• Anonym (Integritetskränkning)

Vad gör de vid en socutredning?

Vi ska på första mötet på Soc för start av utredning. De ska berätta hur planen ser ut då, men vore skönt att ha en aning i förväg så man kan förbereda sig mentalt typ. Om de tycker att de fått veta vad de behöver veta och att vi inte behöver något stöd, avslutar de utredningen redan då eller är det obligatoriskt att ränna på fler möten et c? 

Vad brukar de göra under en utredning? (Orosanmälan gjordes av en ganska speciell person, en granne, som har hittat på saker om oss och barnen.) Gör de alltid hembesök? (Handläggaren påstod att de bara gör det om de typ fruktar för barnens säkerhet, men när jag googlar verkar de ju i stort sett alltid göra hembesök). Läser de alltid ens journaler och har man isf rätt att säga nej (har sökt för hemorrojder och för depression tidigare och inget av det vill man att de grottar ner sig i..)

Brukar de prata med ens vänner, med föräldrar till barnens vänner, med lärare, släkt, arbetskamrater? Vilka brukar de dra in i smeten så att säga? Det känns ju sisådärkul att halva bekantskapskretsen får veta att man utreds av Soc även om det är på falska grunder av någon som börjar bli dement och nog skulle behöva hemtjänst eller jag vet inte vad...jag tror hen har blivit paranoid på något sätt. 

Så tacksam om någon vill berätta hur sådant här brukar gå till! Önskar verkligen att det bara blir det här mötet och att de ringer ett samtal till skolan bara och sen inget mer. 
  • Svar på tråden Vad gör de vid en socutredning?
  • Anonym (Samma sak)

Hej! 
    Jag lider verkligen med er. Min familj har varit med om samma sak som dig. Vi hade dock turen att den här grannen är ökänd för de här anonyma anmälningarna, bor på en liten ort. 
    Vi fick lov att komma på ett möte med sekreteraren förstod direkt när vi berättade vem vår granne var och att vi dagarna innan blivit påhoppade av grannen och förstod, att nu är det vår tur att vi anmälda. 
    Sekreteraren tog alltså en träff med oss alla och sen fick vi vänta medan han pratade med bara barnen. Han tog sen med sig allt till sin chef som beslutade att inte starta en utredning. 
    1 år senare blev min man påhoppad av grannen igen och precis som innan så blev vi anmälda. 
    Den här gången ringde sekreteraren och tog ett telefonsamtal med min man och mig och hans chef beslutade sen för att inte göra fler åtgärder. 

Hoppas att det går bra för er och inte blir så invecklat. Det är sårande och kränkande och väldigt obehagligt att bli anmäld helt utan grunder.
    Kram till er. 

• Anonym (1 barn)
    Anonym skrev 2024-10-16 07:56:32 följande:
    Är du på riktigt???

Vad vet du om hur grannen mår?
    "Sinnessjuk", "vanföreställningar"?

Ringa kommunen för hembesök en människa inte bett om???
    Det kan du strunta för det kommer de inte att göra.
    Du vet inte hur det går till att få hemtjänst förstår jag.
    Äldreboende?

"Lär vara misär"? Vad grundar du det på?

Herregud alltså, jag börjar faktiskt tro att grannen har rätt.
    Och det är du som har vanföreställningar, inte din granne.

Men du, kör på den här stilen när utredningen drar igång. Gör det.
    Så inser de snart vem som har "vanföreställningar" och det är inte grannen.
    Jag fattar inte, varför skriver du så?
    Det är sant, att äldre personer har oftare lägre tolerans mot ljud, de är mer irriterad av barnsskrik, oväsen osv. Och om någon granne inte gillar din familj, då du vet inte, vilket barnsskrik ska vara sista droppen för att anmäla soc. 

Jag själv  är ibland rädd från mina grannar, när mitt barn skriker, eftersom hen vill inte få medicin som läkare föreskrev eller hen är envis av någonting och gallskriker...
    Jag tänker det är onormalt när äldre personer anmäler bara för att de inte förstår barnens upp and downs. 

• Anonym (Maria)
    Anonym skrev 2024-10-16 09:35:21 följande:
    Fast hur vet man vad han skrivit i tidigare trådar när han är sk dubbelanonym?
    Känner du igen sättet att skriva?
    Länka gärna tråden du nämner, vore intressant att läsa.

Du har helt rätt i att han inte borde ge "råd" i frågor om soc, oavsett vem han är så verkar han mest fantisera.

I sista stycket nickar jag och håller med.

Det var längesen men ska kolla om det går att hitta. Kan såklart inte vara 100 på att det är samma person men personen som skrev den kallade sig för Toker också. Nyligen skrev han (om det är samma) i en annan tråd som liknade den här som också handlade om soc fast då var det en kvinna som hade blivit anklagad för att ha slagit sitt barn har jag för mig. 

Är som sagt inte säker på att det är samma men tycker att han ger ganska konstiga råd i de här trådarna om soc. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (1 barn) skrev 2024-10-16 15:14:47 följande:
    Jag fattar inte, varför skriver du så?
    Det är sant, att äldre personer har oftare lägre tolerans mot ljud, de är mer irriterad av barnsskrik, oväsen osv. Och om någon granne inte gillar din familj, då du vet inte, vilket barnsskrik ska vara sista droppen för att anmäla soc. 

Jag själv  är ibland rädd från mina grannar, när mitt barn skriker, eftersom hen vill inte få medicin som läkare föreskrev eller hen är envis av någonting och gallskriker...
    Jag tänker det är onormalt när äldre personer anmäler bara för att de inte förstår barnens upp and downs. 
    Jag har själv en trotsig 2,5-åring som kan gallskrika när han ska klä på sig för att det är fel tröja till exempel .. Men TS bor ju i hus. Då borde det knappt höras till grannen när barnen skriker? Jag bor i lägenhet nu men bodde i hus flera år när jag var barn, minns inte alls att vi hörde grannarna när de var inomhus. 

Det är skillnad när man bor i lägenhet .. Som tur är har jag förstående grannar (hittills iallafall) men ibland när sonen får utbrott kan jag tänka : Vad ska grannarna tro nu? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-16 17:18:43 följande:
    Jag har själv en trotsig 2,5-åring som kan gallskrika när han ska klä på sig för att det är fel tröja till exempel .. Men TS bor ju i hus. Då borde det knappt höras till grannen när barnen skriker? Jag bor i lägenhet nu men bodde i hus flera år när jag var barn, minns inte alls att vi hörde grannarna när de var inomhus. 

Det är skillnad när man bor i lägenhet .. Som tur är har jag förstående grannar (hittills iallafall) men ibland när sonen får utbrott kan jag tänka : Vad ska grannarna tro nu? 
    Ja samma här! Min 2 åring skriker allt vad hon kan när hon inte får som hon vill. Har 4 barn och min 2 åring är den som hörs och syns mest. Hon har starkast vilja. Hon kan få utbrott för att hon inte få ha sandaler såhär på hösten, eller för att hon inte får sitta i storasysters framåtvända bilbarnstol. Sen säger hon nej till allt, även om hon vill det så säger hon först nej för att sedan ångra sig. Grannarna här henne och det är inget vi kan göra åt direkt. Det tar tid att komma ut den fasen. Men tydligen skriker min 2 åring av rädsla enligt min granne. Men jag undrar av vad gubben brevid mig som skriker närsom helst på dygnet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-16 08:50:36 följande:
    Bla bla bla... Vad är det för jävla fokusförskjutning? Skiter väl i om tanten är kry i bollen, eller står och pratar väder med hatthyllan?

Poängen är att hon är gammal. Det är allt TS behöver säga till soc. Samt att TS tror att hon börjar bli dement. Det första är ett kontrollerbart påstående. Det sista är ju en spekulation. Som jag inte tror att soc bryr sig om att undersöka.

Så länge som det inte är något allvarligt oroande med ungarna som soc upptäcker. För då spelar resten ingen roll.
    Ts ska absolut inte påstå att hon tror grannen som anmält är dement! 

För det första vet hon inte om det är denne granne som anmält.
    För det andra, att komma med påstående att anmälaren/grannen är dement kommer ligga ts i fatet om der blir fortsatt utredning. 
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-10-16 10:40:28 följande:
    Precis. Jag har ändå levt med det utan att göra något. Men detaljen i anmälan som gör att jag tror anmälan kommer från honom gör att jag faktiskt kommer ta grannens skrik, rankningar och slag i rör med hyresvärden nu. Det har att göra med att vi har annat att göra än att gå på socmöten och soc har viktigare att göra än att lägga resurser på familjer som är fungerande. Blir lite besvärligt att ta ledigt från jobb, fix barnvakt, åka in till stan för att gå på möten. Hade grannen inte nämnt en detalj hade jag tänkt att det kunnat vara vilken granne som helst. 
    Störningssnmälan är väl oberoende av att han eventuell har anmält er till socialen?

Annars är det en sk hämdanmälan. 
  • Anonym (S)

Vi har länge tänkt ta det med hyresvärden men inte gjort det än. Men nu när anmälan kom in från grannen så stör det ännu mer. Tror du förstår vad jag menar. Han skriker närsom på dygnet, bankar i rör och i väggen. Vi har ändå kunnat leva med det. Men nu när grannen valt att dra in socialen stör det ännu mer då vi har jobb, småbarn, sitter i en styrelse och gör utflykter med barn. Det är inte så enkelt för oss att bara ta ledigt och gå på möten för att grannen fantiserar ihop att vi är pundare. Även fast socialen lägger ned så blir det problem för oss att pausa allt för att gå på möten. Därför har vi ledsnat på grannen. Är det konstigt att det stör oss att han står på gården och skriker klockan 5 på morgonen? Ärendet konstigt att det stör oss att vi behöver gå på möten för att han fått för sig att vi är pundare? Är det konstigt att det stör oss att han bankar i rören så fort någon i huset borrar eller spikar? Är det konstigt att vi blir störd av att han slår i vägen och skriker svordomar? Du vet att man kan stå ut till ett tag men tillslut när man en gräns. Den gränsen är nådd då hans galenskaper ställer till det för oss. Jag har inget behov av hämnd, jag vill att någon tar tag i honom och antingen gör något åt honom. Han har inte eventuellt anmält till socialen han har gjort det. Som jag säger, det är en detalj i anmälan som avslöjar att det är just från honom. Hade han skippat den detaljen så hade jag inte vart säker på det som jag sa tidigare. Han har stört oss i snart ett år, jag tål rätt så mycket men nu har jag fått nog. 

Anonym (M) skrev 2024-10-16 23:37:30 följande:
    Störningssnmälan är väl oberoende av att han eventuell har anmält er till socialen?

Annars är det en sk hämdanmälan. 
  • Anonym (Integritetskränkning)
    Anonym (Samma sak) skrev 2024-10-16 11:55:19 följande:

Hej! 
    Jag lider verkligen med er. Min familj har varit med om samma sak som dig. Vi hade dock turen att den här grannen är ökänd för de här anonyma anmälningarna, bor på en liten ort. 
    Vi fick lov att komma på ett möte med sekreteraren förstod direkt när vi berättade vem vår granne var och att vi dagarna innan blivit påhoppade av grannen och förstod, att nu är det vår tur att vi anmälda. 
    Sekreteraren tog alltså en träff med oss alla och sen fick vi vänta medan han pratade med bara barnen. Han tog sen med sig allt till sin chef som beslutade att inte starta en utredning. 
    1 år senare blev min man påhoppad av grannen igen och precis som innan så blev vi anmälda. 
    Den här gången ringde sekreteraren och tog ett telefonsamtal med min man och mig och hans chef beslutade sen för att inte göra fler åtgärder. 

Hoppas att det går bra för er och inte blir så invecklat. Det är sårande och kränkande och väldigt obehagligt att bli anmäld helt utan grunder.
    Kram till er. 

Tack för sympatin och vilken lättnad att de hanterade ert fall på ett så bra sätt. Vår socsekreterare verkar vara väldigt sympatisk så jag tror det ska lösa sig bra. 
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-10-16 23:50:13 följande:

Vi har länge tänkt ta det med hyresvärden men inte gjort det än. Men nu när anmälan kom in från grannen så stör det ännu mer. Tror du förstår vad jag menar. Han skriker närsom på dygnet, bankar i rör och i väggen. Vi har ändå kunnat leva med det. Men nu när grannen valt att dra in socialen stör det ännu mer då vi har jobb, småbarn, sitter i en styrelse och gör utflykter med barn. Det är inte så enkelt för oss att bara ta ledigt och gå på möten för att grannen fantiserar ihop att vi är pundare. Även fast socialen lägger ned så blir det problem för oss att pausa allt för att gå på möten. Därför har vi ledsnat på grannen. Är det konstigt att det stör oss att han står på gården och skriker klockan 5 på morgonen? Ärendet konstigt att det stör oss att vi behöver gå på möten för att han fått för sig att vi är pundare? Är det konstigt att det stör oss att han bankar i rören så fort någon i huset borrar eller spikar? Är det konstigt att vi blir störd av att han slår i vägen och skriker svordomar? Du vet att man kan stå ut till ett tag men tillslut när man en gräns. Den gränsen är nådd då hans galenskaper ställer till det för oss. Jag har inget behov av hämnd, jag vill att någon tar tag i honom och antingen gör något åt honom. Han har inte eventuellt anmält till socialen han har gjort det. Som jag säger, det är en detalj i anmälan som avslöjar att det är just från honom. Hade han skippat den detaljen så hade jag inte vart säker på det som jag sa tidigare. Han har stört oss i snart ett år, jag tål rätt så mycket men nu har jag fått nog. 

Så om du inte hade fått en orosanmälan på dig så hade du inte anmält störning till bovärden? 

En hämdanmälan då. Det är mycket dumt, men du gör som du vill. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (M) skrev 2024-10-16 23:33:01 följande:
    Ts ska absolut inte påstå att hon tror grannen som anmält är dement! 

För det första vet hon inte om det är denne granne som anmält.
    För det andra, att komma med påstående att anmälaren/grannen är dement kommer ligga ts i fatet om der blir fortsatt utredning. 
    Nu kunde ju TS räkna ut att anmälaren var en grinig gubbe.

Det ingår inte i socialtjänstens uppdrag att utreda grannens hälsa. Eller eventuella polisanmälningar som vissa av användarna här så vänligt skvallrar om. Men jag vill korrigera skvallret med att min inställning är att jag är oskyldig.

Soc kollar bara barnen. Det är deras uppdrag.

Informationen att anmälaren är en senil gammal gubbe som anmäler och bråkar med alla i sin omgivning kommer inte att utredas. Men kan absolut påverka utredaren, om inte medvetet. Så omedvetet.
  • Anonym (Kloker)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-17 12:10:42 följande:
    1- Nu kunde ju TS räkna ut att anmälaren var en grinig gubbe.

2. Det ingår inte i socialtjänstens uppdrag att utreda grannens hälsa. Eller eventuella polisanmälningar som vissa av användarna här så vänligt skvallrar om. Men jag vill korrigera skvallret med att min inställning är att jag är oskyldig.

3. Soc kollar bara barnen. Det är deras uppdrag.

4. Informationen att anmälaren är en senil gammal gubbe som anmäler och bråkar med alla i sin omgivning kommer inte att utredas. Men kan absolut påverka utredaren, om inte medvetet. Så omedvetet.
    1. Ts tror, hon vet ingenting. Hon gissar och antar och du tror på skvaller.

2. Vad menar du med att du är oskyldig?
    (Nej, tänker inte plöja all nonsens du producerat.)

3. Nej, definitivt inte. Soc granskar barnen och allt runt dem som ehm, skola och umgänge.

4. Skvaller och antaganden ska absolut inte påverka en utredning och om det gör det så är socmänniskan inte kompetent för sitt arbete och bör inte ha fortsatt förtronde frå arbetsgivaren. Och i förlängningen anmälas till IVO om felaktiga beslut tas pga skvaller och skitprat.
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2024-10-17 11:38:37 följande:
    Så om du inte hade fått en orosanmälan på dig så hade du inte anmält störning till bovärden? 

En hämdanmälan då. Det är mycket dumt, men du gör som du vill. 
    Jo det hade jag gjort tillslut ändå. Läs vad jag skriver. Man står ut till en viss del men sen får man nog. Vet du hur illa det låter när han står och slår på rören till elementen? Det ljudet låter upp till flera lägenheter. Det är inte hämnd. Hans sätt att störa och hans sätt att göra så vi behöver gå på möten ställer till det för oss i våran vardag. Vi behöver ta ledigt från jobb, vi behöver ordna barnvakt, soc får lägga resurser på något det lägger ned istället för att lägga resurser där det behövs. Först störde han med att väsnas (redan där var vi nära att nå gränsen för vad vi tål) Men det stör vår vardag när han ljuger ihop saker om oss. Klart vi då vill att hyresvärden gör något åt honom. Han stör varje dag! Har gjort det i flera månader. Förmodligen går han bananas ännu mer mot oss för att han fått för sig att alla ljud i huset kommer från oss. Det kan vara nyttigt för honom att värden pratar med honom och förklarar att alla ljud inte kommer från oss. Att han inte behöver ta ut all ilska mot oss. Han skriker åt oss om vi packar ur bilen också. Skulle du bara ta all skit i all oändlighet? 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Kloker) skrev 2024-10-17 12:28:51 följande:
    1. Ts tror, hon vet ingenting. Hon gissar och antar och du tror på skvaller.

2. Vad menar du med att du är oskyldig?
    (Nej, tänker inte plöja all nonsens du producerat.)

3. Nej, definitivt inte. Soc granskar barnen och allt runt dem som ehm, skola och umgänge.

4. Skvaller och antaganden ska absolut inte påverka en utredning och om det gör det så är socmänniskan inte kompetent för sitt arbete och bör inte ha fortsatt förtronde frå arbetsgivaren. Och i förlängningen anmälas till IVO om felaktiga beslut tas pga skvaller och skitprat.
    Jag påstår att jag är oskyldig till de de brott jag är anklagad för. Du slipper plöja igenom allt nonsens jag producerat. Men kommer inte att upprepa det här.

Var har du för källa på ditt påstående om hur soc granskar? Egen fantasi?

Min källa är socialförvaltningen själva. Då har jag ändå prövat saken rätt grundligt. De tittar på hur ungarna har det. Resten skiter de i. En utredning ska inte göras mer omfattande än nödvändigt. De kollar så att ungarna verkar ha det bra. De utreder inte grannars hälsa.
  • Anonym (d)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-17 21:17:43 följande:
    Jag påstår att jag är oskyldig till de de brott jag är anklagad för. Du slipper plöja igenom allt nonsens jag producerat. Men kommer inte att upprepa det här.

Var har du för källa på ditt påstående om hur soc granskar? Egen fantasi?

Min källa är socialförvaltningen själva. Då har jag ändå prövat saken rätt grundligt. De tittar på hur ungarna har det. Resten skiter de i. En utredning ska inte göras mer omfattande än nödvändigt. De kollar så att ungarna verkar ha det bra. De utreder inte grannars hälsa.
    Du kanske inte förstår att "hur ungarna har det" innefattar även människor i och omkring deras livssituation.

Din "källa" är vad du sitter här i forumet och påstår. Inget annat.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (d) skrev 2024-10-18 09:51:26 följande:
    Du kanske inte förstår att "hur ungarna har det" innefattar även människor i och omkring deras livssituation.

Din "källa" är vad du sitter här i forumet och påstår. Inget annat.
    Nä, det står i utredningarna också. Man får kopior på anmälningar och utredningar.

Så här står det ordagrant:
    "En utredning ska inte göras mer omfattande än vad som är motiverat av omständigheterna i ärendet. Och får pågå under högst fyra månader."

Du kan väl säkert dra det till att de ska förhöra kungen också. Men soc har gått igenom hur det ska tolkas. Det ska tolkas restriktivt.

Rent logiskt måste väl till och med du förstå att soc har annat att göra än att expandera varje utredning till att omfatta allt mellan himmel och jord.

Din källa verkar ju vara din egen fantasi. Som du verkar tro på obetingat.
  • Anonym (d)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-18 10:41:54 följande:
    Nä, det står i utredningarna också. Man får kopior på anmälningar och utredningar.

Så här står det ordagrant:
    "En utredning ska inte göras mer omfattande än vad som är motiverat av omständigheterna i ärendet. Och får pågå under högst fyra månader."

Du kan väl säkert dra det till att de ska förhöra kungen också. Men soc har gått igenom hur det ska tolkas. Det ska tolkas restriktivt.

Rent logiskt måste väl till och med du förstå att soc har annat att göra än att expandera varje utredning till att omfatta allt mellan himmel och jord.

Din källa verkar ju vara din egen fantasi. Som du verkar tro på obetingat.
    Jag ger upp på dig.
    Du förstår helt enkelt inte.

Och diskussionen hade du med någon annan så jag öppnar upp för den personen att försöka vidare. ÄVen om jag tror att det är lönlöst.
Svar på tråden Vad gör de vid en socutredning?