• Anonym (Halvsvensk man)

Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?

Köp av sex i Sverige är strikt förbjudet, det är lagstadgat och den som köper sex riskerar att dömas till fängelse. För mig går det inte ihop alls. Vi lever i en tid då framförallt unga kvinnor ägnar sig åt sex mot betalning via nätet. Via tillexempel Onlyfans och Xhamster. Där sitter helt vanliga kvinnor i åldrarna 18-30 år och strippar, utför sexuella akter mot betalning och annat hela dygnen. Betalar gör åskådarna som tittar på det, de betalar för tjänster direkt. 
    Kvinnor som har helt vanliga liv annars. Kanske studerar på högskolan, jobbar i butik eller på lager. 

Idag finns ett stor efterfrågan på att få köpa sex. Det finns också en stor efterfrågan på att få sälja sexuella tjänster. Både köpare och säljare hindras med nuvarande lagstiftning. 

Det finns ett argument att det finns de som far illa. Men far inte folk illa när de säljer sexuella tjänster via sin webkamera och det sker okontrollerat i deras egna hem? Och börjar man från fel håll när man förbjuder nått för att "vissa" far illa? I så fall borde ju samma argument gälla inom allt annat också där folk riskerar fara illa. Finns hur många branscher där folk far illa eller riskerar exploateras. För att inte tala om permanenta arbetsskador, långvariga sjukskrivningar? 

• Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?
  • Tow2Mater
    Anonym (Bio) skrev 2024-10-29 22:01:20 följande:

Det känns som en rundgång och jag får inte ihop ditt resonemang.

Hade varit mer logiskt om du teoretiskt använde ett argument såsom att du tycker att det är moraliskt fel och att du vill straffa prostituerade för att de -kvinnorna- ska besitta en högre moralisk måttstock. (Inte för att den skulle vara mer empatisk förvisso)

Din argumentation som du kört med hittills saknar all logik. Syftet med en lagstiftning handlar om skydd av människors liv, hälsa och egendom.

Du kan inte mena allvar.

Tråkigt du inte ser det ologoiska i att ingen får lagligt kopa det som lagligt säljs.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-10-29 22:17:40 följande:
    Du kan inte mena allvar.

Tråkigt du inte ser det ologoiska i att ingen får lagligt kopa det som lagligt säljs.
    Det resonemanget fastnar man bara i om man betraktar människokoppar som vilken handelsvara som helst.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2024-10-30 00:26:47 följande:
    Det resonemanget fastnar man bara i om man betraktar människokoppar som vilken handelsvara som helst.
    Nej då.
    Att sälja eller köpa organ för transplantation är förbjudet.
    Du får dock både sälja och köpa t ex hår.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-10-30 01:41:07 följande:
    Nej då.
    Att sälja eller köpa organ för transplantation är förbjudet.
    Du får dock både sälja och köpa t ex hår.
    Du har problem om du likställer försäljning av hår med försäljning av användning av kuk och fitta.

Ägaren av kuken och fittan behöver kunna anmäla övergrepp och våld mot dem. Det behöver inte hande?svaror kunna göra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Bio)
    Tow2Mater skrev 2024-10-29 22:17:40 följande:
    Du kan inte mena allvar.

Tråkigt för dig? 

Du förstår väl att prostution inte försvinner om man förbjuder det? Nu handlar det om skydd av människor. sexhandel är en etablerad verksamhet som driver trafficking.

Jämför med organhandel för den delen. Föreställ dig att oganhandel är lika vanligt som sexhandeln. Tror du man kan förbjuda försäljning av organen och alla skulle vara nöjda? Nej, såklart inte, efterfrågan och marknaden finns ju kvar. Det enda som skulle hända är att säljarna får ett sämre skydd.

Med ditt resonemang så kan vi ju passa på att förbjuda andra saker så de upphör att existera och skada människor, dumhet kanske?

• Tow2Mater
    Anonym (Bio) skrev 2024-10-30 03:23:20 följande:

Tråkigt för dig? 

Du förstår väl att prostution inte försvinner om man förbjuder det? Nu handlar det om skydd av människor. sexhandel är en etablerad verksamhet som driver trafficking.

Jämför med organhandel för den delen. Föreställ dig att oganhandel är lika vanligt som sexhandeln. Tror du man kan förbjuda försäljning av organen och alla skulle vara nöjda? Nej, såklart inte, efterfrågan och marknaden finns ju kvar. Det enda som skulle hända är att säljarna får ett sämre skydd.

Med ditt resonemang så kan vi ju passa på att förbjuda andra saker så de upphör att existera och skada människor, dumhet kanske?

Du läser ju inte vad jag skriver.

Jag anser skyddet kan forbättras med ett forbud.
  • Anonym (Bio)
    Tow2Mater skrev 2024-10-30 11:47:46 följande:
    Du läser ju inte vad jag skriver.

Jag anser skyddet kan forbättras med ett forbud.
    Absolut ingenting av det du skriver handlar om någon slags skydd av människor. Mer att du tycker det är "ologiskt"  av någon ologisk anledning.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bio) skrev 2024-10-30 14:41:41 följande:
    Absolut ingenting av det du skriver handlar om någon slags skydd av människor. Mer att du tycker det är "ologiskt"  av någon ologisk anledning.
    Då har du läst slarvigt eller nåt.
  • Anonym (Bio)
    Tow2Mater skrev 2024-10-30 17:18:18 följande:
    Då har du läst slarvigt eller nåt.
    Tror inte du har tänkt igenom saken alls utan bara går på en känsla. Ingenting av det du skriver förklarar hur man ska kunna skydda människor med din idé över att förbjuda prostution.

Du kan ju förstås låtsas att du har förklarat det, blir inte mer förklarat för det. Ganska irriterande. 
  • Anonym (Man)
    EpicF skrev 2024-10-26 22:42:46 följande:
    Fortfarande endast kvinnans beslut, eftersom det är kvinnans kropp. Varken mannen eller fostrat har något att sägs till om. 

Det är inte kvinnans fel heller att mannen inte drog på kondomen. 
    Båda är väl lika mycket ansvariga för preventivmedel, tycker du inte det?
  • Anonym (Fel)

Jag förstår inte man kommer på hur kvinnor kan sälja sex utan att det gör ont fysiskt eller psykiskt ont. 
    Avsikten med sexköp behöver inte vara att man vill skada någon. 

• Anonym (M)
    Anonym (Man) skrev 2024-10-30 18:24:08 följande:
    Båda är väl lika mycket ansvariga för preventivmedel, tycker du inte det?
    Nej det är upp till var och en om man väljer att använda preventivmedel eller inte. Det enda man kan göra åt det är att vägra ha sex om den andre inte vill gå med på att använda preventivmedel. Har man sex ändå så får man ta konsekvenserna.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Fel) skrev 2024-10-30 18:28:56 följande:

Jag förstår inte varför man fortvarande inte kommit på hur kvinnor kan sälja sex utan att det gör ont fysiskt eller psykiskt ont. 
    Avsikten med sexköp behöver inte vara att man vill skada någon. 

• Anonym (Man)
    Anonym (M) skrev 2024-10-30 18:29:57 följande:
    Nej det är upp till var och en om man väljer att använda preventivmedel eller inte. Det enda man kan göra åt det är att vägra ha sex om den andre inte vill gå med på att använda preventivmedel. Har man sex ändå så får man ta konsekvenserna.
    Du har helt rätt. Jag läste inlägget en gång till från personen jag svarade och jag hade missförstått det. Håller med dig, när sig svarade trodde jag båda parter ville undvika graviditet och då tycker jag ansvaret ligger på båda parter.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?