• Anonym (Halvsvensk man)

Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?

Köp av sex i Sverige är strikt förbjudet, det är lagstadgat och den som köper sex riskerar att dömas till fängelse. För mig går det inte ihop alls. Vi lever i en tid då framförallt unga kvinnor ägnar sig åt sex mot betalning via nätet. Via tillexempel Onlyfans och Xhamster. Där sitter helt vanliga kvinnor i åldrarna 18-30 år och strippar, utför sexuella akter mot betalning och annat hela dygnen. Betalar gör åskådarna som tittar på det, de betalar för tjänster direkt. 
    Kvinnor som har helt vanliga liv annars. Kanske studerar på högskolan, jobbar i butik eller på lager. 

Idag finns ett stor efterfrågan på att få köpa sex. Det finns också en stor efterfrågan på att få sälja sexuella tjänster. Både köpare och säljare hindras med nuvarande lagstiftning. 

Det finns ett argument att det finns de som far illa. Men far inte folk illa när de säljer sexuella tjänster via sin webkamera och det sker okontrollerat i deras egna hem? Och börjar man från fel håll när man förbjuder nått för att "vissa" far illa? I så fall borde ju samma argument gälla inom allt annat också där folk riskerar fara illa. Finns hur många branscher där folk far illa eller riskerar exploateras. För att inte tala om permanenta arbetsskador, långvariga sjukskrivningar? 

• Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?
  • jeolpeol
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:14:43 följande:
    Nej det finns inga rimliga anledningar när man ifrågasätter det!

Det passar inte in i den tid vi lever och passar inte in i hur samhället ser ut. Människan måste få bestämma över sin kropp, det ska inte staten göra. 

Att det är olagligt idag betyder inte att det måste vara olagligt imorgon. Det kan ändras. 

Försäljning av sex är olagligt eftersom det sköljt en feministisk våg över väst, det är politiskt grundat. Feminister känner sig kränkta och vill då bestämma över alla människor. Den enda anledningen är att det är så många kvinnor som säljer och så många män som köper. Då feminister hyser agg mot män så vill de förbjuda det. Hade det varit flest män som sålde och kvinnor som köpte så hade samma personer inte haft nått problem med sexköp. De är subjektiva. 

Jag ser det objektivt. Jag anser att både kvinnor och män ska få köpa och sälja sex, precis lika mycket.
    Tvärtom. Vi som är mot legalisering av sexköp är inte bittra på de som säljer, vi vill skydda dem. Jag vill inte bestämma över en kvinnas kropp men jag värnar om deras trygghet. Och de som köper sex, oavsett kön, är väldigt sällan pålitliga människor.

Jag hoppas innerligt att Sverige aldrig blir som Tyskland, för jag har sett hur det har gått för kvinnor som flyttat dit för att sälja sex. Att något är lagligt betyder inte att det är riskfritt.
    jeolpeol skrev 2024-10-25 11:20:58 följande:
    Tvärtom. Vi som är mot legalisering av sexköp är inte bittra på de som säljer, vi vill skydda dem. Jag vill inte bestämma över en kvinnas kropp men jag värnar om deras trygghet. Och de som köper sex, oavsett kön, är väldigt sällan pålitliga människor.

Jag hoppas innerligt att Sverige aldrig blir som Tyskland, för jag har sett hur det har gått för kvinnor som flyttat dit för att sälja sex. Att något är lagligt betyder inte att det är riskfritt.
    Feminister är bittra på män som köper sex. Därför vill de förbjuda. 
    Samma personer hade inte haft några problem med det om det var män som var säljarna och kvinnor som var köparna. 

Det hela är grundat på på subjektiv feminism och det ser inte till helheten. 
    Det passar inte in i vår moderna tid. 
  • Mimosa86
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 23:23:20 följande:
    Ja men de gör ju saker på  beställning live. Det är inte förinspelade videos utan live. Sedan sitter kåta män där och betalar och onanerar till de här unga kvinnorna, som känner sig supersexiga och glada. Tycker de är Pamela Andersson och får massa bekräftelse från kåta män. 

Det är jävligt snuskigt egentligen. 
    Och det vet du? Hur kontrollerar du det?

Du vet att hon mår bra av detta? Att det inte finns ett missbruk bakom som ska finansieras? Ett självskadebeteende? fattigdom och psykisk ohälsa? Ärr från övergrepp, mobbning och frånvarande fadersfigur?inte en son eller dotter i Ukraina som är beroende av att mamma förser dem med mat och tak över huvudet för att pappan dragit?

jag hade inte heller varit emot att vissa arbetet med att sälja sex om de faktiskt tyckte om det och hade rättigheten att välja kunder och tacka nej till förslag de inte gillar (oavsett pengarna).samt inte var beroende av pengarna utan det var mer nöje än nödvändigt.  Men jag har extremt svårt att se att det är nymfomaner som sitter bakom skärmarna eller går på gatan.

Varannan tråd på FL handlar om frustrerande män där flickvännen eller frun inte släpper till. Där sexet dör ut och där kvinna tycker sex är överskattat. Det finns en sexuell diskrepans mellan män och kvinnor. Förutom då när det gäller porr och prostitution då män helt plötsligt svänger i sin syn på kvinnlig kåthet och biologiska hinder. Nej i dessa kretsar (tillskurnas från allt annat) så är kvinnorna kåta, glada och utsvävande.. ja vad ska man säga? förträngning eller utopi?
  • jeolpeol
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:29:05 följande:
    Samma personer hade inte haft några problem med det om det var män som var säljarna och kvinnor som var köparna. 

Jag är i och för sig också rätt bitter på män som köper sex och tycker de är vidriga men det är inte så relevant.
    Om det hade varit män som sålde och kvinnor som köpte, ja det kan man ju spekulera i vad som skulle hända då. Men det är inte relevant eftersom det bara är en massa whataboutism.

På vilket sätt ska man se till helheten? Att de flesta som säljer sex, vilka till majoriteten är kvinnor, far illa av det? Kom ihåg nu att onlyfans och liknande bara är toppen på isberget av skiten som porr/sexindustrin är och verkligen inte kan representera hela industrin.
    Eller någon fantasi om hur det skulle vara om det var tvärtom och himlen var grön och gräset var blått och män sålde sex och kvinnor köpte?
    jeolpeol skrev 2024-10-25 11:37:53 följande:
    Jag är i och för sig också rätt bitter på män som köper sex och tycker de är vidriga men det är inte så relevant.
    Om det hade varit män som sålde och kvinnor som köpte, ja det kan man ju spekulera i vad som skulle hända då. Men det är inte relevant eftersom det bara är en massa whataboutism.

På vilket sätt ska man se till helheten? Att de flesta som säljer sex, vilka till majoriteten är kvinnor, far illa av det? Kom ihåg nu att onlyfans och liknande bara är toppen på isberget av skiten som porr/sexindustrin är och verkligen inte kan representera hela industrin.
    Eller någon fantasi om hur det skulle vara om det var tvärtom och himlen var grön och gräset var blått och män sålde sex och kvinnor köpte?
    De flesta gör det via nätet idag. De far inte illa. De sitter på Tinder, Onlyfans, Xhamster och annat. Det är unga kvinnor som vill utforska sin sexualitet och som vill få bekräftelse, som går igång på det. De sitter i sina sovrum och vardagsrum och har valt det helt själva. De får en kick av det och mår bra av det. 

Du lever i en förgången tid och allt du påstår är förvrängt feministiskt dravel. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:29:05 följande:

Det här är anledningen till att de flesta är emot prostitution, utnyttjande av utsatta som inte klarar av att hjälpa sig själva. 

https://nspm.jamstalldhetsmyndigheten.se/prostitution-och-manniskohandel/prostitution/

Verksamheterna som möter personer med erfarenhet av sex mot ersättning lyfter fram att många är påverkade av tidigare eller pågående våldserfarenheter, stigmatisering, samhällelig diskriminering och exkludering samt psykisk ohälsa. Personer som är beroende av att sälja sex för sin försörjning, som har en missbruks- eller beroendeproblematik, som är utsatta för exploatering av tredje part eller som är minderåriga uppges vara extra utsatta.

Vissa verksamheter beskriver hur personer med intellektuella funktionsnedsättningar eller neuropsykiatriska funktionsvariationer, så som exempelvis autism eller ADHD, är överrepresenterade bland deras målgrupper. Flera vittnar om hur andelen barn och unga som har utsatts för kommersiell sexuell exploatering och som söker sig till mottagningar har ökat de senaste åren. Även antalet anmälda brott gällande köp av sexuell tjänst av barn ökar.? Ensamkommande barn och unga är en särskilt riskutsatt grupp migranter som uppmärksammats på senare år.?

Den grupp som vi nu ser riskerar att hamna i prostitution i allt högre grad är papperslösa som stannar kvar i Sverige efter avslag på asylansökan. De fruktar för sitt liv i hemlandet och ser prostitution som ett sätt att överleva här

Anonym (Eva) skrev 2024-10-25 11:57:50 följande:
    Det här är anledningen till att de flesta är emot prostitution, utnyttjande av utsatta som inte klarar av att hjälpa sig själva. 

https://nspm.jamstalldhetsmyndigheten.se/prostitution-och-manniskohandel/prostitution/

Verksamheterna som möter personer med erfarenhet av sex mot ersättning lyfter fram att många är påverkade av tidigare eller pågående våldserfarenheter, stigmatisering, samhällelig diskriminering och exkludering samt psykisk ohälsa. Personer som är beroende av att sälja sex för sin försörjning, som har en missbruks- eller beroendeproblematik, som är utsatta för exploatering av tredje part eller som är minderåriga uppges vara extra utsatta.

Vissa verksamheter beskriver hur personer med intellektuella funktionsnedsättningar eller neuropsykiatriska funktionsvariationer, så som exempelvis autism eller ADHD, är överrepresenterade bland deras målgrupper. Flera vittnar om hur andelen barn och unga som har utsatts för kommersiell sexuell exploatering och som söker sig till mottagningar har ökat de senaste åren. Även antalet anmälda brott gällande köp av sexuell tjänst av barn ökar.? Ensamkommande barn och unga är en särskilt riskutsatt grupp migranter som uppmärksammats på senare år.?

Den grupp som vi nu ser riskerar att hamna i prostitution i allt högre grad är papperslösa som stannar kvar i Sverige efter avslag på asylansökan. De fruktar för sitt liv i hemlandet och ser prostitution som ett sätt att överleva här

Individer under 18 år ska inte få köpa eller sälja sex. Det ska vara totalförbjudet. 

Individer över 18 år är vuxna och har en egen vilja. Även om man har autism, adhd eller andra problem kan man vilja sälja sex eller köpa sex. Sluta demonisera grupper är du snäll . Vi pratar om vuxna som har ett eget val och en egen vilja. 

Idag säljer de flesta kvinnor sex på nätet via tinder, xhamster, onlyfans. Helt vanliga kvinnor. Kvinnor som vill bejaka sin sexualitet, kvinnor som söker bekräftelse, kvinnor som vill tjäna snabba pengar. Vi lever i en annan tid. Dags för alla er att komma in i matchen nu. 
  • Anonym (Komik)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 23:11:52 följande:
    Det är väldigt många unga kvinnor mellan 18-28 år som redan säljer sex frivilligt. På onlyfans och på xhamster, Xhamster har en live sida. Klickar du dig in där kan du hitta kvinnor som är över 18 år som sänder från sina sovrum eller vardagsrum. Där strippar de, visar brösten, visar fittan, pullar sig själva, smiskar sina rumpor, duschar, rakar sina underliv, trycker in dildosar i sig m.m. 
    Beroende på vilken kvinna det är och vad hon sysslar med. 

Där kan du välja kvinna efter land, ålder(18 som yngst), hudfärg, om de är håriga eller rakade m.m. 

De här kvinnorna tjänar pengar på detta genom att folk(män och kvinnor) betalar för olika aktiviteter. Aktiviteterna kan vara allt från att chatta, eller att kvinnan ska utföra något sexuellt på beställning. 

Jag har aldrig betalat och det skulle inte falla mig in. Men jag har tittat på det, när de strippar eller så. Du kan gå in där själv och se, kostar inget. Räcker att gå in på xhamster och sedan deras Live room. Där finns alla brudar. Tusentals brudar från Sverige, USA, Kina, Ryssland, Afrika. 

Så de tar redan betalt för sex där. Där sitter kvinnor som annars pluggar på universitetet, kvinnor som jobbar osv. Sitter där som en rolig sysselsättning. 
    Det var inte svar på frågan jag ställde. Och det finns inga som helst skillnader i att ha sex med sig själv och dildo, som att tvingas bli penetrerad av en äcklig oduschad man som inte lyckas få knull med samtycke på annat sätt än genom att KÖPA ett knull?
    Anonym (Komik) skrev 2024-10-25 21:54:29 följande:
    Det var inte svar på frågan jag ställde. Och det finns inga som helst skillnader i att ha sex med sig själv och dildo, som att tvingas bli penetrerad av en äcklig oduschad man som inte lyckas få knull med samtycke på annat sätt än genom att KÖPA ett knull?
    Finns skillnader åt olika håll. För och nackdelar med båda. 

Om vi jämför: 

Live på nätet/förbjudet med sexköp: 

Nackdelar:
    - Gör sig till åtlöje för en större skara människor varje gång. Ibland hundratals åt gången. 

- Exponerar sitt hem som ska vara den mest privata zonen för massvis med människor. 

- Måste jobba längre tid för mindre pengar, väldigt ineffektivt och enorm konkurrens. Ej lönsamt ekonomiskt. 

- Har inget fackförbund. 

- Får ingen sjukersättning eller A-kassa. 

- Kan sannolikt inte försörja sig på det. 

- Gillar hon samlag så går hon miste om det. Många gillar samlag. Det var en kvinna i Australien som via Tinder hade sex med 1 man/dygn i ett års tid. 

- Inga kollegor.

- Eftersom det är digitalt så består informationen, filmerna och bilderna för evigt. Om hon i framtiden börjar skämmas, får barn eller ångrar sig. 

Fördelar:

- Slipper ha samlag eller intima stunder med kunder. 

- Slipper att ha en chef och kan bestämma över sitt schema själv. 

-  Slipper kollegor. 

- Får mer bekräftelse eftersom hon har en större andel kunder åt gången. 
  • Anonym (Undrar)

Det kommer inte att legaliseras

Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?