• Anonym (Halvsvensk man)

Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?

Köp av sex i Sverige är strikt förbjudet, det är lagstadgat och den som köper sex riskerar att dömas till fängelse. För mig går det inte ihop alls. Vi lever i en tid då framförallt unga kvinnor ägnar sig åt sex mot betalning via nätet. Via tillexempel Onlyfans och Xhamster. Där sitter helt vanliga kvinnor i åldrarna 18-30 år och strippar, utför sexuella akter mot betalning och annat hela dygnen. Betalar gör åskådarna som tittar på det, de betalar för tjänster direkt. 
    Kvinnor som har helt vanliga liv annars. Kanske studerar på högskolan, jobbar i butik eller på lager. 

Idag finns ett stor efterfrågan på att få köpa sex. Det finns också en stor efterfrågan på att få sälja sexuella tjänster. Både köpare och säljare hindras med nuvarande lagstiftning. 

Det finns ett argument att det finns de som far illa. Men far inte folk illa när de säljer sexuella tjänster via sin webkamera och det sker okontrollerat i deras egna hem? Och börjar man från fel håll när man förbjuder nått för att "vissa" far illa? I så fall borde ju samma argument gälla inom allt annat också där folk riskerar fara illa. Finns hur många branscher där folk far illa eller riskerar exploateras. För att inte tala om permanenta arbetsskador, långvariga sjukskrivningar? 

• Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?
  • Anonym (Jerry)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:02:36 följande:
    Du drar egna slutsatser hämtade ur din stjärt. Jag har inte sagt så. 

Jag sa att män och kvinnor som är myndiga ska få bestämma över vem de har sex med och varför de har sex med individen. 
    Men du tror inte man tar skada av att sälja sex?
  • Anonym (Gudrun)

Låt folk köpa och sälja sex om dom nu vill. Vad är problemet?

• Anonym (Halvsvensk man)
    Anonym (Jerry) skrev 2024-10-24 21:04:14 följande:
    Man tar skada av att jobba som stensättare också. Målare med. Undersköterska med. Polis med. 
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Jerry) skrev 2024-10-24 21:04:14 följande:
    Enligt somliga i tråden så får man bara acceptera det som står i lagen. 
    ...... 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Fel)
    jeolpeol skrev 2024-10-24 19:57:17 följande:

Sexköpslagen är till för att skydda den som säljer sex eftersom de som gör det ofta är utsatta i samhället. Att det finns enstaka personer som säljer sex och tycker om det ändrar inte på det faktumet.

Vill du veta mer kan du läsa detta: nspm.jamstalldhetsmyndigheten.se/prostitution-och-manniskohandel/vanliga-fragor-och-svar/

Rent tekniskt är det bara ett brott mot staten vid sexköp. 
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Fel) skrev 2024-10-24 21:10:49 följande:
    Rent tekniskt så är det inte olagligt att bli skadad psykiskt eller fysiskt av sexet plus även om det handlar om sexköp, det är bara betalningen som är olaglig. 
    Rent tekniskt är inte kvinnan som säljer sex ett offer utan det är bara ett brott mot staten. 
  • Anonym (Komik)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:02:36 följande:
    Du drar egna slutsatser hämtade ur din stjärt. Jag har inte sagt så. 

Jag sa att män och kvinnor som är myndiga ska få bestämma över vem de har sex med och varför de har sex med individen. 
    Min fråga till dig är hur många kvinnor som skulle sälja sex frivilligt. eller ska kvinnor bli boskap som säljs via trafficking? Ska kvinnor bli som en beställningsmeny på donken? Idag vill jag ha brunett med d-kupa? ska kvinnorna få lov att säga nej eller ska de bara ta emot pengen och sära på benen?

förklara gärna, och studier på detta tack. inte dina hemkokade filosofiska idéer från pojkrummet hos mamsen och papsen.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Kim) skrev 2024-10-24 20:03:32 följande:
    Några rötägg visar sig vara rätt många- det blir lätt så när man avhumaniserar någon till en handelsvara istället för en människa.

Normaliserar man köp av sex så får det även negativ effekt på även trafficing och de mest utsatta. Varför tror du Danmark, Holland och Tyskland har mer problem med trafficking än länder där förbud mot prostitution finns? (Det finns avhandlingar på just detta så det är ett faktum och ingen tolkning).
    I praktiken så tillåter man kvinnor att vara en handelsvara då det är tillåtet att sälja sex samt sexköp är bara ett brott mot staten. 
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Kim) skrev 2024-10-24 20:07:43 följande:
    Jag med, därför anser jag att man ska tvångssterilisera alla pojkar vid tidig ålder så får de göra en återställning när de är mogna att ta på sig konsekvenserna av sex.

Jag är också för att införa förbud att män har sex med en kvinna innan äktenskapet.
    Och var står det att det är ingen rättighet med att du vill att sex ska enbart vara något man gör inom ett äktenskap? 
Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?