• Anonym (Halvsvensk man)

Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?

Köp av sex i Sverige är strikt förbjudet, det är lagstadgat och den som köper sex riskerar att dömas till fängelse. För mig går det inte ihop alls. Vi lever i en tid då framförallt unga kvinnor ägnar sig åt sex mot betalning via nätet. Via tillexempel Onlyfans och Xhamster. Där sitter helt vanliga kvinnor i åldrarna 18-30 år och strippar, utför sexuella akter mot betalning och annat hela dygnen. Betalar gör åskådarna som tittar på det, de betalar för tjänster direkt. 
    Kvinnor som har helt vanliga liv annars. Kanske studerar på högskolan, jobbar i butik eller på lager. 

Idag finns ett stor efterfrågan på att få köpa sex. Det finns också en stor efterfrågan på att få sälja sexuella tjänster. Både köpare och säljare hindras med nuvarande lagstiftning. 

Det finns ett argument att det finns de som far illa. Men far inte folk illa när de säljer sexuella tjänster via sin webkamera och det sker okontrollerat i deras egna hem? Och börjar man från fel håll när man förbjuder nått för att "vissa" far illa? I så fall borde ju samma argument gälla inom allt annat också där folk riskerar fara illa. Finns hur många branscher där folk far illa eller riskerar exploateras. För att inte tala om permanenta arbetsskador, långvariga sjukskrivningar? 

• Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2024-10-26 14:44:23 följande:
    Att sälja sex är faktiskt lagligt och det finns ingen lag som förbjuder detta. Så nej, sexköpslagen gäller enbart för de som säljer sex. 
    Jag pratar vidare om det jag tycker , som du kommenterar på; att ska det vara förbjudet att köpa ska det ju även förbjudas att sälja. Att rada upp stånd med olika sorts äpplen till försäljning på gågatan men ingen får lagligt köpa dem vore ju idioti.
  • Anonym (M)

Nej varför skulle det vara idioti när man inte vill straffa säljarna 

Tow2Mater skrev 2024-10-26 14:47:59 följande:
    Jag pratar vidare om det jag tycker , som du kommenterar på; att ska det vara förbjudet att köpa ska det ju även förbjudas att sälja. Att rada upp stånd med olika sorts äpplen till försäljning på gågatan men ingen får lagligt köpa dem vore ju idioti.
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-10-26 15:29:15 följande:

Nej varför skulle det vara idioti när man inte vill straffa säljarna 

Man borde straffa säljarna och se till att de slutar sälja.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-10-26 17:17:59 följande:
    Varför det? För att du stör dig på att det är förbjudet att köpa men inte sälja, oavsett äpplen eller vad det handlar om?
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-10-26 17:17:59 följande:
    Då får man ordna en sexsäljlag. Men det kommer inte stoppa problemet med försäljning av sex. 
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-10-26 18:11:29 följande:
    Varför det? För att du stör dig på att det är förbjudet att köpa men inte sälja, oavsett äpplen eller vad det handlar om?
    Jag diskuterar relaterat till ämnet i tråden. Vad gor du, hackar mest på vad jag tycker?
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2024-10-26 18:11:59 följande:
    Då får man ordna en sexsäljlag. Men det kommer inte stoppa problemet med försäljning av sex. 
    Lagar stoppar aldrig alla problem. Men de brukar kunna bidra till att avhjälpa och lägga grund for andra åtgärder.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-10-26 18:24:46 följande:
    Jag diskuterar relaterat till ämnet i tråden. Vad gor du, hackar mest på vad jag tycker?
    Du svarade inte på frågan.
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-10-26 18:32:02 följande:
    Du svarade inte på frågan.
    Jag har svarat. Jag har t ex sagt att det är mycket ologiskt. Ska det vara förbjudet att köpa ska det ju även förbjudas att sälja.
  • Anonym (Bio)
    Tow2Mater skrev 2024-10-26 18:36:49 följande:
    Jag har svarat. Jag har t ex sagt att det är mycket ologiskt. Ska det vara förbjudet att köpa ska det ju även förbjudas att sälja.
    Var ligger logiken bakom det? Sexköp försvinner inte pga av det, bevisligen. Tryggheten för sexsäljare försämras. Sannolikheten för att en prostituerad över att bli offer för trafficking, våldtagen, misshandlad och vapenhotad är högre än att den inte blir det. Hur skulle en prostituerad kunna anmäla att den blivit utsatt för något sånt om den gör något olagligt?
Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?