Vad gör de vid en socutredning?
Nej, de pratar inte med grannar, vänner, arbetskamrater, skola etc.
Om de pratar med skolan/förskola så är det för att skola/förskola också har anmält eller att det är fara för barnets liv och barnet då har omhändertagits. Då får skolan besked om det.
Och nej, de gör inte hembesök om det inte är fara för barnets liv.
Ibland så startas inte en utredning alls efter att man har pratat med föräldrarna. Men allt beror på vad som står i anmälan och vad föräldrarna säger.
Misstänker soc att det ligger sanning i anmälan så startas en uutredning. Men då innehålle oftast anmälan specifika situationer/tillfällen som är sanna, men kanske har missförståts av den som anmäler.
Har de redan startat en utredning så gör de oftast hembesök , det är verkligen inte bara när det är fara för barnets liv. Är det verkligen fara för barnets liv gör de omdelbart omhändertagande. Tror du verkligen att de skulle låta barnet vara kvar hos föräldrarna om de har anledning att tro att barnet kommer att dö om hen är det?
Jag har själv haft med soc att göra några gånger på grund av konflikter med ett ex och att jag var våldsutsatt i en relation. De har inte rätt att läsa några journaler. Och de pratar allltid med skola, förskola om det finns och BVC. Släkt och vänner osv pratar de bara med om man säger att det är ok (är jag nästan säker på), de kan säga att de skulle vilja prata med t.ex mormor eller farmor.
Det här är alltså om de redan har bestämt sig för att starta en utredning. Ofta brukar de ha ett möte först innan de bestämmer om de ska göra det eller inte men vet inte om det alltid är så.