• Anonym (M)

Vad gör de vid en socutredning?

Anonym (Integritetskränkning) skrev 2024-10-15 10:01:51 följande:
    Vad gör de vid en socutredning? Vi ska på första mötet på Soc för start av utredning. De ska berätta hur planen ser ut då, men vore skönt att ha en aning i förväg så man kan förbereda sig mentalt typ. Om de tycker att de fått veta vad de behöver veta och att vi inte behöver något stöd, avslutar de utredningen redan då eller är det obligatoriskt att ränna på fler möten et c? 

Vad brukar de göra under en utredning? (Orosanmälan gjordes av en ganska speciell person, en granne, som har hittat på saker om oss och barnen.) Gör de alltid hembesök? (Handläggaren påstod att de bara gör det om de typ fruktar för barnens säkerhet, men när jag googlar verkar de ju i stort sett alltid göra hembesök). Läser de alltid ens journaler och har man isf rätt att säga nej (har sökt för hemorrojder och för depression tidigare och inget av det vill man att de grottar ner sig i..)

Brukar de prata med ens vänner, med föräldrar till barnens vänner, med lärare, släkt, arbetskamrater? Vilka brukar de dra in i smeten så att säga? Det känns ju sisådärkul att halva bekantskapskretsen får veta att man utreds av Soc även om det är på falska grunder av någon som börjar bli dement och nog skulle behöva hemtjänst eller jag vet inte vad...jag tror hen har blivit paranoid på något sätt. 

Så tacksam om någon vill berätta hur sådant här brukar gå till! Önskar verkligen att det bara blir det här mötet och att de ringer ett samtal till skolan bara och sen inget mer. 
    Varför tror du att de vill läsa din journal? Inte ens om man har psykisk ohälsa har soc Rätt att läsa journalen från psykiatrin. 

Nej, de pratar inte med grannar, vänner, arbetskamrater, skola etc. 

Om de pratar med skolan/förskola så är det för att skola/förskola också har anmält eller att det är fara för barnets liv och barnet då har omhändertagits. Då får skolan besked om det. 

Och nej, de gör inte hembesök om det inte är fara för barnets liv. 

Ibland så startas inte en utredning alls efter att man har pratat med föräldrarna. Men allt beror på vad som står i anmälan och vad föräldrarna säger.

Misstänker soc att det ligger sanning i anmälan så startas en uutredning. Men då innehålle oftast anmälan specifika situationer/tillfällen som är sanna, men kanske har missförståts av den som anmäler. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Integritetskränkning) skrev 2024-10-15 10:35:32 följande:
    Tack för svaret. Jag hoppas att det h-et ni genomgick tog slut snabbt. Sånt där sätter onekligen sina spår i en. Hoppas det gick bra i slutänden.

Detta med att de avslutar om man inte behöver någon insats, tror du de kan avsluta redan efter ett möte? Jag har mailat henne typ all info jag kan komma på om oss så det känns som hon har väldigt bra på fötterna redan. Eller är det obligatoriskt med hundra möten liksom? 

Shit, hoppas det har ändrat sig det där med hembesök. Vi är mitt i renovering lite varstanns i huset och det blir ju rätt kaosigt då hur man än försöker städa. Tre barn, deras kompisar och så en massa husdjur på det så blir det inte pedantiskt till den grad att man vill släppa in någon som ska granska en med kritiska ögon. 

Känns lugnande att de inte läste journaler iaf :) Om de nämner nåt om det ska jag säga att maken i stort sett aldrig varit hos doktorn och att jag bara typ sökt för hemorrojder (vill inte att de ska få nys om psykiatrijournalerna). 
    Ja, om de bedömer att anmälan saknar grund så avslutar de med en gång. Dvs det startas ingen utredning. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-15 10:35:53 följande:

Har de redan startat en utredning så gör de oftast hembesök , det är verkligen inte bara när det är fara för barnets liv. Är det verkligen fara för barnets liv gör de omdelbart omhändertagande. Tror du verkligen att de skulle låta barnet vara kvar hos föräldrarna om de har anledning att tro att barnet kommer att dö om hen är det?

Jag har själv haft med soc att göra några gånger på grund av konflikter med ett ex och att jag var våldsutsatt i en relation. De har inte rätt att läsa några journaler. Och de pratar allltid med skola, förskola om det finns och BVC. Släkt och vänner osv pratar de bara med om man säger att det är ok (är jag nästan säker på), de kan säga att de skulle vilja prata med t.ex mormor eller farmor. 

Det här är alltså om de redan har bestämt sig för att starta en utredning. Ofta brukar de ha ett möte först innan de bestämmer om de ska göra det eller inte men vet inte om det alltid är så. 

De väntar inte med hembesök om omhändertagande om det är fara för barnets liv eller hälsa. 

Nej, som skrev så har de inte rätt att läsa  journaler.
    Enda gången de läser journaler är om man själv ger journalen till soc. Det gäller även psykiateijournalen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (???) skrev 2024-10-15 10:51:09 följande:
    Ja, det var bra att de samordnade och att skolan visade vad de hade att erbjuda. Inte lätt att som förälder veta hur det brukar gå till eller vilka resurser skolan och bup har. 
    På det sättet brukar faktiskt soc vara bra eftersom de kak sätta press på skolan på ett annat sätt än man kan som förälder. Och då finns det pengar till resurser och anpassningar... 
  • Anonym (M)
    Anonym (Integritetskränkning) skrev 2024-10-15 11:20:42 följande:
    Ja, men orosanmälningar kommer ju ofta in från privatpersoner som grannar eller bekanta så det är ju inget konstigt tänker jag. 

De låter det nog väga tungt för att hen skriver så allvarliga saker i anmälan, påstår att vi skriker på dem så det hörs till deras hus (inte sant) och att de är ute till midnatt (absolut osant) och att hen tyckt att jag "sett påverkad ut" vid några tillfällen (jag jobbar natt) osv osv 
    Nej, de kommer från skolan, förskola och vårdpersonal också. Så inte vara privatpersoner. 
  • Anonym (M)
    Anonym (d) skrev 2024-10-15 12:12:45 följande:
    Sa ts något annat som jag inte kan se?
    Tydligen. 

"Ja, men orosanmälningar kommer ju ofta in från privatpersoner som grannar eller bekanta"
  • Anonym (M)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-16 08:50:36 följande:
    Bla bla bla... Vad är det för jävla fokusförskjutning? Skiter väl i om tanten är kry i bollen, eller står och pratar väder med hatthyllan?

Poängen är att hon är gammal. Det är allt TS behöver säga till soc. Samt att TS tror att hon börjar bli dement. Det första är ett kontrollerbart påstående. Det sista är ju en spekulation. Som jag inte tror att soc bryr sig om att undersöka.

Så länge som det inte är något allvarligt oroande med ungarna som soc upptäcker. För då spelar resten ingen roll.
    Ts ska absolut inte påstå att hon tror grannen som anmält är dement! 

För det första vet hon inte om det är denne granne som anmält.
    För det andra, att komma med påstående att anmälaren/grannen är dement kommer ligga ts i fatet om der blir fortsatt utredning. 
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-10-16 10:40:28 följande:
    Precis. Jag har ändå levt med det utan att göra något. Men detaljen i anmälan som gör att jag tror anmälan kommer från honom gör att jag faktiskt kommer ta grannens skrik, rankningar och slag i rör med hyresvärden nu. Det har att göra med att vi har annat att göra än att gå på socmöten och soc har viktigare att göra än att lägga resurser på familjer som är fungerande. Blir lite besvärligt att ta ledigt från jobb, fix barnvakt, åka in till stan för att gå på möten. Hade grannen inte nämnt en detalj hade jag tänkt att det kunnat vara vilken granne som helst. 
    Störningssnmälan är väl oberoende av att han eventuell har anmält er till socialen?

Annars är det en sk hämdanmälan. 
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-10-16 23:50:13 följande:

Vi har länge tänkt ta det med hyresvärden men inte gjort det än. Men nu när anmälan kom in från grannen så stör det ännu mer. Tror du förstår vad jag menar. Han skriker närsom på dygnet, bankar i rör och i väggen. Vi har ändå kunnat leva med det. Men nu när grannen valt att dra in socialen stör det ännu mer då vi har jobb, småbarn, sitter i en styrelse och gör utflykter med barn. Det är inte så enkelt för oss att bara ta ledigt och gå på möten för att grannen fantiserar ihop att vi är pundare. Även fast socialen lägger ned så blir det problem för oss att pausa allt för att gå på möten. Därför har vi ledsnat på grannen. Är det konstigt att det stör oss att han står på gården och skriker klockan 5 på morgonen? Ärendet konstigt att det stör oss att vi behöver gå på möten för att han fått för sig att vi är pundare? Är det konstigt att det stör oss att han bankar i rören så fort någon i huset borrar eller spikar? Är det konstigt att vi blir störd av att han slår i vägen och skriker svordomar? Du vet att man kan stå ut till ett tag men tillslut när man en gräns. Den gränsen är nådd då hans galenskaper ställer till det för oss. Jag har inget behov av hämnd, jag vill att någon tar tag i honom och antingen gör något åt honom. Han har inte eventuellt anmält till socialen han har gjort det. Som jag säger, det är en detalj i anmälan som avslöjar att det är just från honom. Hade han skippat den detaljen så hade jag inte vart säker på det som jag sa tidigare. Han har stört oss i snart ett år, jag tål rätt så mycket men nu har jag fått nog. 

Så om du inte hade fått en orosanmälan på dig så hade du inte anmält störning till bovärden? 

En hämdanmälan då. Det är mycket dumt, men du gör som du vill. 
Svar på tråden Vad gör de vid en socutredning?