och hur du skriver det, ringer det lite varningsklockor hos mig.
  • Anonym (SK)

Då undrar jag vad överdriven skrämselpropaganda är? Finns mycket dåligt med alkohol så som det kan leda till missbruk, get är ett gift för kroppen, man blir förändras (många till det negativa). Kommer aldrig säga något positivt alls om alkohol då jag bara ser nackdelarna. Mitt ena barn har ställt frågor och jag svarar. Men svarar så ärligt som möjligt på allt. Vi pratar mycket. Hon själv tycker det är lite konstigt att folk dricker alkohol. Vi har pratat om det också varför vissa väljer att dricka alkohol. 

Anonym (Tonårsfylla) skrev 2024-11-07 10:00:31 följande:
    Absolut - det finns ganska mycket forskning som visar att återhållsamhet med alkohol i hemmet ofta ger en senare alkoholdebut. Men återhållsamhet med alkohol är ju inte öht det samma som att fylla barnen med överdriven skrämselpropaganda, vilket var det jag pratade om. Därmed inte sagt att just ni ägnar er åt det, som sagt; ni kan ju mkt väl ha en nyanserad dialog med era barn om att ett glas vin emellanåt för en vuxen människa inte är nån fara, men att överdrivna mängder är farligt, och speciellt då för unga, vars hjärnor och kroppar ff utvecklas.
  • Anonym (SK)
    EpicF skrev 2024-11-07 10:47:53 följande:
    Eller tidigare. 

Man kan jämföra lite med svenska och finska ungdomar. Finska ungdomar har ett annat förhållande till alkohol och kan hantera det bättre jämfört med svenska ungdomar. 

Jag var i min ungdom på språkresa till Österrike, där det har 16 som åldersgräns för alkohol. På redan var både svenskar, normän, finska och från andra länder men vi skandinaver umgicks. Du kan ju gissa vilka som inte klarade av att hantera alkohol.... 
    Jag ser inte på det sättet att man kan hantera alkohol bra. Då det är en drog som är giftig. Enda sättet att hantera det bra är att undvika helt (enligt mig). Sen respekterar jag att andra tycker annat. Men eftersom jag ser det så, så vill jag inte att mina barn ska vara hos kompisar när föräldrarna dricker alkohol. 

Vad jag sett och märkt av de jag känner är att de som inte haft föräldrar som dricker är de som hanterat alkohol bättre än de som är uppväxt med alkohol och flera jag känner dricker inte alls eller väldigt lite. Jag själv hade väldigt tidigt alkoholdebut och drack mig ofta väldigt full. Har flera släktingar med alkoholproblem och mamma drack i mitt sällskap. Jag drack inte för att jag ville, jag gjorde det för att jag trodde vuxna gjorde så och jag ville känna mig vuxen. Har vart nykter i många år nu för insett hur fel det känns i mig att dricka alkohol. När barnen kom så blev det ännu tydligare att vara bra förebilder och visa att vi inte dricker alkohol. 
  • Anonym (SK)
    EpicF skrev 2024-11-07 13:29:25 följande:
    Tyvärr så kan du inte styra vad föräldrarna till dina barns kompisar dricker till middag en fredag/lördagskväll. Även om din barn är på besök. 
    Det har du hellt rätt i. Jag skulle ändå inte tjafsa om det men jag skulle inte tycka att det är okej om jag fick veta det sen. Kan inte skydda barnen från allt. Men oavsett så skulle det inte kännas okej. Skulle jag veta om det så skulle vi föreslå att barnen kan vara hos oss eller ses en annan dag. 
Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?