• Anonym (Halvsvensk man)

Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?

Köp av sex i Sverige är strikt förbjudet, det är lagstadgat och den som köper sex riskerar att dömas till fängelse. För mig går det inte ihop alls. Vi lever i en tid då framförallt unga kvinnor ägnar sig åt sex mot betalning via nätet. Via tillexempel Onlyfans och Xhamster. Där sitter helt vanliga kvinnor i åldrarna 18-30 år och strippar, utför sexuella akter mot betalning och annat hela dygnen. Betalar gör åskådarna som tittar på det, de betalar för tjänster direkt. 
    Kvinnor som har helt vanliga liv annars. Kanske studerar på högskolan, jobbar i butik eller på lager. 

Idag finns ett stor efterfrågan på att få köpa sex. Det finns också en stor efterfrågan på att få sälja sexuella tjänster. Både köpare och säljare hindras med nuvarande lagstiftning. 

Det finns ett argument att det finns de som far illa. Men far inte folk illa när de säljer sexuella tjänster via sin webkamera och det sker okontrollerat i deras egna hem? Och börjar man från fel håll när man förbjuder nått för att "vissa" far illa? I så fall borde ju samma argument gälla inom allt annat också där folk riskerar fara illa. Finns hur många branscher där folk far illa eller riskerar exploateras. För att inte tala om permanenta arbetsskador, långvariga sjukskrivningar? 

• Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?
  • Anonym (Jerry)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 10:31:40 följande:
    Det säljs inte lagligt på nätet, knark. Det är olagligt. 

Sexuella tjänster via webkamera säls lagligt. Vi pratar om att köp av samlag också ska vara lagligt. 

Jag förstår inte logiken. 

Det är lagligt att sälja sex, både irl och på nätet. Hur drar du in köp i detta, hur håller jämförelsen?

Anonym (Jerry) skrev 2024-10-25 22:49:31 följande:

Jag förstår inte logiken. 

Det är lagligt att sälja sex, både irl och på nätet. Hur drar du in köp i detta, hur håller jämförelsen?

Det bör vara lagligt att köpa sex och sälja sex. Man förstör marknaden för säljare genom att bestraffa köparna. 
  • Anonym (Jerry)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 22:54:24 följande:
    Det bör vara lagligt att köpa sex och sälja sex. Man förstör marknaden för säljare genom att bestraffa köparna. 
    Varför drar du öht upp att sälja sex online?

Nej, jag tycker det är bra som det är. Köparna är inte utsatta och får ta risken. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 22:54:24 följande:
    Ja det är ju mycket ologiskt. Ska det vara förbjudet att köpa ska det ju även förbjudas att sälja. Att rada upp stånd med olika sorts äpplen till försäljning på gågatan men ingen får lagligt köpa dem vore ju idioti.
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 18:59:02 följande:
    Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?

Köp av sex i Sverige är strikt förbjudet, det är lagstadgat och den som köper sex riskerar att dömas till fängelse. För mig går det inte ihop alls. Vi lever i en tid då framförallt unga kvinnor ägnar sig åt sex mot betalning via nätet. Via tillexempel Onlyfans och Xhamster. Där sitter helt vanliga kvinnor i åldrarna 18-30 år och strippar, utför sexuella akter mot betalning och annat hela dygnen. Betalar gör åskådarna som tittar på det, de betalar för tjänster direkt. 
    Kvinnor som har helt vanliga liv annars. Kanske studerar på högskolan, jobbar i butik eller på lager. 

Idag finns ett stor efterfrågan på att få köpa sex. Det finns också en stor efterfrågan på att få sälja sexuella tjänster. Både köpare och säljare hindras med nuvarande lagstiftning. 

Det finns ett argument att det finns de som far illa. Men far inte folk illa när de säljer sexuella tjänster via sin webkamera och det sker okontrollerat i deras egna hem? Och börjar man från fel håll när man förbjuder nått för att "vissa" far illa? I så fall borde ju samma argument gälla inom allt annat också där folk riskerar fara illa. Finns hur många branscher där folk far illa eller riskerar exploateras. För att inte tala om permanenta arbetsskador, långvariga sjukskrivningar? 

Så vi ska göra sexköp lagligt, men samtidigt förbjuda abort? 

Ja då får vi hoppas att alla horor och torskar tänker på prevention. 

Dessutom var sex ingen mänsklig rättighet så varför ska då sexköp bli lagligt? 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:23:59 följande:
    För att det finns ett liv som tillfälligt är utan förmåga att tala, som vi måste ta hänsyn till. Fostrets liv är viktigare än kvinnans personliga åsikt. Jag har startat en ny tråd om ämnet då jag finner det intressant. Du är välkommen att debattera där. 

Här handlar det om rätten att köpa och sälja sex. 
    Fast sex är ingen mänsklig rättighet så varför ska det dö finnas en rättighet att köpa och sälja sex?
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:14:43 följande:
    Nej det finns inga rimliga anledningar när man ifrågasätter det!

Det passar inte in i den tid vi lever och passar inte in i hur samhället ser ut. Människan måste få bestämma över sin kropp, det ska inte staten göra. 

Att det är olagligt idag betyder inte att det måste vara olagligt imorgon. Det kan ändras. 

Försäljning av sex är olagligt eftersom det sköljt en feministisk våg över väst, det är politiskt grundat. Feminister känner sig kränkta och vill då bestämma över alla människor. Den enda anledningen är att det är så många kvinnor som säljer och så många män som köper. Då feminister hyser agg mot män så vill de förbjuda det. Hade det varit flest män som sålde och kvinnor som köpte så hade samma personer inte haft nått problem med sexköp. De är subjektiva. 

Jag ser det objektivt. Jag anser att både kvinnor och män ska få köpa och sälja sex, precis lika mycket.
    "Människan måste få bestämma över sin egna kropp..."

Men kvinnan då? Hon ska inte få bestämma över sin egna kropp i abortfrågan. Är inte hon också en människa? 
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2024-10-26 00:50:33 följande:

Men kvinnan då? Hon ska inte få bestämma över sin egna kropp i abortfrågan. Är inte hon också en människa? 
    Det är ju en tredje liten människa inblandad....
  • Anonym (Abc)

Svårt det här.

Man vill ju att sexsäljarna ska kunna ha en legitim verksamhet med intresseorganisation/fackförbund.

Någon slags statlig kontroll för att minska risken för trafficking.

Vad är skillnaden att sälja sin kropp till ett vanligt 8 -timmar-om-dagen-arbete och att sälja sin kropp för sex?

Vad sker om det är lagligt? Blir det mer socialt accepterat och leder det i så fall till att fler blir utnyttjade?

Det finns inga lyckliga horor sägs det men det finns rätt många olyckliga arbetare generellt.

Jag är varken för eller emot. Det är alldeles för komplicerat för att min i ämnet oerfarna hjärna ska kunna dra någrs slutsatser.

EpicF skrev 2024-10-26 00:50:33 följande:

Nej. För det handlar om barnet, fostret, individen, själen. Hon har valt att ha samlag och får då som vuxen vara redig nog att inse riskerna som finns med samlag. 
Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?