• Anonym (Integritetskränkning)

Vad gör de vid en socutredning?

Vi ska på första mötet på Soc för start av utredning. De ska berätta hur planen ser ut då, men vore skönt att ha en aning i förväg så man kan förbereda sig mentalt typ. Om de tycker att de fått veta vad de behöver veta och att vi inte behöver något stöd, avslutar de utredningen redan då eller är det obligatoriskt att ränna på fler möten et c? 

Vad brukar de göra under en utredning? (Orosanmälan gjordes av en ganska speciell person, en granne, som har hittat på saker om oss och barnen.) Gör de alltid hembesök? (Handläggaren påstod att de bara gör det om de typ fruktar för barnens säkerhet, men när jag googlar verkar de ju i stort sett alltid göra hembesök). Läser de alltid ens journaler och har man isf rätt att säga nej (har sökt för hemorrojder och för depression tidigare och inget av det vill man att de grottar ner sig i..)

Brukar de prata med ens vänner, med föräldrar till barnens vänner, med lärare, släkt, arbetskamrater? Vilka brukar de dra in i smeten så att säga? Det känns ju sisådärkul att halva bekantskapskretsen får veta att man utreds av Soc även om det är på falska grunder av någon som börjar bli dement och nog skulle behöva hemtjänst eller jag vet inte vad...jag tror hen har blivit paranoid på något sätt. 

Så tacksam om någon vill berätta hur sådant här brukar gå till! Önskar verkligen att det bara blir det här mötet och att de ringer ett samtal till skolan bara och sen inget mer. 
  • Svar på tråden Vad gör de vid en socutredning?
  • Anonym (Toker)
    Anonym skrev 2024-10-16 09:03:29 följande:
    Wow alltså!
    Är du lika "trevlig" irl så förstår jag att det har anmälts oro.

För övrigt är allt jag skrev riktigt och din mumbojumbo en massa dravel.

Ps, ditt nick är passande. Behåll det. Eller lägg gärna till det som ett extra namn. om du har råd vill säga. Det krävs ju både nytt körkort och pass och det är ju inte gratis.

Här avslutar jag vår lila konversation, du har inte kapacitet att fortsätta den helt enkelt. Det är jag den första att beklaga.
    Jag framstår som väldigt trevlig och övertygande i ett möte.

Du snackar om din morsa. Jag ger praktiska råd inför en soc-utredning.
  • Anonym (d)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-16 09:20:05 följande:
    Jag framstår som väldigt trevlig och övertygande i ett möte.

Du snackar om din morsa. Jag ger praktiska råd inför en soc-utredning.
    Jag tänker precis som din anonyma kombattör här i tråden.

Har svårt att tro att du ens har kapacitet till att vara trevlig. 
    Personens "morsa" är knappast den enda äldre människan som har "huvudet med sig" heller för den delen.

Du behöver lugna ner dig och samla kraft inför nästa anmälan. 

Jag beklagar att dina äldre närstående drabbats av diverse åkommor som påverkar deras hjärnor. 
    Det måste vara jobbigt.
  • Anonym (Maria)
    Anonym skrev 2024-10-16 09:03:29 följande:
    Wow alltså!
    Är du lika "trevlig" irl så förstår jag att det har anmälts oro.

För övrigt är allt jag skrev riktigt och din mumbojumbo en massa dravel.

Ps, ditt nick är passande. Behåll det. Eller lägg gärna till det som ett extra namn. om du har råd vill säga. Det krävs ju både nytt körkort och pass och det är ju inte gratis.

Här avslutar jag vår lila konversation, du har inte kapacitet att fortsätta den helt enkelt. Det är jag den första att beklaga.

Har för mig att han hade skrivit i en annan tråd något om att han hade sagt till en psykolog att han hade våldtagit nån.. Vet inte om han är rätt person att ge råd i varenda tråd om socutredningar. 

Många felaktiga råd här förresten som att de bara gör hembesök om det är fara för barnets liv. Det är nog nästan alltid de gör hembesök för att se hur barnen har det om de startar en utredning. Det känns väl ganska rimligt. Däremot är det ju inte alltid så att de startar en utredning bara för att det har kommit in en anmälan. 

• Anonym (d)
    Anonym skrev 2024-10-16 07:48:31 följande:
    Fullt så enkelt är det inte.

Att vara äldre innebär inte per automatik att man är "gaggig".
    Min kära mor blev en bra bit över 90 och hade en väldigt skarp hjärna, och var mycket tolerant hela sitt liv och ända in i slutet.

Det är ren ålderism du pysslar med. Hoppas att du själv slipper utsättas för det om du får turen att bli gammal.

"Sen kollar soc"... just det ja, de frågar och man svarar. Utan lögndetektor naturligtvis.

Behövs inte mer va?
    Ja, visst är det konstigt att vissa tror att äldre är lika med förvirrad eller dement. 
    Eller att fantisera ihop att ett samtal till kommunen per automatik ställer en människa i kö till ett äldreboende?

Kraven för att ens beviljas äldreboende är så pass stora att tokern inte kan ha minsta hum om hur sånt fungerar. Eller hur man beviljas hemtjänst.

Hans okunskap är, om det inte vore så tragiskt, nästan skrattretande.
  • Anonym
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-16 09:27:36 följande:

Har för mig att han hade skrivit i en annan tråd något om att han hade sagt till en psykolog att han hade våldtagit nån.. Vet inte om han är rätt person att ge råd i varenda tråd om socutredningar. 

Många felaktiga råd här förresten som att de bara gör hembesök om det är fara för barnets liv. Det är nog nästan alltid de gör hembesök för att se hur barnen har det om de startar en utredning. Det känns väl ganska rimligt. Däremot är det ju inte alltid så att de startar en utredning bara för att det har kommit in en anmälan. 

Fast hur vet man vad han skrivit i tidigare trådar när han är sk dubbelanonym?
    Känner du igen sättet att skriva?
    Länka gärna tråden du nämner, vore intressant att läsa.

Du har helt rätt i att han inte borde ge "råd" i frågor om soc, oavsett vem han är så verkar han mest fantisera.

I sista stycket nickar jag och håller med.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (d) skrev 2024-10-16 09:32:23 följande:
    Ja, visst är det konstigt att vissa tror att äldre är lika med förvirrad eller dement. 
    Eller att fantisera ihop att ett samtal till kommunen per automatik ställer en människa i kö till ett äldreboende?

Kraven för att ens beviljas äldreboende är så pass stora att tokern inte kan ha minsta hum om hur sånt fungerar. Eller hur man beviljas hemtjänst.

Hans okunskap är, om det inte vore så tragiskt, nästan skrattretande.
    Hur tänker du nu? Om kraven på att beviljas plats på ett äldreboende är så stora som du säger så är ju chansen att TS tant är virrig och inte inlåst större...

Ni tar en jävla bisats, trollar om det till en fråga huruvida gamla tanter i allmänhet är virriga vilket är helt irrelevant i sammanhanget. Antar att ni är virriga gamla tanter själva, därför det blev så viktigt.

Däremot håller jag med om att soc långt ifrån alltid startar utredning. Det verkar krävas en del.
  • Anonym (d)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-16 10:02:06 följande:
    Hur tänker du nu? Om kraven på att beviljas plats på ett äldreboende är så stora som du säger så är ju chansen att TS tant är virrig och inte inlåst större...

Ni tar en jävla bisats, trollar om det till en fråga huruvida gamla tanter i allmänhet är virriga vilket är helt irrelevant i sammanhanget. Antar att ni är virriga gamla tanter själva, därför det blev så viktigt.

Däremot håller jag med om att soc långt ifrån alltid startar utredning. Det verkar krävas en del.
    Som sagt, okunskapen är tragisk och nästan skrattretande.
  • Anonym (d)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-16 10:02:06 följande:

Tillägg, man är inte inlåst för att man bor i äldreboende.

Än en gång bevisar du din okunskap och brist på kompetens.
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2024-10-16 07:50:40 följande:
    Du tror att du vet vem anmälaren är. Tror. Som att du gissar.
    Och med den gissningen ska du gå till bovärden och beskylla en ev oskyldig person?

Vet du vad?
    Det gör dig precis likadan som personen du gnällde om i det överstrukna. Inte ett dugg bättre.

Lika barn leka bäst.

Sen undrar jag om ni bor i en pappkartong...
    Ja av det som står i anmälan är det en detalj som gör att jag faktiskt kan koppla det till just den grannen. Om du läser igen så stör just den grannen väldigt mycket. Han slår i element, i väggar, sitter och svär högt och skriker mycket när som helst på dygnet. Så fort någon i huset gör något ljud så bankar han i väggarna mot oss. Pga att han stör oss så vill jag ta det med hyresvärden. Men droppen var när vi får en socanmälan med massa lögner. En sådan granne vill man inte ha. Han är inte oskyldig han stör fler än oss. Tycker du det är rimligt att stå ut med en granne som hämnas en när andra gör ljud? Tycker du det är rimligt med en granne som går ut och skriker mitt i natten? 

Vårt hus är gammalt och det är lyhört så ljud hörs. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Alicia) skrev 2024-10-16 08:36:23 följande:
    Jag tolkar det som att hen vet vem som stör och att det är störningarna hen tänker anmäla till värden.
    Precis. Jag har ändå levt med det utan att göra något. Men detaljen i anmälan som gör att jag tror anmälan kommer från honom gör att jag faktiskt kommer ta grannens skrik, rankningar och slag i rör med hyresvärden nu. Det har att göra med att vi har annat att göra än att gå på socmöten och soc har viktigare att göra än att lägga resurser på familjer som är fungerande. Blir lite besvärligt att ta ledigt från jobb, fix barnvakt, åka in till stan för att gå på möten. Hade grannen inte nämnt en detalj hade jag tänkt att det kunnat vara vilken granne som helst. 
Svar på tråden Vad gör de vid en socutredning?