Vad gör de vid en socutredning?
Anonym (Integritetskränkning) skrev 2024-10-15 10:01:51 följande:
Vad gör de vid en socutredning? Vi ska på första mötet på Soc för start av utredning. De ska berätta hur planen ser ut då, men vore skönt att ha en aning i förväg så man kan förbereda sig mentalt typ. Om de tycker att de fått veta vad de behöver veta och att vi inte behöver något stöd, avslutar de utredningen redan då eller är det obligatoriskt att ränna på fler möten et c? Vad brukar de göra under en utredning? (Orosanmälan gjordes av en ganska speciell person, en granne, som har hittat på saker om oss och barnen.) Gör de alltid hembesök? (Handläggaren påstod att de bara gör det om de typ fruktar för barnens säkerhet, men när jag googlar verkar de ju i stort sett alltid göra hembesök). Läser de alltid ens journaler och har man isf rätt att säga nej (har sökt för hemorrojder och för depression tidigare och inget av det vill man att de grottar ner sig i..)
Brukar de prata med ens vänner, med föräldrar till barnens vänner, med lärare, släkt, arbetskamrater? Vilka brukar de dra in i smeten så att säga? Det känns ju sisådärkul att halva bekantskapskretsen får veta att man utreds av Soc även om det är på falska grunder av någon som börjar bli dement och nog skulle behöva hemtjänst eller jag vet inte vad...jag tror hen har blivit paranoid på något sätt.
Så tacksam om någon vill berätta hur sådant här brukar gå till! Önskar verkligen att det bara blir det här mötet och att de ringer ett samtal till skolan bara och sen inget mer.
Anser de att ni inte behöver någon insats så avslutas allt och ni är av med dem.
De frågar ut en om i stort sett allt, intressen, umgängeskrets, alkoholvanor... allt.
Vi fick hembesök utan att det fanns oro för barnets säkerhet. Det i anmälan hade inget om oss som föräldrar att göra utan barnets beteende. De mer eller mindre besiktade hela vårt hem, speciellt barnets rum. Som privatdetektiver nästan fast utan förstorningsglas.
Några läkarjournaler läste de inte, vare sig föräldrars eller barns.
De frågade om de fick kontakta vissa personer men jag sa nej och då gjorde de inte det. ÄVen om de försökte övertala mig att säga ja.
Skolan kontaktes dock, både lärares och rektors namn finns i utredningen.