• Anonym (S)

Vad gör de vid en socutredning?

Vi råkade ut för samma sak förra veckan. En granne orosanmälan våra barn. Vi blev förvånad och när vi var på mötet så fick vi läsa anmälan och jag skrattade för det var så långt från verkligheten. Kan dela med mig av grannens påhitt.
    *Tydligen skriker barnen av rädsla, vi har ett litet barn som blir arg så fort hon inte får som hon vill. Kan vara allt från att hon inte får slå brorsan, till att hon inte får krypa framlänges ned för trappen. Ja som sagt vi måste ju stoppa sådant som är farligt.
    *Sen är det onormala dunsar i vår lägenhet. Det är inte vi som gör alla ljud i huset. Så fort någon gör ett litet ljud i huset har vi en granne vägg i vägg som skriker och slår i väggen, det kan räcka med att man spikar upp en tavla klockan 14 en lördageftermiddag. För några veckor sedan när en granne borrade så knackade dåren i väggen och skrek jag tänkte knacka på och förklara att det inte är vi som borrar i väggarna så han kan lugna ned sig. 
    *Jag har haft en man hemma hos mig som tydligen försvann i somras. Ja min man bor fortfarande kvar 🤣
    *Jag har tydligen pratat om knark i telefon med någon. Väldigt intressant då jag aldrig testat knark och inte ens druckit en enda droppe alkohol på flera år. 

För oss räckte det att komma på ett möte sen la socialen ned allt. De kände ingen oro och sa att de hade känt mer oro om en barnfamilj är helt tyst. 

Det roliga är att vi är noga med att visa hänsyn till andra. Våra barn sover hela nätter, de sover oftast mellan 19:30-8:00 om vi är ledig. Annars är de i skola/förskola. Vi är ute mycket på utflykter. Vi har regler inne så som att inte springa inomhus. Så vi gör vad vi kan för att inte störa. 

Känns ändå olustigt att ha sådan granne. Jag vet inte om grannen förväxlat oss med någon annan, har ljugit eller hallicunerar. Av det som står i anmälan så tror jag att jag vet vem anmälaren är. Skärper han sig inte kommer vi kontakta bovärden för är det någon som stör är det han som skriker när som helst på dygnet. Ibland när han härjar så har det hänt att någon annan granne vrålar "håll käften" 

• Anonym (S)
    Anonym skrev 2024-10-16 07:50:40 följande:
    Du tror att du vet vem anmälaren är. Tror. Som att du gissar.
    Och med den gissningen ska du gå till bovärden och beskylla en ev oskyldig person?

Vet du vad?
    Det gör dig precis likadan som personen du gnällde om i det överstrukna. Inte ett dugg bättre.

Lika barn leka bäst.

Sen undrar jag om ni bor i en pappkartong...
    Ja av det som står i anmälan är det en detalj som gör att jag faktiskt kan koppla det till just den grannen. Om du läser igen så stör just den grannen väldigt mycket. Han slår i element, i väggar, sitter och svär högt och skriker mycket när som helst på dygnet. Så fort någon i huset gör något ljud så bankar han i väggarna mot oss. Pga att han stör oss så vill jag ta det med hyresvärden. Men droppen var när vi får en socanmälan med massa lögner. En sådan granne vill man inte ha. Han är inte oskyldig han stör fler än oss. Tycker du det är rimligt att stå ut med en granne som hämnas en när andra gör ljud? Tycker du det är rimligt med en granne som går ut och skriker mitt i natten? 

Vårt hus är gammalt och det är lyhört så ljud hörs. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Alicia) skrev 2024-10-16 08:36:23 följande:
    Jag tolkar det som att hen vet vem som stör och att det är störningarna hen tänker anmäla till värden.
    Precis. Jag har ändå levt med det utan att göra något. Men detaljen i anmälan som gör att jag tror anmälan kommer från honom gör att jag faktiskt kommer ta grannens skrik, rankningar och slag i rör med hyresvärden nu. Det har att göra med att vi har annat att göra än att gå på socmöten och soc har viktigare att göra än att lägga resurser på familjer som är fungerande. Blir lite besvärligt att ta ledigt från jobb, fix barnvakt, åka in till stan för att gå på möten. Hade grannen inte nämnt en detalj hade jag tänkt att det kunnat vara vilken granne som helst. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-16 17:18:43 följande:
    Jag har själv en trotsig 2,5-åring som kan gallskrika när han ska klä på sig för att det är fel tröja till exempel .. Men TS bor ju i hus. Då borde det knappt höras till grannen när barnen skriker? Jag bor i lägenhet nu men bodde i hus flera år när jag var barn, minns inte alls att vi hörde grannarna när de var inomhus. 

Det är skillnad när man bor i lägenhet .. Som tur är har jag förstående grannar (hittills iallafall) men ibland när sonen får utbrott kan jag tänka : Vad ska grannarna tro nu? 
    Ja samma här! Min 2 åring skriker allt vad hon kan när hon inte får som hon vill. Har 4 barn och min 2 åring är den som hörs och syns mest. Hon har starkast vilja. Hon kan få utbrott för att hon inte få ha sandaler såhär på hösten, eller för att hon inte får sitta i storasysters framåtvända bilbarnstol. Sen säger hon nej till allt, även om hon vill det så säger hon först nej för att sedan ångra sig. Grannarna här henne och det är inget vi kan göra åt direkt. Det tar tid att komma ut den fasen. Men tydligen skriker min 2 åring av rädsla enligt min granne. Men jag undrar av vad gubben brevid mig som skriker närsom helst på dygnet. 
  • Anonym (S)

Vi har länge tänkt ta det med hyresvärden men inte gjort det än. Men nu när anmälan kom in från grannen så stör det ännu mer. Tror du förstår vad jag menar. Han skriker närsom på dygnet, bankar i rör och i väggen. Vi har ändå kunnat leva med det. Men nu när grannen valt att dra in socialen stör det ännu mer då vi har jobb, småbarn, sitter i en styrelse och gör utflykter med barn. Det är inte så enkelt för oss att bara ta ledigt och gå på möten för att grannen fantiserar ihop att vi är pundare. Även fast socialen lägger ned så blir det problem för oss att pausa allt för att gå på möten. Därför har vi ledsnat på grannen. Är det konstigt att det stör oss att han står på gården och skriker klockan 5 på morgonen? Ärendet konstigt att det stör oss att vi behöver gå på möten för att han fått för sig att vi är pundare? Är det konstigt att det stör oss att han bankar i rören så fort någon i huset borrar eller spikar? Är det konstigt att vi blir störd av att han slår i vägen och skriker svordomar? Du vet att man kan stå ut till ett tag men tillslut när man en gräns. Den gränsen är nådd då hans galenskaper ställer till det för oss. Jag har inget behov av hämnd, jag vill att någon tar tag i honom och antingen gör något åt honom. Han har inte eventuellt anmält till socialen han har gjort det. Som jag säger, det är en detalj i anmälan som avslöjar att det är just från honom. Hade han skippat den detaljen så hade jag inte vart säker på det som jag sa tidigare. Han har stört oss i snart ett år, jag tål rätt så mycket men nu har jag fått nog. 

Anonym (M) skrev 2024-10-16 23:37:30 följande:
    Störningssnmälan är väl oberoende av att han eventuell har anmält er till socialen?

Annars är det en sk hämdanmälan. 
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2024-10-17 11:38:37 följande:
    Så om du inte hade fått en orosanmälan på dig så hade du inte anmält störning till bovärden? 

En hämdanmälan då. Det är mycket dumt, men du gör som du vill. 
    Jo det hade jag gjort tillslut ändå. Läs vad jag skriver. Man står ut till en viss del men sen får man nog. Vet du hur illa det låter när han står och slår på rören till elementen? Det ljudet låter upp till flera lägenheter. Det är inte hämnd. Hans sätt att störa och hans sätt att göra så vi behöver gå på möten ställer till det för oss i våran vardag. Vi behöver ta ledigt från jobb, vi behöver ordna barnvakt, soc får lägga resurser på något det lägger ned istället för att lägga resurser där det behövs. Först störde han med att väsnas (redan där var vi nära att nå gränsen för vad vi tål) Men det stör vår vardag när han ljuger ihop saker om oss. Klart vi då vill att hyresvärden gör något åt honom. Han stör varje dag! Har gjort det i flera månader. Förmodligen går han bananas ännu mer mot oss för att han fått för sig att alla ljud i huset kommer från oss. Det kan vara nyttigt för honom att värden pratar med honom och förklarar att alla ljud inte kommer från oss. Att han inte behöver ta ut all ilska mot oss. Han skriker åt oss om vi packar ur bilen också. Skulle du bara ta all skit i all oändlighet? 
Svar på tråden Vad gör de vid en socutredning?