• Anonym (d)

Vad gör de vid en socutredning?

Anonym (Integritetskränkning) skrev 2024-10-15 10:01:51 följande:
    Vad gör de vid en socutredning? Vi ska på första mötet på Soc för start av utredning. De ska berätta hur planen ser ut då, men vore skönt att ha en aning i förväg så man kan förbereda sig mentalt typ. Om de tycker att de fått veta vad de behöver veta och att vi inte behöver något stöd, avslutar de utredningen redan då eller är det obligatoriskt att ränna på fler möten et c? 

Vad brukar de göra under en utredning? (Orosanmälan gjordes av en ganska speciell person, en granne, som har hittat på saker om oss och barnen.) Gör de alltid hembesök? (Handläggaren påstod att de bara gör det om de typ fruktar för barnens säkerhet, men när jag googlar verkar de ju i stort sett alltid göra hembesök). Läser de alltid ens journaler och har man isf rätt att säga nej (har sökt för hemorrojder och för depression tidigare och inget av det vill man att de grottar ner sig i..)

Brukar de prata med ens vänner, med föräldrar till barnens vänner, med lärare, släkt, arbetskamrater? Vilka brukar de dra in i smeten så att säga? Det känns ju sisådärkul att halva bekantskapskretsen får veta att man utreds av Soc även om det är på falska grunder av någon som börjar bli dement och nog skulle behöva hemtjänst eller jag vet inte vad...jag tror hen har blivit paranoid på något sätt. 

Så tacksam om någon vill berätta hur sådant här brukar gå till! Önskar verkligen att det bara blir det här mötet och att de ringer ett samtal till skolan bara och sen inget mer. 
    Nu är det visserligen tio år sedan vi drogs in i detta helvete, kanske saker och ting har ändrats sedan dess men jag ska besvara efter det jag har upplevt.

Anser de att ni inte behöver någon insats så avslutas allt och ni är av med dem.

De frågar ut en om i stort sett allt, intressen, umgängeskrets, alkoholvanor... allt. 

Vi fick hembesök utan att det fanns oro för barnets säkerhet. Det i anmälan hade inget om oss som föräldrar att göra utan barnets beteende. De mer eller mindre besiktade hela vårt hem, speciellt barnets rum. Som privatdetektiver nästan fast utan förstorningsglas.

Några läkarjournaler läste de inte, vare sig föräldrars eller barns.

De frågade om de fick kontakta vissa personer men jag sa nej och då gjorde de inte det. ÄVen om de försökte övertala mig att säga ja.
    Skolan kontaktes dock, både lärares och rektors namn finns i utredningen.
  • Anonym (d)
    Anonym (Integritetskränkning) skrev 2024-10-15 10:35:32 följande:
    Tack för svaret. Jag hoppas att det h-et ni genomgick tog slut snabbt. Sånt där sätter onekligen sina spår i en. Hoppas det gick bra i slutänden.

Detta med att de avslutar om man inte behöver någon insats, tror du de kan avsluta redan efter ett möte? Jag har mailat henne typ all info jag kan komma på om oss så det känns som hon har väldigt bra på fötterna redan. Eller är det obligatoriskt med hundra möten liksom? 

Shit, hoppas det har ändrat sig det där med hembesök. Vi är mitt i renovering lite varstanns i huset och det blir ju rätt kaosigt då hur man än försöker städa. Tre barn, deras kompisar och så en massa husdjur på det så blir det inte pedantiskt till den grad att man vill släppa in någon som ska granska en med kritiska ögon. 

Känns lugnande att de inte läste journaler iaf :) Om de nämner nåt om det ska jag säga att maken i stort sett aldrig varit hos doktorn och att jag bara typ sökt för hemorrojder (vill inte att de ska få nys om psykiatrijournalerna). 
    Nej, det tog inte slut snabbt. Vi hade de i hasorna i flera år. Ju mer de höll på desto värre blev det för barnet. Barnet var lite äldre så korsförhördes också av soc, och triggade det destruktiva beteende SÅ mycket. Vilket jag sa till dem men det viftade de bara bort.
    De försökte tvinga på barnet "behandlingar" som varje gång slutade med att de ringde och sa att jag fick hämta barnet när jag knappt ens hunnit av parkeringen.

De inbillade sig att jag skulle gå någon föräldrarutbildning, när jag sedan tidigare har flera barn som inte haft något med soc att göra.  Det gjorde jag inte.
    Ibland verkar det som att de hittar på en massa skit bara för att utöva makt, samt förnedra människor de är där för att hjälpa. 

Att ni har lite renoveringskaos är nog inget problem, det har jag svårt att tro. Mitt hem var inte heller pedantiskt men visst gjorde jag i ordning. Vi bodde i lägenhet med en hund i familjen. Haha, soctanterna vågade knappt gå in när de fick se min gigantiska jättehund! Det var rätt kul mitt i eländet.

Jag har hört på radio att soc ska få samköra olika register, men tror inte att det ingår läkarjournaler där. Det var nog främst polisen och FK som det gällde.

Inleder de ingen utredning så blir det bara ett möte.

En ska ska du veta, allt soc skriver i sina utredningar stämmer inte alltid. Vi har så här många år efter detta läst utredningarna tillsammans, barnet och jag, och det är mycket som inte alls har hänt eller är verklighetsförankrat på något vis.

Skriv aldrig under något utan att lusläsa varje, varje bokstav de skrivit. För gör du det så blir det automatiskt en sanning i förlängningen.
  • Anonym (d)
    Anonym (Integritetskränkning) skrev 2024-10-15 11:01:00 följande:
    Shit vad jobbigt att ha dem efter sig så länge och att de bara gjorde allt värre. De har ju sån makt över ens liv när de väl får klorna i en verkar det som. Det är en sån skräck. 

De har beslutat att inleda utredning trots att vi var på ett bedömningssamtal där de handläggarna absolut inte ansåg att det behövdes. De var dock alltid tvungna att lyfta fallen vid teammöte och så hade deras chef sista ordet, och då beslutades det om utredning i alla fall utifrån ett påstående som inte var sant. När jag har påpekat att grannen inte är tillräknelig längre säger de bara att de "inte lägger någon vikt vid det". Så dagens möte är första mötet i en utredning, där de ska presentera hur utredningsplanen ser ut. 

Kan tänka mig att de blev lite skrajja för hunden, vi har bara en chihuahua så den skrämmer ju inte bort nån tyvärr ;) 

Tack för tipset om att lusläsa, ska absolut inte släppa nåt ur händerna utan att ha läst det riktigt himla noga efter vad du beskrivit. 
    Jo, det var jobbigt. Och det är en underdrift.
    Så synd att några som är till för att hjälpa bara lyckades att stjälpa.

Jag önskar er lycka till.
  • Anonym (d)
    Anonym (Esther) skrev 2024-10-15 11:26:44 följande:
    Vad gör de vid en socutredning?Fast det där stämmer inte alls. De begärde ut alla mina journaler flera år tillbaka utan att ens förvarna och mycket mer. Ringde upp, ville prata med alla i vår närhet inklusive vårdkontakter och hade familjebehandling/hembesök ofta för att socialtjänsten bestämt sig för något på förhand. Handlade aldrig om misstänkt misshandel/övergrepp/fara för liv. De avslutade iallafall utredningen efter fyra månader och dottern blev inte placerad.
    Märkligt, här frågade de om de fick kontakta vissa personer och jag sa nej. Det får jag ändå ge dem, att det gjorde inte det.

Det är nog det enda positiva som hände i den karusellen.
  • Anonym (d)
    Anonym (M) skrev 2024-10-15 12:11:13 följande:
    Nej, de kommer från skolan, förskola och vårdpersonal också. Så inte vara privatpersoner. 
    Sa ts något annat som jag inte kan se?
  • Anonym (d)
    Anonym (M) skrev 2024-10-15 12:16:12 följande:
    Tydligen. 

"Ja, men orosanmälningar kommer ju ofta in från privatpersoner som grannar eller bekanta"
    Som de gör OCH från skola osv.
  • Anonym (d)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-16 09:20:05 följande:
    Jag framstår som väldigt trevlig och övertygande i ett möte.

Du snackar om din morsa. Jag ger praktiska råd inför en soc-utredning.
    Jag tänker precis som din anonyma kombattör här i tråden.

Har svårt att tro att du ens har kapacitet till att vara trevlig. 
    Personens "morsa" är knappast den enda äldre människan som har "huvudet med sig" heller för den delen.

Du behöver lugna ner dig och samla kraft inför nästa anmälan. 

Jag beklagar att dina äldre närstående drabbats av diverse åkommor som påverkar deras hjärnor. 
    Det måste vara jobbigt.
  • Anonym (d)
    Anonym skrev 2024-10-16 07:48:31 följande:
    Fullt så enkelt är det inte.

Att vara äldre innebär inte per automatik att man är "gaggig".
    Min kära mor blev en bra bit över 90 och hade en väldigt skarp hjärna, och var mycket tolerant hela sitt liv och ända in i slutet.

Det är ren ålderism du pysslar med. Hoppas att du själv slipper utsättas för det om du får turen att bli gammal.

"Sen kollar soc"... just det ja, de frågar och man svarar. Utan lögndetektor naturligtvis.

Behövs inte mer va?
    Ja, visst är det konstigt att vissa tror att äldre är lika med förvirrad eller dement. 
    Eller att fantisera ihop att ett samtal till kommunen per automatik ställer en människa i kö till ett äldreboende?

Kraven för att ens beviljas äldreboende är så pass stora att tokern inte kan ha minsta hum om hur sånt fungerar. Eller hur man beviljas hemtjänst.

Hans okunskap är, om det inte vore så tragiskt, nästan skrattretande.
  • Anonym (d)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-16 10:02:06 följande:
    Hur tänker du nu? Om kraven på att beviljas plats på ett äldreboende är så stora som du säger så är ju chansen att TS tant är virrig och inte inlåst större...

Ni tar en jävla bisats, trollar om det till en fråga huruvida gamla tanter i allmänhet är virriga vilket är helt irrelevant i sammanhanget. Antar att ni är virriga gamla tanter själva, därför det blev så viktigt.

Däremot håller jag med om att soc långt ifrån alltid startar utredning. Det verkar krävas en del.
    Som sagt, okunskapen är tragisk och nästan skrattretande.
  • Anonym (d)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-16 10:02:06 följande:
    Hur tänker du nu? Om kraven på att beviljas plats på ett äldreboende är så stora som du säger så är ju chansen att TS tant är virrig och inte inlåst större...

Ni tar en jävla bisats, trollar om det till en fråga huruvida gamla tanter i allmänhet är virriga vilket är helt irrelevant i sammanhanget. Antar att ni är virriga gamla tanter själva, därför det blev så viktigt.

Däremot håller jag med om att soc långt ifrån alltid startar utredning. Det verkar krävas en del.
    Tillägg, man är inte inlåst för att man bor i äldreboende.

Än en gång bevisar du din okunskap och brist på kompetens.
  • Anonym (d)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-17 21:17:43 följande:
    Jag påstår att jag är oskyldig till de de brott jag är anklagad för. Du slipper plöja igenom allt nonsens jag producerat. Men kommer inte att upprepa det här.

Var har du för källa på ditt påstående om hur soc granskar? Egen fantasi?

Min källa är socialförvaltningen själva. Då har jag ändå prövat saken rätt grundligt. De tittar på hur ungarna har det. Resten skiter de i. En utredning ska inte göras mer omfattande än nödvändigt. De kollar så att ungarna verkar ha det bra. De utreder inte grannars hälsa.
    Du kanske inte förstår att "hur ungarna har det" innefattar även människor i och omkring deras livssituation.

Din "källa" är vad du sitter här i forumet och påstår. Inget annat.
  • Anonym (d)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-18 10:41:54 följande:
    Nä, det står i utredningarna också. Man får kopior på anmälningar och utredningar.

Så här står det ordagrant:
    "En utredning ska inte göras mer omfattande än vad som är motiverat av omständigheterna i ärendet. Och får pågå under högst fyra månader."

Du kan väl säkert dra det till att de ska förhöra kungen också. Men soc har gått igenom hur det ska tolkas. Det ska tolkas restriktivt.

Rent logiskt måste väl till och med du förstå att soc har annat att göra än att expandera varje utredning till att omfatta allt mellan himmel och jord.

Din källa verkar ju vara din egen fantasi. Som du verkar tro på obetingat.
    Jag ger upp på dig.
    Du förstår helt enkelt inte.

Och diskussionen hade du med någon annan så jag öppnar upp för den personen att försöka vidare. ÄVen om jag tror att det är lönlöst.
Svar på tråden Vad gör de vid en socutredning?