• Anonym (Halvsvensk man)

Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?

Köp av sex i Sverige är strikt förbjudet, det är lagstadgat och den som köper sex riskerar att dömas till fängelse. För mig går det inte ihop alls. Vi lever i en tid då framförallt unga kvinnor ägnar sig åt sex mot betalning via nätet. Via tillexempel Onlyfans och Xhamster. Där sitter helt vanliga kvinnor i åldrarna 18-30 år och strippar, utför sexuella akter mot betalning och annat hela dygnen. Betalar gör åskådarna som tittar på det, de betalar för tjänster direkt. 
    Kvinnor som har helt vanliga liv annars. Kanske studerar på högskolan, jobbar i butik eller på lager. 

Idag finns ett stor efterfrågan på att få köpa sex. Det finns också en stor efterfrågan på att få sälja sexuella tjänster. Både köpare och säljare hindras med nuvarande lagstiftning. 

Det finns ett argument att det finns de som far illa. Men far inte folk illa när de säljer sexuella tjänster via sin webkamera och det sker okontrollerat i deras egna hem? Och börjar man från fel håll när man förbjuder nått för att "vissa" far illa? I så fall borde ju samma argument gälla inom allt annat också där folk riskerar fara illa. Finns hur många branscher där folk far illa eller riskerar exploateras. För att inte tala om permanenta arbetsskador, långvariga sjukskrivningar? 

• Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?
  • Tow2Mater
    Anonym (Bio) skrev 2024-10-26 18:43:03 följande:
    Var ligger logiken bakom det? Sexköp försvinner inte pga av det, bevisligen. Tryggheten för sexsäljare försämras. Sannolikheten för att en prostituerad över att bli offer för trafficking, våldtagen, misshandlad och vapenhotad är högre än att den inte blir det. Hur skulle en prostituerad kunna anmäla att den blivit utsatt för något sånt om den gör något olagligt?
    For att vilja leva? Aven sexsäljare har ett ansvar over sina egna liv.

Ser du verkligen inte den bristande logiken i att det lagligt säljs saker som är olagliga att köpa?
  • Anonym (Bio)
    Tow2Mater skrev 2024-10-26 19:03:36 följande:
    For att vilja leva? Aven sexsäljare har ett ansvar over sina egna liv.

Ser du verkligen inte den bristande logiken i att det lagligt säljs saker som är olagliga att köpa?

Det ser ju ut så för att prostituerade är en redan utsatt grupp. Hur kan du inte se logiken i det?

Anledningen till att ens trafficking inom prostitution ens existerar är ju för att utbudet inte täcker efterfrågan. Föreställ dig en sexsäljare som har blivit utsatt för trafficking och misshandel. Vilka incitament finns att anmäla det brottet om denne själv gör något olagligt?

• Tow2Mater
    Anonym (Bio) skrev 2024-10-26 19:08:15 följande:

Det ser ju ut så för att prostituerade är en redan utsatt grupp. Hur kan du inte se logiken i det?

Anledningen till att ens trafficking inom prostitution ens existerar är ju för att utbudet inte täcker efterfrågan. Föreställ dig en sexsäljare som har blivit utsatt för trafficking och misshandel. Vilka incitament finns att anmäla det brottet om denne själv gör något olagligt?

Andra lagen och gå efter det på andra sätt. Precis som alla andra brott.

Incitamentet som jag sa är att vilja leva. Ta vissa konsekvenser enligt lag men leva.
  • Anonym (Bio)
    Tow2Mater skrev 2024-10-26 19:19:28 följande:
    Andra lagen och gå efter det på andra sätt. Precis som alla andra brott.

Incitamentet som jag sa är att vilja leva. Ta vissa konsekvenser enligt lag men leva.
    Det är väl ingen prostituerad som vill bli utsatt för misshandel eller trafficking, så dina incitament du pratar om faller där.

Bevisligen så upphör inte prostitution om det blir olagligt. Skulle både sexköp och prostitution vara olagligt så skulle ju brotten mot prostituerade inte anmälas alls. Idag står dörren öppen för att kunna anmäla brott såsom misshandel, vapenhot och trafficking. 
  • Anonym (Bio)

https://metromode.se/noje/tidigare-prostituerade-kvinnan-sa-har-brukar-ett-sexkop-i-regel-ga-till/

Jag tycker att jag minns fler upplevelser där blicken blir svart i samma sekund vi har släppt kallpratet och hamnat i sängen, det är som att det faller ett mörker framför ögonen på dem och rösten förändras. Det är sällan någon är samma person innan som under själva akten. Och den mörka blicken gäller alltså män som vill ha vanligt sex. Det tyder så mycket på att det handlar om makt. Det ser ut som att de erövrar en och med total avsaknad av empati, som plötsligt adderas på den här människan som är som vem som helst innan.

Hur kändes det för dig?

Det var tyvärr flera gånger som jag kände igen det kritiska stadiet, där man ser om någon är ond, utöver den gärningen då han har beställt hem en människa till sig. Man kunde stämma av där och då om det skulle gå fel och över gränsen. De jag träffade på som var värst övergick några gånger i misshandel och våldtäkt. Det var oftast killar som såg bra ut med karisma som var mest aggressiva. De som beställer något sjukt verkar vara de som kan ha vanligt sex men vill ha något annat. Det var till exempel vanligt att beställa motstånd, och de frågade om de kunde få kalla mig för hora. Det var jag för avstängd för då för att tycka var märkligt. Varje gång någon köpte sex blev jag utsatt för en våldtäkt.

• Tow2Mater
    Anonym (Bio) skrev 2024-10-26 19:24:46 följande:
    Det är väl ingen prostituerad som vill bli utsatt för misshandel eller trafficking, så dina incitament du pratar om faller där.

Bevisligen så upphör inte prostitution om det blir olagligt. Skulle både sexköp och prostitution vara olagligt så skulle ju brotten mot prostituerade inte anmälas alls. Idag står dörren öppen för att kunna anmäla brott såsom misshandel, vapenhot och trafficking. 
    Tvärtom. Så då anmäler man och gor allt man kan for att få hjälp att lämna dessa farliga situationer. Andra kan också anmäla då de ser någon sälja om det skulle vara olagligt, och kvinnan kan få hjälp. Idag rycker de som ser dem bara på axlarna, inte deras problem.
  • Anonym (Bio)
    Tow2Mater skrev 2024-10-26 19:34:22 följande:
    Tvärtom. Så då anmäler man och gor allt man kan for att få hjälp att lämna dessa farliga situationer. Andra kan också anmäla då de ser någon sälja om det skulle vara olagligt, och kvinnan kan få hjälp. Idag rycker de som ser dem bara på axlarna, inte deras problem.
    Det är inte bara kvinnor som arbetar som sexsäljare.

Den prostituerade får ett sämre skydd om det den gör blir olagligt. Det säger sig självt. Varför riskera hamna i fängelse? Samhället skulle svika en redan utsatt person dubbelt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bio) skrev 2024-10-26 19:37:20 följande:

Den prostituerade får ett sämre skydd om det den gör blir olagligt. Det säger sig självt. Varför riskera hamna i fängelse? Samhället skulle svika en redan utsatt person dubbelt.
    Fängelse kan vara vad som behovs for att få folk att lämna skadliga situationer. Sluta dalta med de som fortsätter med sina dåliga livsval.
  • Anonym (Bio)
    Tow2Mater skrev 2024-10-26 19:46:13 följande:
    Fängelse kan vara vad som behovs for att få folk att lämna skadliga situationer. Sluta dalta med de som fortsätter med sina dåliga livsval.
    Hur daltas det med prostituerade? Vad är anledningen till att sätta dom i fängelse? De slutar inte bli utnyttjade på så sätt.
    fullkomligt ologiskt 
  • nihka
    Anonym (Bio) skrev 2024-10-26 19:37:20 följande:

Precis! Den som säljer sex är redan extremt utsatt. Att sedan inte kunna anmäla övergrepp skulle öka utsattheten ytterligare.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Dags att börja legalisera sexköp i Sverige nu när många ändå säljer sex på nätet?