Vad gör de vid en socutredning?
*ler* Soc ringde så sent som i Fredags. Ny anmälan. Skojade och sa att det var dags att lägga in deras nummer som en kontakt i telefonen. Humor saknar de också, men jag tror att hon log lite. För hon var rätt snäll.
Den här gången var det kvinnojouren som anmält mig. Lång omfattande anmälan verkade det som. Säkert det samlade skvallret bland manshatande kvinnor i staden, inklusive deras teorier om vad det är för fel på mig. Soc-tanten sa lite svävande att det antagligen var bäst om jag läste anmälan själv. Men att det i sak inte var så mycket nytt som de inte redan visste om. Hon skulle skicka över den tillsammans med avskrivningsbeslutet. Men "inga fler anmälningar" förmanade hon. Lätt för henne att säga.
Har blivit utredd tidigare. Suttit förhör, barnförhör, och hembesök osv. Till saken hör att ungarna är trygga och har det bra. Jättebra skolresultat och många kompisar.
Acceptera och respektera soc-tanterna, de gör bara sitt jobb. Var lugn och saklig i vad saken gäller. Inte brusa upp, eller börja anklaga dem för att bedriva häxjakt osv. Var öppen för att ta emot hjälp. Typ något sådant så går det säkert bra.